Forfatter Emne: endnu en ny bruger  (Læst 7044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
endnu en ny bruger
« Dato: 03 August 2012, 22:20:48 pm »
 hej med jer

er der stadig gang i det her forum

jeg har en WHS 2011 kørene på en gammel dual core maskine somjeg bruger til Test maskine o nu vil jeg ha en ordenlig server til at stå

og så skal jeg ha købt hardware til min server whs 2011 og har kikket rigtig dybt på det her

bund kort

http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8z68-v-gen3-id-5592456.aspx

processor

http://www.edbpriser.dk/processor/core-i3-i3-2120t-3-mb-intel-boxed-varmeafleder-id-5472161.aspx

Ram

http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-2-x-4-gb-id-4413467.aspx

OS Disk

http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-agility-3-series-solid-state-disk-120-gb-id-4998826.aspx

og lager Disk

har jeg en 1 TB sata 600

jeg vil bruge min WHS til at dele film og musik ud over netværket til min windows 7 mediacenter maskiner =2 styk

jeg vil også bruge den til at hente dukomenter osv på når jeg er ude af huset

jeg har en lille drømom at kunne sætte et tv tuner kort i eller 2 og så kunne hente tv ned til mit media center men det ved jeg ikke om det kan lade sig gøre

jeg synes bare ikke at WHS er for alm hr og fru jensen at sætte op

jeg har haft en 2008 R2 før min WHS 2011 og de er jo ens bare med et mere bruger venlig interface på

nå men hvad siger panelet om mit valg af hardware

Mvh Djurs  :) :)

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: endnu en ny bruger
« Svar #1 Dato: 04 August 2012, 13:45:51 pm »
Hej Djurs
Velkommen til :)

Jeg har igår lige købt 2 af dem her http://www.dba.dk/server-hp-ml110g6-hp-prol/id-84215491/ sælgeren var et lille firma i Sorø og han havde da jeg var hos ham, 64 stk af dem, og de er sprit nye med 1 år garanti.

De er med raid controller B110i som kører Raid 0,1,10, samt 1+0 Jeg mangler raid 5 i opsætningen, men det andet er til at lave med.

Maskinen kommer med 1 2,8Mhz dual core cpu, 1 gb ram, og en harddisk på 250GB.

Jeg har så selv sat 4 gb ram plus ekstra harddiske i og der med fået en meget kraftfuld maskine til at lægge WHS 2011 på.

Jeg har for ram giver 350 ca. og så er det så antallet af harddiske der gør den mere dyr. Men det afgør man jo selv hen af vejen hvor meget ekstra der skal i.

Et godt råd hvis det er interessant med denne maskine, er at lave en firmvare opdate da raid delen virker noget bedre efter.

Og sorry Jakob, jeg først blev opmærksom på denne maskine efter du har købt.

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 04 August 2012, 13:49:35 pm af thjalmar »

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 04 August 2012, 16:47:45 pm »
tak for velkomsten

og det var sateme billigt for den server du servere der

men kan den køre 2011 med strømning af film osv

jeg har det lidt svært med den strøm regning der følger med den server for der er nok ikke aktiv pfc på den strøm forsyning men det er bare et gæt.. det kunne jeg måske lige logge dig til at se om der er

men grunden til jeg har truffet de valg med bord og strømforsyning er at jeg håber på at få en server der ikke bruge så meget strøm som en alm server eller pc bruger

jeg har købt en asus EEEBOX og den brugte 29 w og det er som sådan en god start iforhold til min alm stationær der brugte 95w

jeg har så sat en OCZ ssd i og nu bruger den kun 24w så det er jo bedre dvs ca 20% og nu har jeg fået en rigtig fin lille maskine ud af den og en god hastighed på den

og jeg hade så håbet at med de komponeter jeg har sat sammen kunne jeg få en server der ikke bruger så meget strøm

jeg har også læst et sted at whs 2011 kan ligge sig til at sove hvis der ikke er aktive klienter og det synes jeg er fedt hvis det kan lade sig gøre

men hvordan gør man det

er der en der kan forklare det for en 4 år

Mvh Djurs  :D :D 

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 04 August 2012, 21:21:52 pm »
HP serveren som thjalmar linker til er ikke nødvendigvis noget dårligt køb til prisen, men ligner ikke en løsning for dig.

Den leveres med en Pentium G6950 CPU, som er væsentligt langsommere end f.eks. i3-2120T, men bruger væsentligt mere strøm.

Derudover kan opgraderinger være lidt besværligt, ved RAM skal man for det meste købe specielle HP ram, og kan se at flere på nettet skriver der kan være udfordringer omkring den onboard RAID controller ved tilføjelse af flere diske.

Ovenstående er der som sådan ikke noget i vejen med, hvis man ved det, men omvendt er der heller ikke nogen fordel der, efter min mening, opvejer ulemperne.

Hvis dit fokus ligger omkring strømforbrug er i3-2120T et rigtigt godt valg. Jeg ville dog finde et andet bundkort, da jeg tror at det du linker til er en strømsluger. Jo flere funktioner og porte et bundkort har, jo mere strøm bruger det. Jeg vil anbefale et Intel DH67CF, men det afhænger også lidt af hvor mange RAM moduler du vil have i.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #4 Dato: 04 August 2012, 23:00:22 pm »
Hej begge

Ja, det er rigtigt man nok lige skal vide hvordan man sætter den op ;)

Jeg har jo nogle fordele da jeg arbejder med det til dagligt.

Ang. ram var det en Kingston 4GB jeg købte via Proshop. De har en udemærket ram guide, som selvfølgelig er fra Kingston. Den kostede 297.- med moms.

Og ang. raidcontrolleren er der en udemærket DVD med med et opsætningsværktøj, men jeg havde bare kastet mig ud i opsætning og installation efterfølgende uden at bruge den, det var først bagefter jeg opdagede det fine værktøj.

Og hvis man skulle kaste sig ud i et køb, så er jeg der jo som backup ;)

Det med strøm forbrug er lidt svært. Min gamle server brugte mellem 2600 og 3200 hvert år. Det var lige før man kunne se det ude fra rummet, sådan glødede den  8)

Min nye server som jeg har haft i et år nu bruger ikke så meget. Uden at lægge hovedet 100% på blokken, så ligner det 300 om året.

/Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 04 August 2012, 23:04:49 pm »
Glemte lige at sige at serveren kan opgraderes til hurtigere CPU, eller mere strømsparende.
Vi skal også tænke på hvad denne maskine normalt koster. Så med lidt ekstra ram og ny CPu så er det stadigt en billig maskine.

/Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #6 Dato: 05 August 2012, 08:41:28 am »
Vi skal også tænke på hvad denne maskine normalt koster.

Jeg tror det er fordi du tillægger det at det er en "HP Server" værdi, hvor jeg mener at det trækker ned i værdi da det ofte (for den almindelige bruger) er en ulempe.

Det er korrekt at denne server, da den var ny, var væsentligt dyre. Men man skal i den forbindelse huske på at det er gammelt hardware. Det er hardware lanceret i starten a 2010, og der er kommet to nye genrationer siden.

Jeg er stadig enig i at det ikke er noget dårligt tilbud, men hvis man skal til at købe ram og ny CPU efterfølgende kan jeg ikke se fordelen.

Problemet er at den ikke er specielt kraftig, så i forhold til WHS brug vil jeg mene at man er bedre stilet med Microserver´en pga. det lave strømforbrug, eller et i3/i5 system hvis man skal bruge kræfter til transcoding af f.eks. video.

Grundet trådstarters ønske om på sigt at optage/streame tv vil jeg klart anbefale at i3/i5 baseret løsning. Og har han tålmodighed ville jeg vente 1-2 måneder på at Intel´s 3. Generation Core i kommer i i3 udgaver.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 05 August 2012, 12:27:56 pm »
jeg har valgt det MB pga det selv skruer ned for strømmen når der ikke er brug for så meget power derfor tror jeg det er et godt valg

ikke at intels MB er dårligt slet ikke men jeg har bare gode erfaringer med assu  mht bios update osv

men ja jeg tror også jeg hopper over den server hjlmar henviser til da den nok bruger lidt mere strøm end jeg vil ha en server til at bruge

som sagt før tror jeg heller ikke den kan følge med til strøm af tv og video osv men det er kun et gæt fra min side for jeg har ikke en skid at ha det i

men eller dejligt med gode svar

Mvh Djurs  ;D

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #8 Dato: 05 August 2012, 13:17:52 pm »
Jeg tror nu ikke du skal ligge for meget i Asus sludder for en sladder om strømstyring.

Jeg har efterhånden testet rigtigt mange bundkort for strømforbrug, og Foxconn og Intel ligger generelt 10-20 watt under mærker som msi og Asus. Til gengæld er der ikke samme udvidelsesmuligheder.

Uden at have testet netop den model du nævner vil mit gæt være at du kan spare min. 10 watt på at vælge et andet bundkort.

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #9 Dato: 05 August 2012, 14:00:13 pm »
hmmm måske du har ret jeg er heller ikke til ævl det kan man nemlig ikke bruge til noget

men det var det her salgs gas jeg faldt lidt for

EPU
Energy Efficiency All Around
Tap into the world's first real-time PC power saving chip through a simple onboard switch or AI Suite II utility. Get total system-wide energy optimization by automatically detecting current PC loadings and intelligently moderating power consumption. This also reduces fan noise and extends component longevity!

men nu ser vi om det holder stik eller hvad

jeg er sgu lidt forelsket i det board da jeg synes det er fedt

Mvh Djurs  ;D

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #10 Dato: 05 August 2012, 15:24:28 pm »
Hej

Jeg har ikke problemer med steaming fra de 2 ML110 G6 eller ML110 G7
Det kører gnidningsfrit uden hakken.

Men jeg gå også op i mere server og pålidlighed end strøm og massiv power.

Nogle af mine ældre servere som har været svagere CPU mæssigt har uden problemer kunnet levere det streaming de skulle. Så jeg synes det er lidt overkill at der skal være skal være en meget stor CPU i når mindre kan gøre det :)

/Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #11 Dato: 05 August 2012, 15:43:03 pm »
Det kommer naturligvis helt an på behovet. Streaming er rigtigt mange ting, og kræver ofte intet af CPU.

Der hvor der er behov for CPU kraft er ofte hvis man skal streamer til mobile enheder over wan, da materialet skal komprimeres voldsomt. Jeg bruger f.eks. Også min whs til at rippe film med, og her spiller CPU også en væsentlig rolle.

Min pointe er til gengæld at det er en illusion at en HP entry lever server er mere stabil. HP benytter i de billige servere helt almindelig hardware. Der er naturligvis altid en kæmpe risiko ved at bygge selv, da man ikke på forhånd har en chance for at forudse eventuelle problemer.

Igen, jeg mener ikke det er et dårligt produkt. Og ville man eksperimentere med en Linux home server ville det være et godt køb da der er drivere etc. Til Linux. Jeg er bare uenig i at det skulle være et mere stabilt produkt en f.eks. en desktop pc.

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 06 August 2012, 22:45:21 pm »
arrrrrrrrrrrr for fuck også

nu har jeg lige været ude og købe hardware for 3250 kr og så fortælle den mig at det ikke opfylder mindste kraven til windows home server 2011

den vil min ha 1,3 Ghz processor  tjek

min 2 GB Ram  tjek

min 160 GB HDD

hallo den har en 120 GB ssd og 1TB til lager

hvorfor må man ikke install OS på 120 GB og så ha lager efter det

er der nogle der kan hjælpe mig.. det kan da ikke passe jeg skal købe en 240  GB SSD til OS

Mvh Djurs  >:( >:(

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #13 Dato: 07 August 2012, 07:17:25 am »
Ja, det er jo nogen af de små udfordringer man kan løbe ind i når man selv bygger, istedet for at købe et færdigt system.

Jeg håber du ar fået sovet på det, og humøret er blevet bedre  :)

Der er heldigvis flere forskellige metoder til at omgå dette krav. Se f.eks. http://connecteddigitalworld.com/2011/09/20/installing-whs-2011-or-sbs-2011-essentials-on-ssd-or-sata-hard-drives-smaller-than-160gb/

Djursland

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #14 Dato: 07 August 2012, 08:22:36 am »
godmorgen

hold da kæft du er en gutter mand biostar nu er hele min dag redet og en masse penge sparet

det giver jeg sgu lige en web bajere på 

Mvh Djurs  :) :) :) ;D ;D ;D ;D