Forfatter Emne: Bærbar: recovery disk  (Læst 3157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Bærbar: recovery disk
« Dato: 23 Juli 2009, 03:11:21 am »
Hej

Som skrevet tidligere skulle jeg jo lige prøve at smide Windows 7 på min bærbar. Nu har jeg lidt med det og vil gerne tilbage til min Vista, men nu kan jeg jo ikke finde min recovery disk  :ohmy:
Der er en skjult partition på harddisken på ca 7GB hvis jeg husker rigtig, hvor jeg tror at recovery filerne ligger på.
Jeg har prøvet at trykke F3 under opstart og der kommer der en menu hvor jeg kan vælge diverse ting, men det hele er om windows 7 og ikke vista.

Er der noget jeg kan gøre??

Hjalmar du skrev noget om boot.ini ??

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv:Bærbar: recovery disk
« Svar #1 Dato: 23 Juli 2009, 04:23:44 am »
Hej Jakob

Jeg vil lade den partion på ca. 7 GB ligge. Og så kan jeg se du har et problem med restore Cd\'en. Men er der ikke en af vores brugere der bor oppe i nærheden af dig ?
For så ville jeg låne en. Og hvis du kan vente, så kunne man (jeg  :P ) lave en kopi og sende til dig.

Jeg havde problemer med min bærbare efter restore! Det lykkedes meget fint at lave restoren, men den bærbare startede ikke op.
Det viste sig efter at have forsket i det at Dell laver en partion først på disken (normalt ligger drev C først)
Så efter at have lavet restore 3-4 gange, så jeg der var et felt lige under (det har sikkert være der alle de andre gange også) der fortalte om boot ini.

Jeg har ikke lige min bærbare ved mig (den er i min campingvogn), men jeg mener jrg ændrede min streng
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS

til
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS

jeg indsætter en forklaring på værdierne her.

In the \"[boot loader]\" section above, the \"timeout\" entry is how many seconds (30 in this case) that the menu will remain onscreen before trying to boot up the \"default\" OS.
Example Line:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1

Most of these lines use what are known as ARC (Advanced RISC Computing) paths to specify the location of various boot partitions. Almost every machine using ATA (EIDE / IDE) hard drives will have: \"multi(0)disk(0)\". The multi(x) parameter is used to set the disk controller number, where x=0,1,2,... . The multi(x) parameter is always followed by disk(0); unless you\'re using a SCSI controller without the BIOS enabled.

The \"rdisk(n)\" parameter is for the HDD drive number, where n=0,1,2,... depending upon which physical drive this HDD is in your system. The \"partition(p)\" parameter is its partition on that drive, where p=1,2,3,... in order, counting from a 1 (not a zero).

So, the very first partition on this first physical drive (where our main Windows™ 2000 OS is located) is: \"multi(0)disk(0)rdisk(0)partition The \"\\WINNT\" which follows that, lets the OS Loader know that the system files are in the \"C:\\WINNT\" folder! However, the Windows™ XP OS often uses the older folder name of \"C:\\WINDOWS,\" so the last part of its ARC might be \"\\WINDOWS\" instead.

The Descriptions of the OS boot choices, such as my default: \"Win 2000 Pro (SP3)\" (shown in GREEN characters above) are simply what NTLDR displays in the boot menu; so you can change them to anything you wish!

The second line under the \"[operating systems]\" section is what you could call an alternate, backup or rescue copy of my main Win2000 OS which is located in the same volume as the main OS. A line like this will only be found if you install the Recovery Console files from your install CD onto your hard disk! Though its entry appears to differ radically from the usual
\"multi(0)disk(0)\" + \"rdisk(n)\" + \"partition(p)\" + \"\\systemroot\" format, that\'s not really the case as we\'ll see later.

The third line under the \"[operating systems]\" section is an entirely different partition and version of Windows™ 2000; note the \"rdisk(1)\" in the line which places it on the second physical drive! Yes, Windows™ 2000, XP, 2003 can boot from any hard drive; I\'m not sure if this would be true without the NTLDR/BOOT.INI files being located in a Primary partition on the first HDD though. Does anyone have a working example where that\'s not true?

NOTE: The fourth line under \"[operating systems]\" is what you\'re likely to see if you installed one of these new NT-type OSs on a system that already had Windows™ 9x/Me. You\'ll see a line similar to this: C:\\ = \"Microsoft Windows ME\" (where C:\\ = \"description\" is all that\'s required), and they don\'t appear to use ARC paths! Why is that? Well, it\'s just an illusion built into NTLDR! If you were to add such a line to a BOOT.INI file that hadn\'t been processed during an OS install (or if you accidentally removed the file that C:\\ = \" \" actually refers to... we\'ll get to that very soon), then attempting to boot that selection would cause your system to lockup after displaying this message:
I/O Error accessing boot sector file
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1

Why? Because the filename BOOTSECT.DOS and its ARC path are built into the programs ntldr and arcldr.exe and unless this file exists in the same folder they are in, you must supply a path to some other file and/or location. Now you know why the second line in boot.ini above contains the path: C:\\CMDCONS\\BOOTSECT.DAT That\'s the file which initially boots the Recovery Console!
What can I do if BOOTSECT.DOS was Deleted?

To see a similar method for booting up DOS or older Windows partitions or even Linux (if LiLo is its boot sector) using a Bootsect data file and BOOT.INI, see: Boot Part. Though bootpart was first written for Windows™ NT (some material on the page is dated and links may be broken), the bootpart program is still quite useful for creating a file that will boot alternate OSs from a BOOT.INI file. The program runs under Windows™ NT, 2000, XP, 2003 or DOS (with certain limitations). For example, when we ran BOOTPART (no switches) on a multi-OS partitioned 20 GiB drive, it displayed:

Normalt ville jeg vælge at lave et link, men det her drukner i en masse nytteløse råd.

Jeg vil også lige sige at det ikke er sikkert din maskine har den lille partion liggende som jeg snakker om.
Men jeg kunne ikke se den ekstra partion (skjult) og opdagede først efter at der var forskel på min bootini på min normale maskine og så den bærbare. Efter at have ændret startede min bærbare korrekt op.

Og så som det sidste, jeg havde også problemer med netkortet i den bærbare, som restore ikke kunne genkende. Jeg satte et Dlink netkort i PCkortporten og så var der kontakt.
Hvis restore ikke kan finde kortet angiver Microsoft at man lægger driveren på en USB pen i en mappe der hedder \\drivers

Håber du kan komme det nærmerre med min LANGE forklaring.

Men som sagt, hvis du ikke kan finde en restore, så kan jeg lave en kopi til dig og sende den.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 23 Juli 2009, 18:53:51 pm »
Jeg kigger på det...

Ellers har jeg da lige fået en anden ide  :woohoo:

Min bærbar Vista var en Home premium 32bit. Jeg har en alm. OEM Home premium 32bit til at ligge. Kan jeg bare installere den og så bruge cd-key fra bærbaren?? og derefter lave backup fra min WHS??

/Jakob

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 23 Juli 2009, 23:33:40 pm »
Så fandt jeg min WHS restore cd, lige midt i alt rodet :)

Jeg smækkede restore cd\'en i og valgte hvad partitioner jeg ville restore. Efter ca 1time og 50 min. var min bærbar restored til en version fra 25. maj. Den startede op og alt er som det plejer, - dejligt.

For at være helt ærligt, - det er sgu da lækkert og totalt nemt.....

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: Bærbar: recovery disk
« Svar #4 Dato: 19 April 2010, 17:20:10 pm »
Hej Jakob

Jeg er lige stødt på en sjov ting på bærbare med en skjult partion. Hvis man ikke har en recovery cd, så kan man trykke 10 gange på F0 og så starter recovery op fra den skjulte partion.

Men om det virker på alle, det ved jeg ikke. Men på Acer og HP virkede det da jeg prøvede.

Hilsen
Hjalmar