Forfatter Emne: Selvbyg eller medbyg - ny WHS bruger  (Læst 3948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
Selvbyg eller medbyg - ny WHS bruger
« Dato: 16 August 2009, 03:24:20 am »
Hej Forum,

Jeg var så heldig at vinde WHS på MS Technet den anden dag - og da min DLink NAS længe har demonstreret at den ikke magter mine ambitioner er tiden nu kommet til en WHS server. Jeg har samlet en del computere i sin tid men har slet slet ikke fulgt med i den tekniske verden de sidte år - så jeg har brug for lidt assistance!

Min tålmodighed var egentligt til en færdigsamlet server men jeg synes debatten omkring Acers Atom processor der nærmer sig nedsmeltning ikke er så tiltalende - og umiddelbart er det jo den eneste der er tilgængelig i det prissegment jeg opererer på: <5000. Min kone tror budgettet til serveren er ca 3-4000 og jo mere det passer jo renere er min samvittighed :)

Jeg skal bruge serveren til fil server samt at streame til Squeezebox. Jeg tager månedlig backup til eksterne medier så jeg behøver ikke 3 diske i Raid umiddelbart. Kvaliteten skal dog være i top da den skal køre 24/7/365.

Hvad jeg derimod gerne ville have er et lavt strømforbrug. Jeg forestiller mig under 80W.

Som jeg ser det har jeg 2 alternativer. Enten køber jeg en server fx en Pavillion og bygger videre på den (medbyg). Ellers samler jeg selv alle delene (selvbyg). Jeg har prøvet at sætte mig på til begge alternativer herunder.

SELVBYG:
Jeg har forsøgt at tage udgangspunkt i den der 80 plus liste, men det fungerer ikke for godt thi det er svært at matche de ting der har med ting fra edbpriser.dk. Jeg har læst alle indlæg her i hardware sektione (der er jo ikke så mange endnu) og jeg har fundet disse elementer:

MB Gigabit:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=433424

Processor, AMD X2:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=470299

Disk: WD Green 1G:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=478925

Ram, Kingston 4G:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=373738

Derudover skal jeg bruge et par ting som jeg ikke kan finde - dvs jeg ved ikke hvad der er godt.

Strømforsyning.
Jeg kan ikke finde en dansk forhandler der har en under 600W?

DVD brænder eller BD brænder.

Kabinet som max er 25cm bredt. Serveren kommer til at stå lidt klemt så det er vigtigt at der er plads til lidt gennemtræk i kabinettet.

MEDBYG:
Umiddelbart finder jeg kun HP\'s Pavillion modeller der er interessante:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=453027

Det var så mine iagttagelser. Forhåbentligt har du gidet læse det hele :). Hvad vil I anbefale? Bør man selv bygge det hele eller blot tage udgangspunkt i en eksisterende platform? Og hvad ville I evt vælge af kabinet, DVD samt strømforsyning til selvbyg?

På forhånd tak!

--
Werner

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Selvbyg eller medbyg - ny WHS bruger
« Svar #1 Dato: 16 August 2009, 15:28:31 pm »
Hej Werner og velkommen til

Delene du har fundet er gode. De bruger ikke så meget strøm og hvis du vil længere ned i strøm, kan du jo underclocke dit system.
Bundkortet har HDMI udgang, det er jo altid dejligt.

PSU: Kig lidt på Seasonic, da de laver dem på 250-300 watt. De nye modeller er endda mærket +90.
Fx. http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=482972

Kabinet: Antec Three Hundred (grim som bare fanden). Men har gode muligheder for en rigtig god airflow.

Jeg har selv DVD brænder, men brænder aldrig på min WHS. Jeg har kun brugt den til at installere WHS med

Jeg har selv et micro-atx bundkort system i min WHS og den har kørt ca. 1 år nu i døgndrift.

I forhold til 1 harddisk eller flere og raid har det vist været oppe at vende i andre tråde. Det man lige skal have i tankerne er, at vist du fx installere mailserver eller andre sjove ting er det rart have en backup af WHS styresystemet (C: drevet). - Der er den \"eneste\" mulighed at køre raid1(spejling) på den. - Hvad jeg har læst/undersøgt mig frem til, at du ikke kan lave en klon/ghost af et WHS styresystem.
Men måske nogle har et link til et sted hvor de siger man kan godt kan gøre det?? det kunne være rart, for det kunne jeg godt selv bruge  :)

/Jakob

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 16 August 2009, 17:05:23 pm »
Hej Jacob,

Tak for link til Seasonic. Jeg prøvede at søge i edbpriser men den gav kun de syv første hits (som alle var over 500W) og jeg fattede ikke at det kun var de 7 første :) Nu kan jeg se dem på edbpriser også...

Jeg har behov for en DVD Brænder da jeg en gang om måneden tager incremental backup. P.t. sker det fra en PC der hiver filerne fra mit NAS. Dernæst (og det er det vigtigste) skal jeg have installeret en ripper sådan at jeg når jeg har købt en ny CD blot kan smide den i serveren og så spytter den selv CD\'en ud igen efter den er importeret til flac og lagt tilgængelig for mine klienter (Squeezebox, etc). Så DVD drev (og brænder) har jeg brug for.

Jeg napper et Antec kabinet. Hvis jeg gik efter noget pænt ville det alligevel koste knapper. Se bare denne dejlige WHS løsning: http://www.ripnas.com/. Den fås i DK til 8000 men er også meget flot :)

Jeg vil undersøge det med et klone styresystemet - umiddelbart virker det mystisk at man ikke kan det. Fx Acronis backup kan man jp starte fra en boot dvd der kloner disken helt udenom Windows...men det er gætværk der skal undersøges.

Tak for dit svar.

--

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 16 August 2009, 17:19:20 pm »
Lige et hurtigt (dumt) spørgsmål blot for at være 100% sikker: Et Micro ATX bundkort som det Gigabyte vil også passe i standard ATX kabinetter som det Antec ikke?

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #4 Dato: 16 August 2009, 17:37:51 pm »
Jo, et micro-atx skulle passe.
\"Application: ATX and smaller form factors derived from this one.\"

/Jakob

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #5 Dato: 16 August 2009, 18:43:05 pm »
Jeg takker for info.

Så er jeg ved at være til bunds i min spørgeliste. Hvis jeg nu smider en disk mere i så kommer prisen op på ca. 3500kr. Så er spørgsmålet så: Har jeg i denne sammensætning en computer som er af minimum samme kvalitet som fx en færdigbygget Acer eller HP?

Hvad siger I? Fx er det vel en ringere løsning med en AMD processor end en Intel? Eller giver en AMD mening i en strømspare løsning?

Jeg er også lidt luren på det ATI HD grafikkort - virker måske som en strømsluger i en server som ikke har en skærm eller hvad?

--

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #6 Dato: 16 August 2009, 19:28:18 pm »
Har jeg i denne sammensætning en computer som er af minimum samme kvalitet som fx en færdigbygget Acer eller HP? :
Ja, det har du. Det kan du selv afgøre ved det hardware du vælger. - Den er ikke lige så drift sikker som en server, da det jo ikke er et server bundkort.

Hvad siger I? Fx er det vel en ringere løsning med en AMD processor end en Intel? Eller giver en AMD mening i en strømspare løsning?
Svært spørgsmål  :)  ..... men det at være strømbesparende er et spil mellem bundkort og cpu. Du skal kigge efter max watt (Thermal) fx www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=470299 har 45 watt som max. - Min core2duo har 65 watt.
Så skal du kigge på, fx speed stepping. min cpu er en E6750 som kører 2,66ghz. Det kører den med det der hedder 8*333ghz =2.66ghz og det er ved full load, når cpu ikke bruges 6*333 som er 2ghz og derved bruges mindre strøm. Så cpu skal understøtter alt muligt ned drosling og det skal bundkortet også.

Jeg er også lidt luren på det ATI HD grafikkort - virker måske som en strømsluger i en server som ikke har en skærm eller hvad?
Hvis du ikke for brug for HDMI udgang skal du nok ikke vælge det bundkort, da grafikkortet vil sluge lidt mere end andre onboard

/Jakob

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 17 August 2009, 01:23:22 am »
Jakob skrev:
Citér
Den er ikke lige så drift sikker som en server, da det jo ikke er et server bundkort.

Hvad er definitionen på et server bundkort? Hvordan søger jeg dem fx på edbpriser.dk? Det kan vel ikke bare være understøttelse af ECC ram der betyder om et bundkort er stabilt eller ej?

--

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #8 Dato: 17 August 2009, 01:37:07 am »
Du kan fx vælge at dit bundkort skal understøtte xeon processor.
Den er bygget af nogle andre komponenter som er mere stabile. Men et serverbundkort er også noget dyrere og så bruger det væsentlig mere strøm.

Som sagt bruger jeg selv et micro-atx fra Gigabyte og det har da kørt i et år nu 24/7 unden problemer.

/Jakob

emm

• Medlem
« Svar #9 Dato: 17 August 2009, 14:28:33 pm »
Hej Werner

og velkommen  :)

En mulighed er også at kigge på et Atom bundkort, er billige, bruger ikke meget strøm og 4 Gb ram er absolut ikke nødvendigt i en WHS.

Med venlig hilsen
Erik M Madsen
Min WHS blog: http://blog.danmaach.dk
Med venlig hilsen
Erik M Madsen

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 17 August 2009, 15:17:16 pm »
Jakob skrev:
Citér
Du kan fx vælge at dit bundkort skal understøtte xeon processor.
Den er bygget af nogle andre komponenter som er mere stabile. Men et serverbundkort er også noget dyrere og så bruger det væsentlig mere strøm.

Som sagt bruger jeg selv et micro-atx fra Gigabyte og det har da kørt i et år nu 24/7 unden problemer.

/Jakob

Ok så tror jeg nu også jeg holder mig til non-server bundkort. Skal ikke sætte forbruget over styr der :)

Tak for dine svar!

--

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #11 Dato: 17 August 2009, 15:19:59 pm »
emm skrev:
Citér
Hej Werner

og velkommen  :)

En mulighed er også at kigge på et Atom bundkort, er billige, bruger ikke meget strøm og 4 Gb ram er absolut ikke nødvendigt i en WHS.

Med venlig hilsen
Erik M Madsen

Hej Erik,

Ja jeg har også tænkt på Intel Atom. Det skulle være rigeligt til mit forbrug, men så er der jo det med Acers server hvor Atom processorerne nedsmelter - eller er det et problem med Acers implementering af processoren?

Jeg har noteret mig at jeg skal nøjes med 2 Gb ram.

--

emm

• Medlem
« Svar #12 Dato: 17 August 2009, 15:45:03 pm »
Jeg har ikke hørt noget om nedsmeltning af Atom processorer, så jeg ved ikke noget om det.

Ang. ram kører jeg alt på min hjemmebyg maskine med 2 Gb ram, film, musik og dokumenter. Alle medier streames via gigabit netværk til mit mediecenter, samt til vores egen afspiller samt til datterens værelse.
Men, igen hvad er det du skal bruge den til, for selv maskine laver jo ikke ret meget andet end at \"fordele\"

Med venlig hilsen
Erik M Madsen
Min WHS blog: blog.danmaach.dk
Med venlig hilsen
Erik M Madsen

ITemplate

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #13 Dato: 17 August 2009, 16:16:48 pm »
emm skrev:
Citér
Jeg har ikke hørt noget om nedsmeltning af Atom processorer, så jeg ved ikke noget om det.

Ang. ram kører jeg alt på min hjemmebyg maskine med 2 Gb ram, film, musik og dokumenter. Alle medier streames via gigabit netværk til mit mediecenter, samt til vores egen afspiller samt til datterens værelse.
Men, igen hvad er det du skal bruge den til, for selv maskine laver jo ikke ret meget andet end at \"fordele\"

Nedsmeltning var måske lidt for malende, jeg talte om de varme issues der fx er snakket om her: WHSForum hvor Atom processoren i \"idle\" ligger på omkring 71 grader...Har du Atom? Ved du hvor varm den bliver?

Det med de 2 Gb lyder godt, for jeg skal bruge den til noget nær det samme. Jeg har bare lige et par unger mere som også skal have musik på deres værelser :)

Tak for input.

--

emm

• Medlem
« Svar #14 Dato: 17 August 2009, 17:20:18 pm »
Jeg har ikke Atom proseccsor, desværre....det er en 3,2 GHz maskine, men jeg har også leget en med en ganske alm. maskine med Atom og 2 Gb ram, og havde heller ikke problemer.

Med venlig hilsen
Erik M Madsen
Min WHS blog: blog.danmaach.dk
Med venlig hilsen
Erik M Madsen