Forfatter Emne: Nybygger  (Læst 3401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

trofast

• Jeg er ny!
  • *
Nybygger
« Dato: 08 Juni 2012, 18:58:19 pm »
Hej.
Jeg bestemte mig for at skifte min 2 tb nas ud med en computer. Da jeg fandt ud af at Whs kunne købes for ca 350kr så skulle det da prøves.
Jeg havde en gammel pc stående og med lidt ombygning tænkte jeg at det nok skulle gå meget let (helt let syntes jeg dog ikke det er).
Jeg købte et Asus bundkort og en A8 cpu samt 8Gb ram og en 3 tb hdd. Efter at have samlet det og installeret Whs kunne den ikke finde ud af driverne til netkort, cpu, gpu, chiset, lyd og usb3.0 - øv.
Driver cd'en ville ikke køres og driverne måtte jeg installere manuelt - usb 3.0 og lyd virker stadig ikke, men whs køre dog godt.
Næste problem var min 3 tb hdd, under whs installationen var den blevet formateret i til to partioner: 60Gb til c-drevet og 2tb til d-drevet. Resten var ikke blevet formateret - der har jeg været ved at lege med et add-in der hedder DrivePool og det viker ok - jeg er dog ikke helt sikker på at jeg bruger det rigtigt endnu.

Nu nærmer vi os det problem som gjorde at jeg fandt dette forum i min søgen på en løsning :)
Min router (airport extreme) kunne ikke indstilles automatisk, så jeg har selv åbnet for portene 80, 443 og 4125. Dette har gjort at remote web access kan åbnes- her kommer problemet så....
Alle mine film, billeder og musik ligger i deres mapper og kan downloades men media library melder 0 filer i alle 3 kategorier - er der nogen der har en forklaring på det?
Mvh. Trofast

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: Nybygger
« Svar #1 Dato: 11 Juni 2012, 11:12:00 am »
Hej Trofast

Velkommen til. Håber vi kan hjælpe dig videre i dine problemer.
Jeg sidder på mit arbejde nu og må vende tilbage til dig.

Det ser dog ud til du har fat i den lange ende :)

/Hjalmar

trofast

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 11 Juni 2012, 20:49:52 pm »
Mange tak.  :)
Ja det er nu lidt af en udfordring - men der er jo det der gør det sjovt.
Jeg blev meget overrasket over at der er nogle programmer der ikke kan køres og at det ikke er alle drivere der virker. Faktisk så var det mit indtryk at det var en skrabet windows7.
Jeg skulle så nok have undersøgt det lidt beder inden jeg købte hardware.
Det værste er dog at jeg ikke kan få den til at streame over nettet. Jeg har prøvet at installere plex medieserver og det virker ok til telefon og ipad, ville dog gerne have det indbyggede til at virke.

Mvh. Trofast   

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 14 Juni 2012, 11:35:34 am »
Hej igen Trofast

Ja det med tid og arbejde det er 2 uforenlige ting :)

Sad i går til 22.30 med et problem en af vores brugere havde, sådan kan mine dage også se ud, lidt for tit  >:(

Da jeg skrev du har fat i den lange ende, viser sidste del af dit svar at du ikke har det helt store.
Men jeg har også haft de problemer du beskriver (og mange andre).
Det viser sig det kun er bestemte filformater der bliver tilbudt på din remote side.
Alle mine videoer er i VOB format og jeg måtte lægge dem i AVI for det kunne lade sig gøre.
Jeg er dog ikke gået så langt ned i problemet for at finde det rigtige at gøre (det med tiden).

Drivere havde jeg ikke de store problemer med, men min server er også en HP Proliant G7, og der tror jeg HP har været fremme i kampen for at sørge for at deres drivere er tilgænglige.

Jeg kunne dog ikke få mit raid til at virke, så jeg søgte en del på nettet efter løsninger, og fandt det på HP's egen side under drivere til server.

Windows Home Server er i bund og grund oprettet oven på en Windows Server 2008 R2, hvilket betyder du skal søge drivere der spiller sammen med WS 2008 R2.

Jeg har et forbehold :) Du siger du ikke kan finde driver til lyd, i princippet er der ikke brug for lyd på en server da den ikke bruges til andet end det formål den er bygget, altså et liv i glemsel, hvor den står og gør sit arbejde godt og trygt. Det skal man selvfølgelig tjekke ind i mellem.

Min oplevelse med min er i den tid den har kørt er bare uden problemer. Jeg brugte meget tid på min gamle WHS 1, der var meget tit noget jeg skulle tage hensyn til.

/Hjalmar

trofast

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 15 Juni 2012, 20:32:51 pm »
Ja computere giver vel 50% af problemerne i dk  :D
Ja lyd og usb 3.0 der ikke virker er mest fordi det irritere mig at se på og vide at det ikke er i orden.
Det med film formaterne og containerne (avi, vob, mkv, iso, osv.) er jeg godt klar over at det ikke er alt der spiller med whs - det ville jeg lege med senere.
Men jeg kan heller ikke streame billeder i jpg, eller musik i mp3. Altså over remote acces.
Jeg kan dog godt afspille dem fra fx min boxee box. Og ja de er sat til at deles over nettet.
Kan det evt være routeren der på en eller anden måde lukker for netop den del?
Plex medieserver virker ok.

Mvh. Trofast 

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 17 Juni 2012, 11:45:19 am »
Hej Trofast

Hvis du kan tilgå din server udefra med xxxxxxx.homeserver.com hvor xxxxxxx er det navn du har tildelt denn, så kommer alt igennem, som er bestemt fra serveren. Routeren tillader alt bare serveren kan komme igennem.
Der kan selvfølgelig være specielle programmer du har installeret på serveren, som skal have specielle porte åbne.

Jeg har desværre ikke sat mig specielt godt ind i den problematik, da der er andre ting jeg helere vil have virker, så som steamet TV. Og det er en hård nød at knække, ikke så meget delen på WHS, men hardwaren til løsningen, den er svær.

/Hjalmar

trofast

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 18 Juni 2012, 15:41:44 pm »
Hej Thjalmar

Jeg kan godt tilgå den udefra, det er så her den melder 0 filer til streaming (billeder, musik og film).
Der er kun indstalleret plex mediaserver og drivepool og problemet var der også før de blev indstalleret.

Nå men det med tv lydder også interessant, personligt havde jeg tænkt på at få serveren til at optage - jeg har dog bokser og tv tunere med kortlæser i er ikke så nemme at finde.

Mvh. Trofast 

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 18 Juni 2012, 16:25:12 pm »
Hej Trofast

Det er grunden til jeg ikke nævner de 2 programmer, da jeg ikke mener det er dem der er synderene.
Tror vi skal til at søge efter andre steder, der må være flere der har din oplevelse.

/Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #8 Dato: 18 Juni 2012, 20:42:11 pm »
Hej igen

Da jeg ikke kunne svare dig ordentligt, så har jeg kastet mig ud i at finde en løsning, og det er ikke lige til :)

Jeg har taget 1 film og konverteret den i mange formater, kun 1 dukker op, og det er AVI.
Jeg forsøger mig med at finde ud af hvordan jeg får det ud jeg ønsker.

Jeg har brugt mymovie før, og der findes et webinterface, (som jeg ikke har installeret nu) og det virkede fint med VOB filer.

Jeg vender tilbage.

/Hjalmar

trofast

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #9 Dato: 19 Juni 2012, 18:11:23 pm »
Jo tak. men som sagt så har jeg jo jpg billeder og mp3 musik der heller ikke dukker op.
Jeg er lige kommet i tanke om at jeg har lavet om på min dns indstillinger i min router, for at kunne se netflix osv.
prøver lige at stille den tilbage og se hvad der sker.

Mvh. Trofast

trofast

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 07 Juli 2012, 20:20:19 pm »
Nå så har jeg haft tid til at lege lidt med det.
Det var desvære ikke noget med dns at gøre. Jeg vil lige nævne at jeg har sat whs op til en fast ip, ellers kan jeg ikke komme igennem til serveren udefra. kan dog stadig ikke streame ud af huset.
Mvh. Trofast

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #11 Dato: 08 Juli 2012, 14:09:41 pm »
Hej Trofast

Jeg har kun en film jeg kan se via nettet, det er en AVI, resten kan jeg ikke se. Er det det du mener du vil kunne?
Jeg kæmper med at få resten af mine film til at kunne ses uden at skulle konvertere dem.

Ang mp3 filer er det godt det samme, dem kan jeg dog se. Jeg er ikke komet til at kunne høre den, undtaget jeg henter den, altså ikke steame.

Men jeg håber du kommer nærmere og måske kan bidrage med en løsning :)

/Hjalmar