Forfatter Emne: Backup cleanup sletter filer, der skal gemmes  (Læst 2674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ivanmort

• Jeg er ny!
  • *
  • WHS1
Backup cleanup sletter filer, der skal gemmes
« Dato: 30 Juni 2012, 14:03:14 pm »
Hej
Nu begynder jeg at miste troen på de funktioner, der gerne skulle redde filer mistet ved uheld eller hvis man fortryder sletning fra PC-en.
Jeg lavede en test ved at oprette et dokument, gemme det i Dokumenter på PC-en og derefter backup på serveren WHS 1.
Denne backup stod som Automatic og Manage Automatically.
En uge efter slettede jeg dokumentet fra PC-en og ventede så i et halvt år på at den automatiske cleanup nåede til at fjerne backupen fra listen.
Nu troede jeg at jeg kunne finde dette dokument i de nyere backups at det var formålet med cleanup at holde styr på filerne ved at overføre de slettede så intet går tabt; men nej væk er det.
Det tjener jo ikke noget formål at gå og pylre med at lave backup og så er det bare alligevel slettet fra serveren hvis man får brug for det. Der kan jo sagtens gå over et år inden man kommer til at savne en fil der er slettet.
Er der nogen der ved om der er en bedre funktion i whs 2011 så filer der er slettet fra PC-en bliver bevaret ved cleanup?

« Senest Redigeret: 30 Juni 2012, 21:41:45 pm af ivanmort »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Backup cleanup sletter filer, der skal gemmes
« Svar #1 Dato: 01 Juli 2012, 10:34:59 am »
Hej Ivan

Jeg ved sgi ikke helt om WHS selv kan holde styr på hvilke filer der mangler på pc'en, men som ligger i en backup.
Men jeg kan ikke huske hvordan indstillingerne er med cleanup, gemmer den for de sidste 3 måneder? eller hvordan er det nu det er.

/Jakob

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #2 Dato: 01 Juli 2012, 11:50:47 am »
Hej Ivan

Jeg tror du måske har misforstået backup delen. Konceptet er at der gemmes en komplet backup af systemet, som der kan genskabes til, og/eller trækkes filer fra. Der overføres ikke nogen filer fra backup til backup, og du skal ikke se det som en måde at automatisk "arkivere" filer på. Slettes en fil fra computere vil den også på et tidspunkt forsvinde fra serveren, medmindre du "afmærker" en backup til ikke at skulle slettes.

Det er naturligvis uheldigt hvis du har implementeret en WHS i den tro at ovennævnte funktion er tilstede. Men set fra de fleste andre brugeres synspunkt ville det være en ret uheldig funktion. Det ville i praksis betyder at går harddisken ned, og man genskaber ville man få en ny installation med alt hvad der har været af filer nogensinde.

Man kunne naturligvis sagtens lave det du ønsker, men som tildligere skrevet er det en arkiveringsfunktion, og ikke en Backup funktion.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

ivanmort

• Jeg er ny!
  • *
  • WHS1
« Svar #3 Dato: 02 Juli 2012, 20:31:05 pm »
Hej
Ja det er som standard 3 måneder men kan ændres op til 120 så det er jo bare det man kan gøre for at være sikker  ;D 
Nej jeg mener nu ikke jeg har misforstået backupdelen - ihvertfald ikke hvis man sammenholder med hvordan Microsoft beskriver funktionen i Windows Vista. Der oplyses: At den første backup er en komplet backup og derefter tilføjes kun nye filer og ændringer i de kommende backups. Her bliver de gamle backups jo ikke slettet.
Det gør de jo i serveren og derfor burde denne efter min mening "overføre" de slettede filer til nyere backups netop for at sikre at man kan sove roligt når man bruger WHS.
Det er da dokumenter, billeder og andet der er brug for at sikre.
Systemet og programmer kan man da bare geninstallere.
Biostar, du skriver selv 'og/eller trækkes filer fra' og det er jo netop det jeg mener.
Det kan du jo ikke hvis lige præcis den backup hvor din mistede fil er på lige er blevet slettet af cleanup - surt ikke?
« Senest Redigeret: 02 Juli 2012, 20:43:53 pm af ivanmort »

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 02 Juli 2012, 20:43:50 pm »
Det er muligt jeg ikke helt forstår hvad du mener.

Backup funktionen i Windows Vista har intet at gøre med den backup WHS serveren laver, via den installerede connector.

Du har helt ret i at benytter du Vista´s indbyggede backup vil der aldrig blive slettet nogen filer, men igen har den intet med den backup WHS laver.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

ivanmort

• Jeg er ny!
  • *
  • WHS1
« Svar #5 Dato: 02 Juli 2012, 20:54:22 pm »
Hej Biostar

Det er fordi jeg er lidt skuffet over den beskrivelse Microsoft giver af WHS1 som om alt er perfekt og det giver "peace of mind" som de skriver.
Jeg har aldrig "peace of mind" medmindre jeg selv har afprøvet funktionerne, og de har så svigtet i dette tilfælde.
Det var derfor jeg spurgte om nogen vidste hvordan WHS 2011 fungerer på dette område, for hvis det er det samme gider jeg ikke opgradere.

Hilsen herfra

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #6 Dato: 02 Juli 2012, 21:00:00 pm »
Helt fint. Det var egentligt heller ikke fordi jeg har behov for at diskutere funktionen, for ingen af os kan ændre på den.

Jeg ville blot påpege at det ikke er en "fejl" du ser, men at backup funktionen er tænkt sådan. 

ivanmort

• Jeg er ny!
  • *
  • WHS1
« Svar #7 Dato: 05 Juli 2012, 20:05:51 pm »
Tak for svarene.
Nu vil jeg prøve at sætte cleanup tiden op til de 120 måneder jeg nævnte i indlæg nummer 5.
Så må jeg se hvor meget backupdelen kommer til at fylde på serverens harddisk  :D
Hvis der er nogen med WHS 2011, der kunne tænke sig at teste om funktionen med oprydning virker som i WHS 1, eller om den er som jeg drømmer om ville være ideelt.... så vil jeg da gerne høre om det.
Hilsen Ivan