Forfatter Emne: Overgang til Vail og måske 3 TB disk?  (Læst 1980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sunny

• Junior medlem
  • **
Overgang til Vail og måske 3 TB disk?
« Dato: 20 Januar 2013, 21:53:12 pm »
Jeg kører nu WHS v1 med et Gigabyte GA-H55M-USB3 med en i3-550 og 4 GB ram.
Men Mymovies virker ikke mere til v1. Samt et par andre ting får mig til at skifte.

Pladsmangel har jeg også. Så når nu jeg skal ud og have en ny disk, hvad siger i til 3 TB diske og evt. mærke?
Læste mig frem til at til v1 "kun" kan tage op til 2 TB diske.

Er der ellers noget jeg skal overveje eller tænke på?

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: Overgang til Vail og måske 3 TB disk?
« Svar #1 Dato: 22 Januar 2013, 20:55:24 pm »
Hej Sunny

Beklager den lange ventetid med et svar, jeg er groft sagt den eneste der svarer her på forum.
Jeg kan ikke alt der spørges til, men gør efter bedste evne hvad jeg kan for at spore folk hen mod en løsning.

Jeg er ikke skrap til hardware, men det motherboard, cpu og ram ser fint ud, men det skal kunne køre 64bit og jeg har ikke kunnet finde noget om at det kan.

Men der må jeg henvise til andre tråde om hardware her på forum.
(Hvis MB ikke er 32bit kan du evt. finde et MB der kan, da CPU er 64bit)

Men nu er spørgsmålet hvor mange diske du forventer at have i din WHS 2011?

Jeg har 2 raid kørende i min server, det ene til data jeg kan tåle at tabe og et til kritiske data.
Det raid jeg har der kan tåle at gå i stykker, består af 3 stk. 2 TB hardiske og det virker fint, uden problemer.

Men WHS 2011 virker ikke på samme måde som WHS v1 hvor du kunne lave sikkerhed ved at lade serveren sørge for dublikering af folders.

Som du nok kan se ville jeg ikke tiltro mine data til WHS 2011 uden noget mere sikkerhed.

Der er 3 muligheder du kan bruge. du skal bruge 2-3 diske og hvis du forventer at ende med en størrelse på 3TB, kan det kombineres på flere måder.

1. 2x3TB hvor du bruger en WHS APP som f.eks. stabelbit eller drivebender. De laver en samlet
    størrelse på 6TB, men der laves dublikering af den samlede størrelse så du ender på de 3TB

2. 3x1,5TB hvor du laver et software raid i diskhåntering på WHS 2011
    Her opnår du en meget høj sikkerhed, da 1 disk bliver brugt til at sørge for at alle data er helt ens
    på de 2 andre der så giver de 3TB

3. 4x1TB hardware raid hvor de 4 diske til sammen giver en størrelse på 3TB
    Her kunne dit motherboard komme i spil hvis det er udstyret med raid.

Jeg ved ikke om det er at skyde over målet med denne forklaring.
Men min tanke er at du spørger efter et godt harddisk mærke, og der er min tanke at du kan få sikkerhed med flere små diske til groft sagt samme pris som 1 3TB harddisk.

Hvis du overlader dine data til 1 3TB disk, skal du have en rigtig god, og en
Seagate Constellation ES.2 - 3TB koster ca. 2000.-
Det er en 24/7 disk der er skabt til at køre længe .

Eksempel.

Seagate Barracuda 7200.12 - 3TB koster ca. 950.-
Seagate Barracuda 7200.12 - 1.5TB koster ca. 630.-
Seagate Barracuda 7200.12 - 1TB koster ca. 500.-

Ud af de 3 muligheder ville jeg selv vælge hardware raid, men software raid er næsten lige så sikkert som hardware løsningen. Den kan blive næsten lige så sikker som hardware raid med en ekstra disk.

Uanset hvad du gør dig af overvejelser håber jeg det giver mening.
Hvis du tænker i raid ordning, så kan jeg lave en guide på software løsningen til dig.

/Hjalmar

Sunny

• Junior medlem
  • **
« Svar #2 Dato: 23 Januar 2013, 18:57:45 pm »
I mit nuværende WHS v1 setup, sidder der 2 stk 2TB og 1 stk 1,5 TB, samt en 230 GB til system/OS.
De 3 store diske er samlet til en stor.
300 GB er i mapper hvor duplication er slået til. Det er billeder, musik, dokumenter m.m.
De bliver så også synkroniseret med online backup tjeneste, for at være lidt mere sikker...

Meningen var at erstatte 1,5 TB disken med 3 TB´en.

Planen var så at bruge et at de plugins til WHS 2011, for at samle diskene til en pool og lave dupliaction på udvalgte mapper, som igen skal online backup´pes.

Burde det ikke være fint nok?

PS. Kan det passe jeg ikke kan finde de Seagate diske som du skriver om i en 3 TB udgave på edbpriser?

En anden ting, ville det være en fordel at skifte OS disken til eksempelvis en 128 GB SSD?
« Senest Redigeret: 23 Januar 2013, 19:05:17 pm af Sunny »

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 24 Januar 2013, 19:16:26 pm »
Hej Sunny

Ahh, du er på det rette spor kan jeg se  ;)Det du har nu, hvor du vil udskifte en disk med en større og bruge pluginer ikke dårligt.

Som jeg skrev er det et spørgsmål om at fordele data over flere diske. og lade plugin styre det.

Men 2 ting jeg måske ville gøre i stedet er at købe 2 2TB som godt nok bliver lidt dyrer end 1 3TB.
Men det er igen for at få fordelt flere data over flere diske.

Og det sidste du skriver om at erstatte din 320 med en SSD.

En god grund til at gøre det er sikkerheden i en SSD disk som jo ikke har bevægelige dele, det er en klar fordel.
Men hvis du gør det på grund af hastighed, så giver det nærmest ingen ting.
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at noget af system disken bliver brug som cache, men om det giver meget mere smæk andet end du ikke har en flaskehals når data skal afleveres til serveren.

Så alt i alt er din plan helt fin.

Sidst kan jeg lige give et link til de harddiske.
http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-barracuda-st2000dm001-2-tb-id-5516167.aspx
http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-barracuda-harddisk-3-tb-id-5516168.aspx

Jeg plejer at købe hos Proshop hvor de har fin service hvis skaden er ude.

/Hjalmar