Forfatter Emne: udskiftning af disk/diske  (Læst 2134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Karstenm

• Jeg er ny!
  • *
udskiftning af disk/diske
« Dato: 22 Februar 2012, 23:12:48 pm »
Hej.

Jeg har faktisk en anden "forespørgsel" kørende her på siden lige nu (om min X510'er, der ikke vil boote (health-led-lys står bare og blinker blåt)) - men i min egen søgning efter en løsning på dette problem er jeg faldet over flere, der har/har haft samme problem.

Jeg synes måske der er noget fra disse fora, der tyder på, at problemet kan lokaliseres til en dårlig disk (ikke nødvendigvis systemdisken)-

Så det kan godt være, at jeg skal prøve at løse mit problem med at udskifte mine diske (jeg har 2 diske installeret)

Men så kommer spørgsmålet: hvordan gør man det.... ?

Jeg synes jeg kan huske nogeet om, at diske automatisk bliver "reformateret" når de bliver indsat. - men betyder det så, at jeg ikke kan tage fx. disk nr. 2 (fra bunden) - ud - og tjekke om den kan "reboote" uden den - og hvis den så ikke kan det, så kan jeg jo prøve med disk nr. 1 - men kan jeg så bare isætte disk nr. 2 igen...

Jeg mener jeg har sat "diskspejling" op - men spejler den i givet fald også systemdisken - og skulle det så bare "virke" ved at udskifte en hvilken som helst disk - og finder den så selv ud af, hvordan den skal retablere en dårlig disk ....

eller hva'....

I kan nok høre /se, at jeg ikke lige er den skarpeste kniv i skuffen omkring det her.... så lidt "hands on" hjælp vil blive modtaget med tak :-)

De bedste hilsner

Karsten

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: udskiftning af disk/diske
« Svar #1 Dato: 24 Februar 2012, 07:07:40 am »
Hej Karsten

Jeg kender ikke den maskine du har der, men det lyder ikke godt.
Jeg håber med mit svar jeg rusker op i nogen af de andre der måske har et svar,

Er den uden grafik kort?

/Hjalmar

Karstenm

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 24 Februar 2012, 18:57:14 pm »
grafikkort... hmmmm.. det ved jeg ikke - og jeg ved sgu heller ikke, hvordan jeg kan finde ud af det :-)

men som sagt, så er jeg bange for, at en disk er "dårlig..."

jeg fandt følgende på en "wegotserved-forum" (på en spørgers spørgsmål om netop udskiftning systemdisk mv.)

As for HP support... Yeah, the official line is "server recovery". But you may be stuck trying to recovery to a new disk, if it is the system disk that is failing. If you do a factory reset with only the "new" disk in the system, when it reboots the first time during recovery (after copying over the image, basically), insert the drives, and it should rebuild the pool."

Men betyder det, at jeg burde kunne fysisk fjerne de to diske, jeg allerede har isat i min HP Mediasmart X510-server, isætte en ny disk, lave en "factory reset", og så isætte de to "gamle" diske (og håbe på de virker) - og så finder den selv "sig selv...."

Det lyder sgu lidt usandsynligt.

men er der ingen forslag (så'n helt hands on) til, hvordan man skifter diske

Et alternativ kunne måske være at "tilkoble" mine 2 diske til en PC'er (og måske endda tilkoblet et helt andet ekstra drev) - og så simpelthen kopiere filerne over på en ny disk (i det omfang man kan finde dem) - kan man evt- se, hvikle filer, der er "originale" og hvilke der er kopier (som følge af diskspejlningen)

Formålet med den løsning var jo helt at frigøre sig fra alt, hvad der bare lugter af HP-produkter (jeg har lovet mig selv, at jeg aldrig mere køber et HP produkt til huset (og det er IKKE kun på grund af denne hændelse med min X510)

Nogen bud ?

/Karsten

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 26 Februar 2012, 08:31:52 am »
Hej Karsten

Jeg har aldring prøvet at udskifte en disk, så jeg ved ikke lige hvordan man gør...

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #4 Dato: 13 Juli 2013, 14:35:52 pm »
Ved godt det er lang tid siden, men jeg måtte lave en ny server efter min system disk fik en dårlig sector på disken.
Jeg turde ikke satse på jeg kunne bevare mine data så jeg lavede en ny server.

En HP med grafikkort og raidsystem. Så kan diskene altid udskiftes hvis der sker noget hen af vejen.

/Hjalmar