Forfatter Emne: WHS2011 installations bøvl  (Læst 1431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bohaldnielsen

• Jeg er ny!
  • *
WHS2011 installations bøvl
« Dato: 16 Maj 2012, 20:39:54 pm »
Nå har længe ville lave mig en lille fil/backup/tv server og nu er hardwaren samlet

Jeg fik samlet mit system inden jeg havde fået købt mig nogle lager diske, så installerede WHS2011 på følgende system
60Gb SSD
8Gb RAM
I3 processor

Eftersom jeg ikke havde tænkt mig at skulle have et optisk drev i maskinen havde jeg lidt "arbejde" med at installere via USB, naturligvis kombineret med lidt ekstra arbejde for at kunne benytte en 60Gb SSD som installations harddsik. Med det gik alt samme godt (efter at have eksperimenteret lidt , og brugt en halv dag på det)

Stor var min glæde da jeg sad med 3 2Tb diske, klik klik klik .... så var de monteret, og planene er at benytte dem i Raid 5.

Nu til spørgsmålet, den første installation lavede jeg med SATA mode = AHCI
Og jeg er nødtil at skifte til SATA mode = RAID

--> mit nye RAID bliver til mit C Drev og mit gamle SSD installations drev bliver til D drev, og min WHS installation vil ikke boote  :'(

Kender I et fiks til dette problem, eller er jeg nødtil at starte forfra på min WHS installation

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: WHS2011 installations bøvl
« Svar #1 Dato: 17 Maj 2012, 18:55:15 pm »
Hej Bo og Velkommen

Jeg tror desværre du er ude i en ny installation.

Og din SSD harddisk er efter min bedste overbevisning overkill da din server ikke kan komme af med data fra dine clienter hurtigere end dit netværk.

Normalt sætter du en maskine op med 1 (system) plus et antal harddisk i raid.

Dine system disk er ikke nødvendig at være hurtig, men dine raid diske er, stadigt med det forbehold at dit netværk stadigt skal levere så meget data at det retfærdiggør et hurtigt raid.

Jeg har sat min WHS op med 2 stk. 2½" 320 i raid1 og så 4 2TB i raid5
Det giver mig sikkerhed på systemet, som ikke kører på hurtige diske.
Og maximal sikkerhed på min datadisk (raid5)

Det jeg har sørget for er en stor data cache som gør at mit netværk kan komme af med de data jeg måtte vælge at sende til mit datadrev.

Håber du går ud i en ominstallering med fornyet iver og mod  :)

/Hjalmar