Forfatter Emne: Låst ude af min WHS  (Læst 3578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
Låst ude af min WHS
« Dato: 25 Januar 2014, 19:32:12 pm »
Hej,

Håber meget, at nogen her kan hjælpe mig?

Jeg har en HP Media Smart Server, som jeg har mistet adgangen til, både via Windows Home Server Console og Remote Desktop.

Forhistorien er den, at jeg har installeret Avest virus system, som ikke længere supporteres, og jeg har derfor villet afinstallere det. Men det kan man bare ikke. Jeg har brugt timer på at google årsagerne og finde en løsning i diverse foraer, men har ikke fundet noget der virker for mig.

Det vrimler med folk, der er i det samme problem som jeg, og som har anvist løsninger. Avest har en exe-fil, som skulle afinstallere systemet, med det forudsæter, at man skal "Disable avast! self-defense module" og enten genstarte serveren i safe mode eller connecte til serveren via Remote Desktop, men intet af disse forslag har virket. Når jeg forsøger at afinstallere via consollen, får jeg en intetsigende fejlmeddelelse og ingen afinstallering. Jeg har installeret "Advanced Admin Console" og her har jeg i kontrolpanelet forsøgt en "traditionel" afinstalation, men med samme dårlige resultat.

Flere råder så til, at det vil lykkes, hvis man får adgang til serveren via Remote Desktop, og det har jeg da osse forsøgt, men når jeg bliver bedt om at logge på med min konto, som osse er administrator, får jeg denne fejlmeddelelse:

"To log on to this remote computer, you must be granted the Allow log on through Terminal Services right. By default, members of the Remote Desktop Users group have this right. If you are not a member of the Remote Desktop Users group or another group that has this right, or if the Remote Desktop Users group does not have this right, you must be granted this right manually"

Jeg har så forsøgt at give mig privilegier til at logge på remote i "Terminal Services" på serveren, hvilket nu er resulteret i, at jeg har fået ødelagt adgangen via "Console connection from clients and the Remote Desktop connection"

Til oplysning benytter jeg Windows 8, og jeg kan få adgang til serveren via "Shared Folders on Server".

Men jeg kan ikke længere få adgang til serveren via Windows Home Server Console og Remote Desktop.

Håber virkelig, at nogen her kan hjælpe mig meD en løsning, og jeg håber ikke, at løsningen er ultimativ at reinstallere serveren fra GROUND ZERO?

Dbh
Jeberg
« Senest Redigeret: 26 Januar 2014, 08:38:48 am af jeberg »

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
Sv: Låst ude af min WHS
« Svar #1 Dato: 26 Januar 2014, 16:52:03 pm »
Hej igen,

Glem venligst ovennævnte klagesang. Jeg har besluttet mig for en anderledes radikal løsning på mit problem.

Jeg har egentlig længe været træt af min WHS, som på mange måder er et forældet system og som efterhånden er blevet uendelig trægt at arbejde med. Jeg har besluttet at droppe WHSen og i stedet at anskaffe mig en BUFFALO LINKSTATION DUO 2TB NAS til ca kr 1.500. Jeg kan se, at den med det software, der følger med, fint substituerer WHSen og mere til.

Så det er blot at kopiere mine filer over på den nye og skippe den gamle af. Eneste forbehold er, at den kan drives på en Win 8 platform - det har jeg ikke kunnet læse mig til. Men hvorfor skulle den ikke det. Alle mine enheder fra Win 7 har kørt fint uden problemer.

Undskyld ulejligheden her inde.

Dbh

Jeberg
« Senest Redigeret: 26 Januar 2014, 16:55:25 pm af jeberg »

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 27 Januar 2014, 23:07:26 pm »
Hej Jeberg

Og velkommen til. Jeg har først nu set dine indlæg, og det er lidt sent a svare på dem nu.
Du siger du ikke kan tilgå din WHS, ved du hvad IP adresse den ligger på?
Og kan du kun tilgå den ved hjælp af Connector softwaren?
Og så en ting mere, er det den gamle version af WHS eller den nye?

/Hjalmar

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 29 Januar 2014, 22:48:52 pm »
Hej Thjalmar,

Det er sikkert ikke den nye eftersom den er omk 5 år gammel. Det er en HP udgave.

Jeg har adgang til Shared Folders, men ikke vha consolen eller via Discovery.exe - altså ikke vha  Connector softwaren.

Og jeg kan godt se dens IP adresse.

Ifb med et forsøg på at give mig mulighed for  adgang via Remote Desktop satte jeg i Terminal Server et "hak" i indstillingen, der bestemte, at jeg altid skulle logge på med bruger id og password, og satte det til samme login som mit administrator login,

Men hver gang jeg forsøger at logge ind på den ene eller anden måde, kommer dette nye login vindue op, men den godkender ikke login oplysningerne, og giver denne fejlmeddelelse:

"To log on to this remote computer, you must be granted the Allow log on through Terminal Services right. By default, members of the Remote Desktop Users group have this right. If you are not a member of the Remote Desktop Users group or another group that has this right, or if the Remote Desktop Users group does not have this right, you must be granted this right manually"

Og dermed er jeg havnet i en dead lock situation.

Hvis du har en løsning til at komme igennem, når jeg kender IP adressen, vil jeg meget gerne høre om den.

Har godt nok købt en "BUFFALO LINKSTATION DUO 2TB NAS", men ikke fået den endnu, men det vil da hjælpe mig til skiftet, hvis jeg kan komme ind på selve serveren.

Dbh
jeberg

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 29 Januar 2014, 22:57:48 pm »
PS! Det der overraskede mig, var, at det nævnte login vindue, der resulterer i den nævnte fejltekst ikke bare kommer frem ifbm login via remote desktop (det forventede jeg), men nu osse kommer frem, når jeg vil logge på via Windows Home Server Concole, og det selv om jeg jo på normal vis indtaster de sædvanlige login oplysninger.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 02 Februar 2014, 19:31:35 pm »
Hej Jeberg

Beklager det sene svar, men den har stået på lidt camping og tur til Sverige.

Det brugernavn du bruger når du vil kobler dig på serveren, er det dit brugernavn eller administrator?

I forbindelse med MSTSC hvor du kalder serverens IP, vil den komme op med bruger og password som respons (der kan være nogle afkrydsninger i div. bokse). Når du kobler dig på serveren brug da altid administrator og det password der hører til serveren.

Og så tager jeg det selvfølgelig for givet at du har brugt et andet brugernavn. Men hvis det ikke er det, så må vi jo se om vi kan finde andre muligheder :)

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 05 Februar 2014, 14:35:03 pm af thjalmar »

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 02 Februar 2014, 23:25:02 pm »
Hej Thjalmar,

Tusind tak for løsningen og hold da kæft, hvor er det dog lykkes mig at komplicere et problem, der kan løses med noget så banalt som at sætte brugernavn = "administrator";)

Nu kan jeg komme igennem med consolen ved i første omgang at bruge mit lokale bruger login og dernæst administrator i det efterfølgende login vindue.

Jeg er godt nok ikke teknikker, men hvorfor pokker, jeg ikke noget sted har kunne se din løsning, forstår jeg ganske enkelt ikke?

Du skal have mange tak for hjælpen, og jeg kan kun bidrage med en kort erfaring med min fremtidige serverløsning, skulle nogen andre være træt af deres gamle WHS løsning.

Jeg oplyste tidligere i denne tråd oplyst, at jeg har købt en "BUFFALO LINKSTATION DUO 2TB NAS". Jeg købte den hos Dustinhome, som jeg har gode erfaringer med, til en pris af knap kr 1.500.

Modtog den fredag eftermiddag (2 dage siden) og den spiller som en drøm, sammenlignet med det tærskeværk til WHS, jeg længe har lidt med. Det tog ingen tid at installere den.

Den er forsynet med 2 stk TB diske, som er konfigureret Raid 1, men man kan osse vælge Raid 0. I forhold til mit behov, så er den meget hurtig at logge på, og når den er på, registrerer jeg slet ikke, at jeg ikke kører på min lokale PC. Den har alle de faciliteter, som min WHS har - og mere til.

Eksempelvis kan jeg sætte NASen på "Auto", hvilket betyder, at den tænder og slukker med min PC. Og den har tillige en sleeper funktion, hvor man kan stille tre forskellige sleepingspperioder. Endvidere kan den sættes op til at sende mails med NASens status, mv og det virker sørme.

Det er osse muligt via USB direkte at tilslutte et harddrive til NASen til feks backup formål, eller via USB tilslutning at sætte en printer på, så den kan fungere som printserver i hjemmenetværket.

Med i købet får du får du backup pakken "NovaBACKUP" med 5 client licenser. Den kan konfigureres med forskellige backup strategier. Jeg har valgt "Incremental", og min første backup kørsel varrede ca 2 timer med 19 GB over mit trådløse netværk samtidig med, at jeg streamede en film fra Netflix. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor lang tid det ville have taget med WHSen. Og så behøver jeg ikke at oplyse, at jeg naturligvis modtog en mail med en logfil efter gennemført backup job.

Jeg kendte ikke til denne backup pakke, men jeg værdsætte specielt, at man kan restore enkelt filer og ikke kun den totale backup, ligesom hver enkelt backup er tilgængelig, så man kan gå tilbage i tid og på den måde bevare forskellige versioner af brugerfiler.

Jeg håber naturligvis, at mit førstehåndsindtryk holder, men det må tiden vise. Er HW kvaliteten i orden, så kan jeg ikke se hvor ikke?

Tak igen for hjælpen Thjalmer,

Dbh

Jeberg
« Senest Redigeret: 02 Februar 2014, 23:30:48 pm af jeberg »

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 03 Februar 2014, 00:59:57 am »
Hej Jeberg

Det var godt jeg kunne hjælpe, jeg var lidt i tvivl om omfanget, trods din informative msg.

Men jeg konkluderede det vist kun kunne være det der var problemet.

Den WHS du har er den helt gamle version, og der er kommet en senere, en version 2011, den er noget mere nutidig og kører rigtigt godt. Jeg har til nu sat 6 stk. op af dem. Jeg bruger hjemme selv en som har erstattet 2 gamle WHS, og det gør den helt uden nogen former for problemer.

En NAS har jeg også, og den kan rigtigt meget ekstra, hvis man kan sige det.

Jeg har gennem mit arbejde arbejdet med flere typer NAS, og har negative oplevelser i forhold til en rigtig server eller en WHS.

Når en harddisk går i stykker på en NAS er det ret tit den ikke er til at få repareret igen, med datatab til følge.

Til vores kritiske data bruger vi et SAN (der er mange harddiske i) og i de 5 år vi har kørt med den type har vi ikke mistet nogle data overhovedet.

De NAS vi har brugt har været til dobbelt backup. en NAS på hovedkontoret og en på vores hoved lager.
PÅ den måde kan en NAS backup gå i stykker uden vi sætter firmaet over styr.

Og så for at det ikke skal være løgn, tager vi tape backup hver dag.

Jakob der har denne site har lavet et nyt site der hedder backupforum.dk
Det er dog nede i øjeblikket. Han er måske i gang med opdateringer, ved det ikke.

Men god fornøjelse med din nye NAS.

/Hjalmar

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 03 Februar 2014, 01:14:06 am »
Tak Thjalmer,

Min situation er ikke så kritisk. Jeg driver en ledelseskonsulent virksomhed, som jeg er ved at nedtrappe, og med en spejlet NAS skal begge drev jo gå på samme tid, og - syv ni trettem - i de mere end 30 år jeg har brugt PCer (med fra starten) har jeg aldrig haft et ødelagt drev. Så jeg lever med risikoen.

Mit største problem er faktisk den fysiske pacering mht tyveri og brand.

Måske skal jeg blot anskaffe et enkelt eksternt drive og tage løbende backup af NASen til den, og så placere den fysisk et andet beskytte sted.

Jeg er i fuld gang med at kopierer alle WHS filerne over på NASen i dette øjeblik, så endnu en gang tak for hjælpen;)

Jeberg

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #9 Dato: 03 Februar 2014, 22:26:03 pm »
Hej igen Jeberg

Det var godt jeg kunne hjælpe dig.
Du lever med risikoen :) Umiddelbart synes jeg du gør et udmærket forsøg på at bevare dine data.
Du har haft en WHS kørende i 5 år og min oplevelse af WHS, eller en "rigtig" Microsoft server er klart at foretrække frem for en NAS.

Jeg er måske lidt skudt i hjernen, for jeg oplevede det totale nedbrud for omkring 7-8 år siden, jeg havde en server kørende med 7 harddiske kørende i RAID6,næsten det bedste sikkerhed der kan laves for en IT-mand med et lille firma og kunde hjælp med behov for data lagring, hvor jeg lader kunderne opbevare deres kritiske data.
Jeg troede jeg havde en backup på henholdsvis en ekstern backup, samt en tape backup. Men selvfølgelig var der noget galt med begge dele.

Jeg fik fisket ca. 75% tilbage ved hårdt arbejde i flere uger (og alle kundedata).

Så oven på den oplevelse besluttede jeg det var slut med dårlige backup enheder.

Jeg investerede i en ægte server der kunne køre RAID i alle afskygninger. Jeg fik den op og køre sammen med den helt nye Windows Home Server, og det kørte bare helt problemfrit. Jeg fik så en anden server forærende af samme produkt som den jeg i forvejen havde købt, også med WHS på. De 2 varetog så al sikkerhed omkring mine, kunders og familiens data.

Men det var en meget dyr ordning, så for 2 år siden købte jeg en HP Proliant ML110 G7med plads til al den data jeg kan finde på at smide på den.

Den er udstyret med 9 harddiske som er sat op i 3 separate RAID enheder, dertil har jeg en NAS som kun er sat op som ISCSI enhed og på den laves der backup 2 gange om dagen af alle data fra serveren.

Og for at slutte af, uden at gøre dig ked af det, så ville jeg aldrig overlade mine data alene til en NAS eller ekstern harddisk.
Jeg ville nok satse på både og = WHS og en NAS i samarbejde.

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 05 Februar 2014, 14:35:29 pm af thjalmar »

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 04 Februar 2014, 03:08:22 am »
Hej Thjalmer - igen igen,

Du har givet mig noget at tænke over, og i øvrigt går det op for mig, at min WHS ikke er 5, men faktisk er 6 år gammel - hvor tiden dog går;)

Jeg har som sagt længe været frygtelig irriteret over, hvor langsom wHsen er - bare det at få consolen op, tager flere forsøg, før den kommer igennem. Men grunden til, at jeg i det heletaget er kommet i den situation at have anskaffet NASen, er, at jeg ikke kan afinstallere min avast add on, og eftersom avast ikke længere supporter WHS og licensen er udløbet, er jeg jo sikkerhedsmæssigt på herrens mark.

Jeg har nu fået kopieret alle filer til NASen fra WHSen og det er altså en befrielse, at jeg slet ikke behøver at tænke på, at jeg kører på et eksternt harddrive. Men du gør mig alligevel lidt urolig, så måske skal jeg ikke kyle WHSen ud, som jeg havde tænkt mig, men kopierer NAS backup'en over på WHSen som en ekstra sikkerhed. Det er lidt tidskrævende, men er måske en tanke værd.

Dbh
Jeberg

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #11 Dato: 04 Februar 2014, 16:29:56 pm »
Hej igen

Du skriver nogle ting som jeg synes er noget du kan gøre noget ved, den første jeg vil bemærke er din AVAST, jeg bruger selv en AVAST licens på min server, og den er installeret direkte (jeg har en skærm tilsluttet til den, og det gør det jo noget nemmere), men det kan installeres via remote control.
http://avastshop.com/purchase/410.asp

Den findes i 1, 2, 3 års abonnementer hvor man får mest for et 3 års :)

Du skriver du har en "HP Media Smart Server", hvad model er det?
Og hvor meget harddisk/e er der i den? Du skal også tænke på de er 6 år gamle, formentligt :)

Jeg tilgår altid min server via Remote Desktop på server IP adressen og åbner konsollen derfra, og ja, konsollen er meget langsom til at starte, det er vist en generel fejl, som alle WHS V1 har.
Jeg har haft 4 WHS i drift, og de har alle været langsomme i opstart.

Grunden til jeg åbner konsollen, er den mulighed det giver, at kunne se helbredet på WHS'en, jeg følger specielt godt med i harddisk helbredet. Det er jo der vi betror vores data til :)

Tilgangen til delte drev, er det ubesværet, altså hastighed over nettet?

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 05 Februar 2014, 14:35:54 pm af thjalmar »

jeberg

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 05 Februar 2014, 01:55:08 am »
Hej Thjalmer,

Avast supporter ikke længere min WHS model. Modellen kan du se på vedhæftede fil, som tillige osse viser, at jeg ikke kan afinstallere Avest fra WHSen. Det er forsøgt både fra Remote desktop og fra consolen.

Jeg har fået dette svar fra Avest:

Dear Leif,

Thank you for your email, and your interest in avast! antivirus products. I am sorry to be late to reply to you.

Unfortunately, we no longer sell Windows Home Server Edition for WHS 1.

We are sorry we are unable to meet your needs in this matter.

Regards,

Sayaka Yokoki
AVAST Software a.s.

Så jeg er låst fast. Og selv med mht remote desktop access er response time dræbende.

I dag har jeg nu købt et eksternt 1 TB hard drive, som jeg vil bruge til back up af NASen, så må jeg vel være rimelig sikkert kørende.

Anskaffelsen er faktisk osse nød tvungen, fordi jeg har dummet mig ved installationen af NASen. De viser sig at den default var sat op til Raid 0, og det er Raid 1, jeg ønsker. Og sådan noget opdager man sgu først efter at jeg har kopieret ca 500 GM over fra WHSen. Og da en ændring til Raid 1 sletter alt på NASen vil det være hurtigere at kopiere alle filer via direkte USB tilslutning af den eksterne hard drive, og kopiere tilbage igen efter ændringen. Kopiering fra WHSen tog en dags tid, selvom det var via ethernet kabel forbindelsen, så det orker jeg ikke én gang til.

Så her går det godt;)

Men nu skal du ikke spilde mere tid på mig. Jeg beholder WHSen som en ekstra sikkerhedsbackup af de data, jeg har på nuværende tidsunkt - så kan det da aldrig gå helt galt.

Thjalmar, du har været fantastisk hjælpsom, og selv om jeg nu ikke er tilbage i WHS-folden, så har du dog bragt mig i kontrol igen, og givet mig nogle rigtige gode råd, som jeg værdsætter meget:)

Mange hilsener en frafalden,

Jeberg

Skulle du støde på nogen, der kommer i en lignende situation som mig, må du meget gerne henvise dem til mig, så kan vi jo se, hvordan NAS setup'et performer på det tidspunkt.
« Senest Redigeret: 05 Februar 2014, 02:00:16 am af jeberg »

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #13 Dato: 05 Februar 2014, 10:17:04 am »
Hej Jeberg

Tak for de pæne ord, og godt jeg kunne hjælpe dig :)

Jeg har som fortalt selv NAS, men også min gode WHS 2011, desværre har Microsoft droppet videre udvikling af fremtidige versioner. Men jeg fortsætter på nyere MS Server i fremtiden.

Held og lykke med din fremtid, og selv om det er et WHS forum kan du altid spørge ind. Det kan være vi kan finde en løsning til det også.

/Hjalmar