Forfatter Emne: 100m/bit lan eller 1G/bit  (Læst 1985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
100m/bit lan eller 1G/bit
« Dato: 02 April 2009, 04:19:50 am »
Hej

Jeg kører selv med 100m/bit lan og har tænkt på at skifte kablerne ud til 1G/bits. Men er det noget der kan betale sig? Vi er maks 2-3 bruger på samme tid der bruger netværket. Jeg har ingen forstand overhovedet på netværk, derfor spørger jeg :huh:

mvh Jakob
« Senest Redigeret: 05 December 2009, 08:09:53 am af Jakob »

lars.p

• Jeg er ny!
  • *
Sv:100m/bit lan eller 1G/bit
« Svar #1 Dato: 02 April 2009, 17:31:28 pm »
Hej Jakob

Det kommer lidt an på hvad i bruger netværket til, hvis i burger det til meget store fil overførsler kan det godt betale sig. men det er jo heller ikke nok kun at skifte kabler hvis dit udstyr ikke understøtter 1G/bit. og til de fleste små hjemme netværk er 100M/bit rigeligt.

Venlig Hilsen.
Lars.p

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 03 April 2009, 12:43:38 pm »
Hej Lars

Og tak for svaret.

Jeg tror bare jeg bliver ved de 100m/bit, så tit flytter jeg heller ikke sore filer og slet ikke flere af gangen. Jeg har undersøgt mit udstyr og det er vist kun 100m/bit.

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 05 April 2009, 03:34:46 am »
Hej

Ja, jeg har gået og leget med tanken i et stykke tid og er kommet frem til at jeg vil skifte min switch. Tanken dukkede op da jeg så en ny switch der kun brugte 6 watt ved drift.
Det var en 16 port 100/Mbit, så jeg tænkte det måtte være muligt at finde en Gbit istedet.

Det er det, men den kostede en bondegård. Så nu går mine tanker på et finde en med 1-2 porte som er Gbit og så med 10 - 14 porte Mbit.

Fordelen er at så har serveren fuld knald på og hvis der arbejdes meget fra flere maskiner til server på en gang, så belastes netværket ikke.

Jeg har 7 maskiner der er tilsluttet, så jeg kan godt mærke når der bliver arbejdet meget mellem server og clienterne.

Men det er rigtigt at man nok skal op på mere end et par maskiner koblet op mod server for at mærke en nedgang i trafiken.

/Hjalmar

klaus

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 12 April 2009, 00:29:03 am »
Hej

´Netværk... det kan helt klart betale sig at køre 1 GB. D-link har lavet en switch serie der heder grean line. den lukke porten ned hvis den ikke bliver brugt. og hvis man skal have flytte nogle store file kan man mærke meget forskel med 1 GB i bække ender... i kan sagtens køre 1 gb. cat. 5e over korter længder eller kan i snyde switcen ved at bruget et cat. 6 kabel i switch enden...
hvis i har spørgsmål skyd løs på dette område er jeg rimelig på hjemme bane

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 13 April 2009, 22:26:15 pm »
Hej Klaus

Kan du finde et link eller et model nummer, jeg vil godt se på sådan en sag :P

Hilsen Hjalmar

klaus

• Jeg er ny!
  • *

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 15 April 2009, 05:44:39 am »
Æv og æv

Jeg har lige for 6 timer siden bestilt vare hos min leverandør, og jeg skulle da lige have haft sådan en med :(

Nå men den må med næste gang.

/Hjalmar