Forfatter Emne: Server til WHS  (Læst 6682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

cgu

• Jeg er ny!
  • *
Server til WHS
« Dato: 02 Juni 2009, 21:24:29 pm »
Hejsa

Selvom jeg ikke ser den store aktivitet her, så håber jeg alligevel at der en eller to som kan hjælpe.

Jeg har min første whs server tilgode, men nu tror jeg det skal være.

Jeg syntes det er svært at finde noget hw, når man ikke selv lige er frisk på at bygge noget og ikke vil smide alt for mange tusinde kroner efter det.

Nu faldt jeg over denne PC serie. Den er billig i anskaffelse og billig i drift. Hvad mere kan man forlange? Det kunne jo selvfølgelig lige være at maskinen også kan levere varen.

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?mainundergruppe=Acomputer-Peanut&subfunc=Acomputer-Peanut&goto=productchoice&mainfunc=link

Hvad siger I? Kunne denne maskine løfte opgave?

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Server til WHS
« Svar #1 Dato: 02 Juni 2009, 22:33:21 pm »
Hej cgu

Kan du ikke lige komme med linket igen, den viser vist ikke den rigtige side :)

mvh Jakob

cgu

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 03 Juni 2009, 03:34:17 am »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 03 Juni 2009, 13:52:53 pm »
Hej

Jeg kan se at det er en Atom cpu du vil bruge.

Hvad jeg har læst mig frem til, er atom vist gode nok, hvis den bare skal lave det daglige backup og lidt fildeling. Hvis du vælger en Atom, så ville jeg vælge den nye dual-core og du skal huske at bundkortet skal have det nye chipsæt. Det gamle chipsæt bruger alene 22 watt.

Men lige et par spørgsmål :)

Hvad skal du bruge serveren til?? fx. kun backup?

Skal du installere flere add-ins?

Havde du tænkt på at hoste din egen hjemmeside derpå?

Skal du have noget \"custom\" på den? fx. mailserver eller have installeret PHP eller noget ligende.

Hvis du skal have noget af ovenstående, så vil jeg personligt vælge en anden cpu

Men du har ret i, at en Atom vil være billig i drift.

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #4 Dato: 03 Juni 2009, 16:31:29 pm »
Hej Cgu

Jeg har efterhånden fået en god erfaring i opbygning af WHS.

Og selvfølgelig er det en god ide at fokusere på strømforbrug, men det kan komme til at gå ud over hardware opsætningen, da du så sparer på det der sættes i af ram og diske.

Den maskine du har valgt er en almindelig PC, bare med fokus på strømbesparelse.

Og som hovedregel er det ikke fornuftigt at lave en WHS server (eller for den sagsskyld en anden form for server) på den slags maskiner.

Du kan få grundkonfigurationer af rigtige servere, som du så selv udbygger. Når jeg skriver det er det fordi en backup maskine (som WHS er) skal bygge på stabilitet.

Forudsætningen for stabilitet er en god CPU, nok ram (2 - 4 GB, alt efter hvad den skal bruges til), 2 - 3 harddiske (helst 4), samt en server strømforsyning (den er lavet intilligent, så den selv husker sin sidste tilstand i tilfælde af nedbrud)

Når jeg fokusere på antallet af diske som et parameter der er vigtigt er det igen på grund af sikkerhed.

WHS´s måde at lagre data på (hvis det skal værre sikkert), er at den selv fordeler data ud over alle diske, så hvis en disk står af, så er dine data alligevel sikrede. Du sætter en ny disk i og WHS genopbygger dine data igen på den nye disk.

Jeg plejer at være opmærksom på enkelthed i mine svar, men du er ude hvor det er svært at give dig det helt rigtige råd. Så du skal nok, som Jakob efterlyser, give nogle flere oplysninger om hvad du vil bruge den til.

Så er jeg sikker på du kan komme mere rigtigt i mål.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 03 Juni 2009, 17:20:25 pm »
Hej cgu

Hvis du beskriver lidt mere specifikt hvad du skal bruge serveren, skal jeg med glæde være med til at finde noget hardware som er strømbesparende, samtidig med at der også er power i :)

mvh Jakob

cgu

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 04 Juni 2009, 06:04:25 am »
Hej igen

Det er da herligt at mærke at der er nogen som kan hjælpe.

Jeg er godt klar over at det ikke er ligegyldig hvad serveren skal lave. Man kan nok ikke forvente den helt store performance med en maskine til kr. 1000.

Ja - hvad er mit behov? Det skal man jo være lidt forsigtig at ligge sig fast på, da jeg er sikker på at de nok skal ændrer sig undervejs.

Men umiddelbart ser det nok sådan ud:
- Backup af husets øvrige 6 PC\'ere
- Musik server til Logitech Squeezbox (hvis muligt)
- Fotogalleri

Det er lige det min fantasi rækker til lige nu.

Jeg forventer nok en datamængde på 1-2TB.

Så er strømforbrug, størrelse (så lille som muligt) og støj (lydløs) vigtigt for mig.

Giver det mening eller er der noget funktionalitet jeg åbentlyst har glemt.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 04 Juni 2009, 19:02:35 pm »
Hej Cgu

Ja men, det er jo det der er meningen med et Dansk forum :P At vi kan hjælpe hinanden.

Da jeg skrev du nok skulle fokusere på en rigtig server, er det nok lidt mere aktuelt nu med dine krav til WHS.

\"Men umiddelbart ser det nok sådan ud:
- Backup af husets øvrige 6 PC\'ere
- Musik server til Logitech Squeezbox (hvis muligt)
- Fotogalleri\"

Af de 3 punkter er de 2 af dem til at klare uden de store sværslag, men husets backup af 6 maskiner er lidt mere end din foreslåede maskine baseret på Atom CPU kan klare.
Jeg har selv 7 maskiner koblet op til min WHS, og jeg blev rystet over den mængde data der flyder fra de 6 maskiner.
Jeg er oppe på 4 diske af 1 TB og jeg har på nuværende tidspunkt 866GB ledig plads.
Den ledige plads falder dog ikke meget mere, så jeg tror WHS er i balance nu.

Så jeg ville nok vende blikket mod nogen af de færdige servere, og jeg mener Jakob har haft et par af dem oppe på forsiden, med lavt strømforbrug og samtidigt støjsvag.

Jeg har som sagt bygget 4 servere op fra grunden, men hvis jeg selv skulle vælge nu, ville jeg gå efter en af de nye fra HP (EX485 eller EX487).

Men om de er støjsvage eller lavt forbrug ved jeg ikke.

Men igen vil en maskine som du selv bygger op omkring Peanut med Atom CPU nok ende oppe i den pris som de små servere fra HP.

Den maskine du omtaler til 1000.- skal jo have mere ram 2 - 4GB. Det er dog billigt, men 600.- oveni. Ekstra harddiske (du skal bruge 2-3 af 1 TB sykket) og det er en pris omkring 1600.- for 2. Og så skal du have systemet WHS som koster mellem 700 - 800.- (og den kan være lidt svær at finde i øjeblikket)

Så alt i alt er du oppe på 4000.- det kan svinge begge veje alt efter kvalitet af delene.

Til sammenligning koster en færdig server omkring 4500.- til 4800.- Og så er der mulighed for at udvide hen af vejen med størrere diske og mere ram etc.

Og det skulle undre mig at når du først får lagt hånden på WHS og ser hvad du kan med den, at dine krav meget hurtigt bliver udvidet ;)

Men lad os høre hvad de andre siger om dine ønsker og mulighederne :)

Hilsen
Hjalmar

cgu

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 04 Juni 2009, 21:10:12 pm »
Tak for svaret.

Jeg er overbevist. Det er nok ikke den løsning jeg skal gå efter. Det vil nok blive en kortvarig fornøjelse.

Så er der de færdigbyggede modeller. De nye HP\'ere ser fine ud, men det ser ikke umiddebart ud til at man kan købe dem foreløbig i DK. Eller hva\'

Er der andre muligheder på færdigbyggede modeller?

Nu har jeg faktisk en pakke liggende med WHS softwaren som jeg har fået foræret, som så bare ligger og griner af mig. Hvis jeg gerne vil udnytte den, så er vi måske over i noget selvbyg.

Nogen forslag med mit behov? Gerne så udførlig, at jeg ikke kommer til at mangle stumper hvis jeg håber på den vogn.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #9 Dato: 04 Juni 2009, 22:10:59 pm »
Hej Cgu

Jeg vender lige tilbage lidt senere, min kone skriger jeg skal se min sviger :laugh:

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #10 Dato: 05 Juni 2009, 12:39:21 pm »
Hej cgu

Jeg har fundet lidt hardware som du jo kan kigge lidt på.

Bundkort: HER
CPU: HER
Harddisk: HER
Ram: HER

Det er kvalitets hardware, som jeg fundet til dig og systemet er noget mere kraftfuld end en Atom system.
Du mangler så en kabinet og strømforsyning. Strømforsyning kan du finde på www.80plus.org, hvor de har testet mange for, hvor gode de er til at udnytte strømmen.

Husk at hver harddisk bruger ca. 10-11 watt. Du kan ellers vælge Western Digitals \"Green\" serie som bruger 6-7 watt, men jeg mener de spinder ned til 5400rpm, når de ikke bruges og får derved en lidt længere respons tid, - men det er jo smag og behag.

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #11 Dato: 06 Juni 2009, 03:20:24 am »
Hej I 2 :)

Jaa, men det Jakob har foreslået ser fint ud.
Jeg vil dog vælge Western Digital diskene, også selv om de for at spare på strømmen går ned på 5400 rpm. De er stadigt nogen af de bedste.

Du/i skal også huske at diskene kan modtage mere data, selv i 5400 rpm en netværket kan aflevere, selv ved Giganet (1000mbit)

selv om jeg siger det ser godt ud, så er det dog ikke server teknologi. Og det går jeg op i som sagt, men det er det vigtigeste er stabilitet. Og det ser det ud som om du får med det system.

Hilsen
Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #12 Dato: 06 Juni 2009, 03:29:22 am »
Ups

Jeg glemte noget.

Cgu, du spurgte om
Citér
Så er der de færdigbyggede modeller. De nye HP\'ere ser fine ud, men det ser ikke umiddebart ud til at man kan købe dem foreløbig i DK. Eller hva\'

Nej, det har du ret i. Jeg skulle have en til en kunde der ville have en færdig boks, jeg havde fortalt ham om de gamle EX470 og EX475.  Men de er udgået, og da jeg så forsøgte at finde en afløser for dem, løb jeg panden mod muren hos HP Danmark der ikke ville kendes ved dem.

Jeg var dog stædig og endte tilsidst hos den indkøbs ansvarlige, som fortalte de kommer i løbet af sommeren/efteråret.

Men men, du har jo en WHS liggende som du har fået forærende, så den kan du så ikke bruge hvis du køber en færdig.

I tilfælde af at du skulle købe en færdig løsning, så kan du sikkert overtale mig til at købe din version af dig, jeg er sikker på jeg kan få den brugt i et af mine projekter :P

Men det kan være du ikke kan vente til de kommer, og så er vi der med råd og dåd ;)

Hilsen
Hjalmar

cgu

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #13 Dato: 06 Juni 2009, 05:13:11 am »
Tak for de gode svar.

Jeg er sikker på at jeg ikke kan vente til efteråret på en HP. Jeg har allerede ventet længe nok for at komme igang.

Så er der selvbyg. Det er nogle fine stumper der foreslået. Da jeg ikke er den store selvbygger, så skal jeg nok også have hjælp til de sidste stumper. Jeg er helt blank på strømforsyninger. Specs siger mig intet.

Jeg har så også været på loftet for at tjekke en gammel pc som måske kunne bruges.

Den har følgende specs:
Micro ATX kabinet
Strømforsyning FSP250-60GTV(LN) (250W)
Gigabyte GA-8S661FXM bundkort
Intel Celeron 2.4GHz
2gb ram

Ville det være en fin start maskine? Jeg ved den larmer afsindig, men man kunne vel skifte atrømforsyning og CPU blæser ud. Evt forslag?

mvh
Claus

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #14 Dato: 06 Juni 2009, 05:36:17 am »
Hej Claus

Ja det kan den et eller andet sted med lidt modifikationer.

Jeg tror at Celeron 2,4 og de 2 GB Ram skulle være nok til at trækkr WHS.
En ny strømforsyning og køler er jo et must. Jakob er ret god til det med hardware har jeg set, så måske kan han give dig et godt link til en og til et af spørgsmålne nede under skal der måske være mange stik på den både til Sata og de gamle.

Men et par spørgsmål.

Er der SATA på ?

Kan der evt. være mere ram på? Det kan få betydning senere.

Er der plads til harddiske nok i kabinettet? En kombination af 3½\" og 5/4\" er fint.

Er der Raid mulighed ? Det er rart at have systemet (der hvor WHS lægges, altså drev C)på et mirror drev (2 små diske) omkring 80 - 120GB

De andre harddiske skal bare være af den type Jakob foreslog og som skrevet så kan du klare dig med 2 (du kan altid sætte 1-2 i senere). Men de 2 køb dem så store som muligt.

Så umidelbart vil jeg mene du kan gå i luften med den.

Hilsen
Hjalmar