Forfatter Emne: Ny server med WHS  (Læst 3629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Ny server med WHS
« Dato: 30 April 2009, 05:53:20 am »
Hej

Hehe, ja det lyder lidt kryptisk, meenn.

Jeg har fået en henvendelse på en ny server med det hele installeret.
De 2 jeg til nu har været blandet ind i har været selvbyggere.

Jeg har taget fat i HP´s 2 EX470 og EX475

Men det der så er spørgsmålet er om der er andre der måske er bedre eller lige så gode som dem?

Prisen er jo også et godt parameter, da EX475 i vejledende pris ligger på 4700.-
Så jeg kan sikkert finde den til en lavere pris.

Nogen forslag til en bedre maskine?

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Ny server med WHS
« Svar #1 Dato: 01 Maj 2009, 03:19:36 am »
Hej

Ja det var jo et godt spørgsmål.

Lige pt, hvad jeg har læst mig frem til, er der disse 3 som vist ligger meget lige. HP MediaSmart, Tranquil PC SQA-5H og Fujitsu-Siemens SCALEO Home Server. Og så er der jo altid selv byg.

Men som du selv siger, skal de bare lave backup og dele lidt små filer eller skal de udsættes for en masse add-ins + det løse :)

Plus ved HP er vel at de har nogle add-ins de selv har lavet og jeg mener der er hot swap i dem.
Men hvis man kan undvære det, og man gerne vil have rå power, så synes jeg selv byg er lige sagen. For 4000kr kan man jo bygge en monster server, der sparker de andre helt tilbage til...tjaa

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 01 Maj 2009, 04:49:51 am »
Hej Jakob

Ja, ser du. Jeg har vist på et tidspunkt fortalt jeg havde mit eget firma med rådgivning og salg af hardware. Selv om det er blevet lukket er der stadigt nogle af de gamle kunder (og nogle nye ind i mellem) Der kun vil have lavet ting af mig, jeg er derfor under et pres jeg vil prøve at undgå ved at benytte mig af de gode råd jeg kan få af f.eks. jer her på forum.

Nå, det var så lige forklaringen på hvorfor jeg selv spørger og det ikke er til mig selv.

Den her kunde har været meget grumt igennem inden for de sidste 2 år, de mistede alle deres data, en edb kyndig solgte dem en SBS 2003 server til en BONDEGÅRD, og det er aldrig kommet til at virke. Så satte den EDB kyndige en D-Link DNS-323 op der skulle tage backup af deres data. De var svært glade for at de havde den, for så kunne der ikke ske noget.

Jeg sad og undersøgte hvordan deres system var strikket sammen og fandt ud af at den pågældende backup var meget tom, der var aldrig blevet lavet bare en fuld backup.

Da det er et lille firma med kun 3 på kontoret, ja så er det nærliggende at tænke WHS.

Deres krav er BACKUP som det primære. Så skal der Navision på, hvilket kan lade sig gøre da det WHS er bygget over en SBS 2003. Mailserver i lille form, printserver også også i lille form (2 stk.)

Da det ikke er et firma der blier meget størrer på kort sigt er det med 10 licenser perfekt til at vokse og når de så er nået den grænse, ja så er de også klar til den større løsning.

Den SBS server de havde fået stillet op var en hjemmebygget af reststumper af forskellige maskiner, det eneste der havde en nogenlunde sammensætning var 2 harddiske på 500GB, resten er lige til at brokke i affaldsspanden. Så de er helt klart ikke til selvbygger lige her og nu.

Så jeg er klar til lige at se på de to andre du foreslog, jeg havde glemt Scalero som jeg lige vil kigge på også.

Så alt i alt tak for øjeåbneren, det var dejligt ;)

Hilsen
Hjalmar

Ps. jeg er åben for et evt forslag til selvbygger, da det jo bare handler om at sælge ideen :cheer:

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 02 Maj 2009, 15:54:15 pm »
Hej Hjalmar

Ja kan godt se at de er lidt nervøse for det selvbyg halløj, man kan jo også blive godt snydt ved det.

Jeg tror næsten at du skulle købe en rigtig server til dem og smække WHS på så, for at få den nøvendige stabilitet. Jeg vil mene at en server til 4000kr er mere stabil end en WHS bygget server.

fx. HER og så en 250 gb disk mere i raid1 og så en 1 TB til \"pool\". og så lige WHS softwaren.

Vil tro at de bliver glade for en \"rigtig\" server løsning, måske ;)

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #4 Dato: 04 Maj 2009, 21:34:36 pm »
Hej Jakob

Jeg har forsket lidt i den foreslåede og det ser umidelbart godt ud.

Jeg har dog stadigt set efter HP EX475, men det er svært at finde et sted at købe den.
Flere skriver det er ety udgået produkt.

Jeg kan så ikke lade være med at tænke der er kommet nye modeller!!

Jeg har endda ringet til HP der stak armene i været som om jeg var en anden pirat, me no nothing skreg de i kor da jeg pressede dem???
Hva faen tænker de på hos HP.

Jeg ved der er flere her på forum der har købt sådan en, men hvor?

Btw, den du anbefaler, hvordan omgår man at driver installering på en maskine med raid. Det var nemmelig umuligt på min, måtte som før omtalt indsætte en ekstra harddisk for at få min raidcontroller til at køre med WHS.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 07 Maj 2009, 02:14:18 am »
Hej Hjalmar

Det skal jeg lige have forsket lidt mere i, inden jeg svarer på det :)

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #6 Dato: 07 Maj 2009, 17:21:13 pm »