Forfatter Emne: spar strøm på min WHS  (Læst 1796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HbecH

• Jeg er ny!
  • *
spar strøm på min WHS
« Dato: 01 Februar 2011, 22:07:32 pm »
Hej

Har en DIY WHS jeg for nyligt har fået op og køre, den består af :
Atom D410 med NM10
2 Gb DDR2 800mHz ram
DeLock RAID Controler
1 stk. WD SATAII 7400RPM  250gb harddisk (System, køre på onbord controller)
3 stk. Samsung SATAII 5400RPM 2Tb Harddiske (Lager, Køre på RAID controller)
Og en Ældre Chill inventiv 550watt PSU

Men har ikke vider imponeret over WHS må jeg indrømme, virker ikke 100% færdigt og gennemtænkt.

Men den bruger 60Watt når den intet laver, hvilket jeg syntes er meget højt, har sat den til og stoppe diskene efter 5 min, men der sker ikke rigtig noget.

Når jeg kopiere store ting rundt mellem diskene bruger den 65watt, det får mig til og tænkte at diskene ikke rigtig går i dvale.

Nogle der ved hvordan jeg løser problemet og får den længer ned i watt?
Den ældre PSU jeg bruger er ikke godkendstemplet med f.eks. 80+ men kan det være min gamle PSU der er strøm tyven ?

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: spar strøm på min WHS
« Svar #1 Dato: 02 Februar 2011, 07:52:11 am »
Som jeg lige kan se, er strømforbruget vist ok. Men som du selv siger kan du prøve at få diskene til at gå i dvale. - Du kan også bruge en add-in der hedder LightsOut, som også kan være med til at sænke dit gennemsnitlige strømforbrug.

Dit bundkort + cpu bruger ca 20 watt idle. Dine diske bruger nok ca 35 watt tilsammen og så har du 5-10 watt tilbage til de andre ting + spild.

Jeg ved ikke hvordan bios er på et atom bundkort, om du kan lave nogle indstillinger, som gør at den drosler endnu længere ned i idle (altså nården ikke laver noget).

Om WHS er gennemtænkt, hmmm.... Det er svært at sige, i bund og grund er den kun beregnet til backup og fildeling og ikke andet og der synes jeg den er super god. Men jeg synes den mangler meget med streaming, men der kan man da heldigvis lave lidt custom på den :)

/Jakob

Pyrotek

• Junior medlem
  • **
Sv: spar strøm på min WHS
« Svar #2 Dato: 24 Februar 2011, 17:25:20 pm »
Du kan starte med at skrotte den PSU du bruger. Du bruger vel højst omkring 5 - 10% af hvad den kan yde og ved den ydelse tror jeg ikke den har en effektivitetsgrad på mere end 60 - 70%.
Jeg skiftede fra en Aopen standard PSU på 300 Watt til en Seasonic S12II-330 som er 80+ Bronze certificeret og det sparede jeg 8 watt ved på 220 Volt stikket.

Med hensyn til om WHS er gennemtænkt vil jeg sige det er det mest geniale produkt som jeg nogen sinde har brugt fra MS. Den er Bill Gates gave til alle børnefamilier  ;)
Min Server:
CPU: Intel Core i3 4130T 2.9 GHz
Bundkort: Intel Desktop Board DQ87PG
RAM: 8 Gb. Crucial DDR 3 1600.
OS disk. Intel 730 SSD 240 Gb.
Back-up Disk. Seagate LP. 2 Tb.
Video folder 2* Seagate Desktop HDD.15  4 Tb. Mirror.
Foto, Musik o.a. folder 2* WD Green 1 Tb. Mirror.