Forfatter Emne: Server til WHS  (Læst 6683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Server til WHS
« Svar #15 Dato: 07 Juni 2009, 00:11:53 am »
Hej Claus

Det er en fin maskine du har der. Du skal lige tjekke om der er sat et grafikkort i den og så pille den ud, for der er onboard grafikkort på den (grafikkort bruger en masse strøm).

Her er linket til dit bundkort: Klik her

Der er Sata på den og de kan levere raid 0 og 1. Det er endda socket LGA775, så du har mulighed for at smide en core2duo på den eller en quadcore.

Det er jo et micro-atx bundkort, så den bruger jo også i den lave ende af strøm. Et skud i tågen vil være at den ligger mellem 60-80 watt i timen. Med en bedre strømforsyning kan du måske komme 10 watt ned.

Et råd vil være: køb 2 harddiske hvis du ikke vil køre raid1, ellers køb 3 harddiske( den gamle skal ikke bruges pt).
Put 2 harddiske i raid1 hvor whs installeres. Bagefter putter du den sidste harddiske i og \"add\'er\" den til pool\'en, så du har mulighed for at lave Folder Duplication.

Ved at købe et system ala det jeg har samlet til dig vil du nok ligge på 40-50 watt, det vil sige du sparer 20 watt i timen. Men men men, 20 watt i timen er ikke meget. Det giver en besparelse på ca 350 kr om året. Så hvis du køber nyt skal den være tændt 24/7/365 i 7-8 år før den har tjent sig ind :woohoo:

mvh Jakob

Og køb et PCI netkort til maskinen og brug den og ikke den der er på bundkortet, da min erfaring siger mig at den ikke kan håndtere så meget data.

cgu

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #16 Dato: 07 Juni 2009, 21:52:09 pm »
Hej Jakob

Tak for svaret.

Jeg kunne ikke helt genkende bundkort, så det er faktisk dette bundkort jeg har:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=1724

Som du kan se er det en hel del anderledes. Der kan feks kun sættes IDE diske i, men for længe siden købte jeg et PCI kort med 2 stk SATA port og mulighed for RAID. Den regner jeg med kan bruges.

Vil dit svar ændre sig meget i forhold til at det er et andet bundkort. Kan man forøvrigt blande SATA og IDE diske, nu hvor jeg kun har mulighed for 2 stk SATA diske?

Claus

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #17 Dato: 08 Juni 2009, 15:53:28 pm »
Hej Claus

Det er ikke noget problem at blande SATA og IDE, bortse fra at du ikke kan få de helt store diske til IDE. IDE Harddiske er også noget dyrere end SATA diske.

Du får mest GB for dine kroner ved at købe et PCI kort mere med 2 eller flere SATA porte på og så store harddiske på omkring 1TB, og fra start kan det betale sig at fylde plads på, da det som skrevet med dine mange maskiner sikkert kommer til at fylde ret hurtigt..

Jeg glemte at nævne, du får meget mere smæk i data overførsel, ved at vælge ren SATA.

Hvis du f.eks. vælger at køre ren SATA, så husk at få rigeligt med SATA stik på strømforsyningen, så du ikke kommer til at mangle det hen af vejen.

Jeg er ikke gået i detaljer med dit bundkort, men Jakob nævnte at du sikkert kunne køre dualcore. Jeg tror det kan køre den tidliger 2 kerne som kom før dualcore (jeg kan ikke huske hvad det hed inden dualcore). Jeg har i min maskine en 3.2GHz kørende og den virker perfekt. Prisen for en til din maskine tror jeg ligger i 300-400 for en i den Blå Avis. Ved ikke om de stadigt kan fås. Men igen er jakob helt sikkert bedre en mig på hardware området ;)

Og så vil jeg lige starte en debat, som jeg ved vi kar taget før, omkring raid, men nok bliver nød til at tage en gang til. Så jeg laver en ny tråd det rigtige sted.

Held og lykke med projektet Claus

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #18 Dato: 09 Juni 2009, 01:24:32 am »
Hej Claus

æv æv... det ændrer sagen lidt

Jeg er meget i tvivl om dit bundkort understøtter nogen form for dualcore, jeg mener de første hed Pentium D. Du kan max have 2GB, da bundkortet ikke understøtter mere.

Jeg kan se at HP\'s Mediasmart server er en 2.0ghz celeron cpu og den har 2 gb ddr2 ram. Din pc er en lidt ældre model, så den er jo nok lidt langsommere. Men du kan da prøve at installere whs på den og se hvordan det går.

Jeg har selv fået fingrene i en gammel Athlon xp 2ghz med 1gb ram og IDE harddiske, som jeg lige vil prøve at installere whs på, for at teste hvordan det kører i forhold til min egen server.

mvh Jakob

kake1984

• Jeg er ny!
  • *
Sv: Server til WHS
« Svar #19 Dato: 21 December 2009, 11:50:58 am »
1 g ram er da mere end ok til whs min har kørt med det i over 1,5 uden problemer og den har en oppe time på over 1,5 mdr og den køre da en masse underlige ting ww server DC hub og roder med irc på den så en gb ram kan den køre fint med

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #20 Dato: 21 December 2009, 12:07:04 pm »
hej Kake

ja 1 gb vil være fint på de fleste whs'er, der hvor flere ram vikelig kommer til gode er ved flytninger af store filer og hvis du har mange pc'er der skal laves backup af hver nat.

/Jakob

kake1984

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #21 Dato: 21 December 2009, 22:49:49 pm »
hehe kan ikke få det back op tam tam shit til og virke

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #22 Dato: 22 December 2009, 06:32:54 am »
Hej Kake

Kan jeg ikke få dig til at oprette en ny tråd i "Hjemme computer backup" eller "Generel chat", da vi er ovre i noget backup problemer nu  :) så bliver det lidt lettere når folk søger rundt i forummet.

Tak  :D

/Jakob