Forfatter Emne: Skift af homeserver.... hvad gør jeg med data?  (Læst 2056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

paqi

• Jeg er ny!
  • *
Skift af homeserver.... hvad gør jeg med data?
« Dato: 19 August 2009, 02:56:56 am »
Hej,

Jeg startede ud med at installere home server på en gammel HP D530 SFF desktop. Det virker rigtig fint men den fylder og bruger en del strøm. Nu har jeg fået fingrene i en DC7900 Ultra Slim som skal bruges i stedet for.

Men hvordan flytter jeg lettest over til den nye model?

Den gamle D530 har følgende:

Disk 1: PATA 200Gb disk med OS.
Disk 2: USB 120Gb
Disk 3: USB 160Gb

Alle foldere er dublikeret.

Den nye DC7900 har følgende:

Disk 1: SATA 160Gb disk.

Planen er at de 2 USB diske skal flyttes over på den nye.

Kan jeg bare installere et nyt OS og sætte diskene på eller bliver de formateret? Skal jeg ud på hver klient og installere en ny connector?

Tak for jeres input!

Jeppe

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv:Skift af homeserver.... hvad gør jeg med data?
« Svar #1 Dato: 19 August 2009, 13:44:32 pm »
Hej Jeppe

Hvis der er plads på den gamle server, ville jeg starte med at fjerne den lille harddisk på 120GB.

Tryk på remove, og følg anvisningerne. Så bliver de data flyttet over på de 2 andre diske.

Så tager du 120GB disken over til den nye maskien og begynder at flytte dine data mellem de 2 servere.

For nemhedsskyld, så lad administrator password være det samme, for så får du ikke problemer med ejerskab mellem de 2 maskiner.

Men jeg ville nok gå ud og købe en disk mere til min server (intern), så jeg er på den sikre side med overførsel af data.

Hilsen
Hjalmar

paqi

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 20 August 2009, 20:51:51 pm »
Hej Hjalmar,

Tak for dit svar.

Jeg gik så igang idag med at installere home server på den nye HP DC7900 ulstra slim pc. Hver gang jeg når til det punkt, hvor installationen skal til at starte Windows så får jeg blå skærm. Den fortæller at jeg har et problem som muligvis kan være min disk eller virus.
Efterfølgende prøvede jeg så at installere Win 7 og den løb smertefrit igennem. Jeg prøvede så en gang til med home server og får samme problem. Har du nogle anelser om hvad det kan være? Kan maskinen ikke klare en homeserver installation?

Jeppe.

paqi

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 20 August 2009, 21:05:49 pm »
Skal lige siges at i bios er den sat til achi og ikke IDE - har det noget at sige?

emm

• Medlem
« Svar #4 Dato: 20 August 2009, 21:17:15 pm »
Hej paqi

Jeps, den skal stå til IDE

Med venlig hilsen
Erik M Madsen
Min WHS blog: http://blog.danmaach.dk
Med venlig hilsen
Erik M Madsen

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 20 August 2009, 21:57:15 pm »
HejJeppe

Erik har ret. Desværre er der mange Sata controllere der ikke er kompatible med WHS.

Hilsen
Hjalmar

hphillipsen

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 23 August 2009, 22:30:57 pm »
Det er åbenbart et meget typisk problem m.h.t. SATA controllere og WHS.

Er der nogle der ved om der er planer for at gøre WHS mere fleksibel evt. med en servicepack eller en ny WHS version?

Jeg har bøvlet rigtig meget med det og har måttet opgive og leger p.t. med Freenas.
Men må nok indrømme at WHS er langt mere brugervenligt og har flere muligheder, så jeg går tilbage til den og må \"lege\" med IDE diske på den server. Indtil der kommer en mere fleksibel WHS m.h.t. SATA.

mvh
Henrik

emm

• Medlem
« Svar #7 Dato: 24 August 2009, 00:33:02 am »
Hej Henrik

Grunden til at du har det \"bøvl\" med SATA er at det er en neddroslet Windows 2003 server der ligger underneden som motor, og det er ikke \"lavet\" til SATA.

Hvis og så frem der bliver lavet en ny version af WHS, kommer den sikkert også til at bruge Windows 2008 server som motor og så vil problemet med SATA forsvinde stille og roligt.

Jeg tror dog at der er lang tid til vi ser en ny version af WHS.

Hvis det er til nogen trøst, så er det det samme billede med nye maskiner der bliver leveret med Windows Vista og som folk gerne vil være foruden og i stedet for installere Windows XP på.

Med venlig hilsen
Erik M Madsen

P.S.
Jeppe fik hul på bylden med de guides vi i fælleskab kom frem med til ham  ;)
Med venlig hilsen
Erik M Madsen