Forfatter Emne: Idnkøbs liste til WHS  (Læst 2626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kp77kp

• Jeg er ny!
  • *
Idnkøbs liste til WHS
« Dato: 22 Juli 2009, 00:59:44 am »
Det er nu tiden for at min gammle qnap 209pro skal pensioneres, og i stedet for er ønsket en whs server.

krav:
streming af film (HD) til 2 klienter
dovnloading via BT netværket

Kan man køre raid på noget af den fx. hvis man har nogle billeder man vil passe extra godt på, og så samtidlig bare har noget disk plads til sine rippe cdér og film som der ikke behøves at køre raid ??

Bundkort
CPU
Ram
Kabinet

HD wd green

Mangler nu kun en god PSU nogle foreslag

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Idnkøbs liste til WHS
« Svar #1 Dato: 22 Juli 2009, 01:22:59 am »
Hej og velkommen til

krav:
streming af film (HD) til 2 klienter
dovnloading via BT netværket

Det skulle nemt kunne lade sig gøre, jeg kan også se at dit bundkort har HDMI udgang, så det er da også et plus.

Windows Home Server er lavet således at du kan lave \"Folder duplication\" på dine mapper, men det kræver at du har minimum 2 harddiske i din server. - Fx har du mappen \"Billeder\", den vælger du så \"Folder duplication\" og derved gemmer den mappen på en anden disk også, derved ligger mappen \"Billeder\" nu på 2 harddiske, så er er god backup.

Der hvor jeg synes du skal bruge raid er på den disk hvor styresystemet ligger, og det skal være raid1 (spejling). Det er fordi, at hvis du vil lave noget \"custom\" på din WHS, fx mailserver, egen webside eller andet, er det jo rart at hvis den ene harddiske crasher kan man bare sætte en ny i.

Så hvis du vil have raid1 plus kunne lave \"Folder duplication\", skal du bruge 3 harddiske.

I forhold til PSU vil jeg kigge efter de der er mærket med +80, fx fra Seasonic eller Corsair. Den behøver ikke være særlig kraftig, 250 watt vil være en god størrelse. - Ellers kig på http://www.80plus.org

/Jakob

fpe123

• Jeg er ny!
  • *
Sv:Idnkøbs liste til WHS
« Svar #2 Dato: 22 Juli 2009, 03:31:14 am »
Hej

Da jeg vil bygge med WHS op, gik jeg efter at den ikke skulle bruge meget strøm, da den skulle køre 24/7.

Derfor valgte jeg at købe et Bundkort fra Zotac som er bygge op omkring Intel Atom N330 og Nvidia ION. Den valgte model blev et IONITX-A-E ( 1 G Net, Wire N, og 90 Watt strømforsyning), jeg kom også 4 GB ram i og 2 x 1 TB Harddisk, hvorfra den ene er green.

Når den kørt fuld load bruge den 40 Watt.

Jeg har installeret sqlserver 2005, og MediaPortal med IPTV, og kan stream 5 kanal både SD og HD. De 2  GB Ram lavet jeg om til et Ramdisk, som bliver brugt til Timeshift.

Prisen med Bundkort er omkring 1600,-Kr plus 400 fro ram.

21.10.2009
TV fylder især, især hvis det er i HD (15 GB pr time), så nu har jeg sat en ekstra 2 TB WD Green i. Er nu oppe på 4 TB, og har kun en ESata port tilbage.

/Flemming
« Senest Redigeret: 21 Oktober 2009, 17:46:03 pm af fpe123 »
/Flemming

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Idnkøbs liste til WHS
« Svar #3 Dato: 21 Oktober 2009, 19:28:41 pm »
Hej Flemming

Kan den nemt streame film til dit tv? jeg har læst andre steder at hvis man fx afspiller en .iso fil, så skal den lige bruger 5-10 sekunder på at loade i starten, skal din server det?

Er din WHS koblet direkte på dit tv? eller har du et mellemled, fx mediecenter ?

/Jakob

fpe123

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 22 Oktober 2009, 07:46:43 am »
Hej Jakob

I går aften så jeg "Batman The Dark Knight", som jeg har rippe via DvdFab til i ISO. Den starter op i løbet af 2-3 sek, og afspiller uden hakke.

Filmen ligger på min WHS-server i bibiloteket Video. Jeg afspiller den inden fra med MediaPortal-client.

/Flemming
/Flemming

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 22 Oktober 2009, 20:19:26 pm »
Har du et medie center koblet til tv'et ? Så det er; WHS --> mediecenter --> tv ? hvis du har, hvad hardware er der i dit mediecenter?

/Jakob

fpe123

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 23 Oktober 2009, 17:06:27 pm »
Jeg har på min WHS installeret MediaPortal, som er et Server/Client Mediacenter. Jeg har kun installeret Serverdelen.

Mit TV-signal få jeg fra Smile Content som IPTV, over min fiber.

Jeg har defineret 5 virtual netkort i Mediaportal, så jeg kan se/optager 5 forskellige TV-kanaler samtidlig. Server har ingen problemer med det. Gælder også for HD-kanaler

Server står i kældere og er tænd 24/7, og optager de programmer jeg vælger. EPG før jeg fra www.ontv.dk.
I stueen har jeg en projektor (Sanoy Z5) og en PCer (Intel 45G med xeon som kører XP, som kører mediaportal clienten)
I Soveværelse har jeg et fjernsyn og en AsRock Atom/ION med XP og mediaportal client.
I Køkket står der en bærebar også XP og mediaportal client.

Jeg mangler bare en i badeværelse.

/Flemming

« Senest Redigeret: 23 Oktober 2009, 17:21:00 pm af fpe123 »
/Flemming