Forfatter Emne: 64 bit maskine der kan køre Vail  (Læst 3488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
64 bit maskine der kan køre Vail
« Dato: 08 Oktober 2010, 20:16:46 pm »
Hej

Her er der oplæg til selvbygget maskine, som måske er lavenergi, god CPU, nok ram. Plads til harddiske.

Er det dig Jakob, du plejer at være skrap på det område  :P

/Hjalmar

Ps. den server jeg havde regnet med er ikke 64bit rent  >:(

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: 64 bit maskine der kan køre Vail
« Svar #1 Dato: 09 Oktober 2010, 12:22:36 pm »
Det skal jeg lige kigge på. - Du er vel mest til intel ?  :)

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 09 Oktober 2010, 13:27:24 pm »
Hej Jakob

Ja, det er jeg.

Dual eller quad er ikke den store betydning, bare der er heste nok  ;D

Det er lidt pisse irriterende mine 2 SuperMicro ikke er 64 bit, for det er nogle rigtigt gode servere.

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 10 Oktober 2010, 21:00:55 pm af thjalmar »

nano

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 14 Oktober 2010, 23:07:32 pm »
Hejsa,

jeg kigger i øjeblikket på at skifte min nas (readynas pro) ud med en whs server.

Jeg har dog et par ting som jeg vil have den skal indeholde.

Jeg vil have en 64 bit maskine som er klar til whs 2010 / vail.

Der skal være plads til 8 diske i kabinettet (2 til system og 6 diske til data) - gerne i eksterne hotswap til sata. Der skal være plads på bundkortet til en raid controller.

Jeg ved at sige raid herinde er et bandeord, men jeg kan ikke accepterer DE, som egentlig bare laver en dynamisk disk som den tilføjer extends til, så skrider en disk, så er alt data tabt.
Jeg er klar over at whs har en 'File Duplication', men jeg gider ikke have mit data liggende dobbelt blot for at sikre mig mod datatab ved en disk fejl.

Jeg har påtænkt mig et hardware baseret raid 1 til OS på nogle mindre diske og 6 x 2 tb diske i et raid 5e (altså et raid 5 med hotspare), som i whs vil blive poolet.

Jeg er klar over fordelene og udlemperne ved denne løsning, men jeg har over 5 tb som jeg ikke vil have liggende dobbelt.

Jeg er som alle andre interesseret i et så lille strømforbrug som muligt, men på den anden side vil jeg heller ikke bygge skidtet på en intel atom proc. den er simpelhen for svag. Jeg havde tænkt på en intel core i3 eller i5, som jo ikke tager for meget strøm og har indbygget grafikkort.
På strømforsyningssiden skal det nok være en 80+ psu.

På den økonomiske side skal vi nok holde os inde for 10k eksl. diske.

Dog på hardware er velkommen, det er specielt kabinettet som volder mig problemer at finde noget som acceptabelt.
Serveren skal stå i en kælder, så støj er ikke problem.

///Kim

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #4 Dato: 24 Oktober 2010, 06:30:19 am »
Undskyld den lange vente tid, men regner med at få kigget på det i dag. Har haft lidt ferie og sådan noget.... :)

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 24 Oktober 2010, 09:56:44 am »
Hej Jakob

Ja, heldigvis har man også andre ting i livet  ::)
Og i stedet for at sidde og vente på andre skal løse ens problemer, så kan man jo rykke selv  :D

Men det er jo det gode ved forum her at der er folk der er specielt gode til nogle specielle områder. Så må man jo vente hvis man vil have den hjælp med også  ;)

/Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #6 Dato: 25 Oktober 2010, 21:00:04 pm »
Hej Hjalmar

Jeg må nok være ærlig og tilstå, at jeg ikke har helt styr på de nye core i5 og de andre modeller. Så jeg er lidt i tvivl om hvad du skal vælge..... :(

Jeg har godt nok fundet ud af de sidste par år, hvor meget man skal følge med i udviklingen, bare for at have lidt viden om det...  ???

Ellers prøv at kigge på tomshardware.com og deres charts, de plejer at give et godt overblik over de forskellige ting.

/Jakob

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #7 Dato: 26 Oktober 2010, 12:54:45 pm »
Jeg har lidt erfaringer jeg gerne vil dele.

Kabinet:

Kabinet syntes jeg altid har været en af de største udfordringer, især fordi støj betyder en del der hvor jeg har mulighed for at placere mine "hjemmeservere". Pt. syntes jeg at "Fractal Design" levere de bedste løsninger:

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=48

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=42

Første kabinet er et "tower" med plads til 8 diske i fornuftig montering, det findes også i en udgave med 10 diske. Det andet kabinet er et Mini-ITX kabinet med plads til 6 harddiske.

Strømforsyning:

Har altid været fan af Seasonic. Er man ikke så støjfølsom er der nærmest frit valg på alle hylder.

CPU:

Som CPU markedet ser ud nu er eneste rigtige valg en Intel Core-i3/5. Selv de mindste modeller performer virkeligt godt og vil for de fleste være rigeligt. Bemærk dog at flere microsoft medarbejdere har indikeret at hvis man ønsker at benytte transcode funktionen i Vail på alle understøttede formater uden problemer skal man have en CPU med en score på minimum 6.0 i "Windows Experience Index", hvilket som minimum kræver man er oppe i en i5 CPU.

Under alle omstændigheder vil min anbefaling være en i3-540 da denne altid kan opgraderes, og med garanti er en i5 faldet i pris inden for 6 måneder.

Bundkort:

Jeg har været en del socket 1156 bundkort igennem efterhånden. Til WHS brug vil jeg anbefale Intel´s bundkort, DH57DD (Micro-ATX) og DH57JG (Mini-ITX). Fordelen ved disse bundkort er at de ikke er fyldt med ligegyldige funktioner. Jeg har fortaget strømmåling af en del 1156 bunkort, og der er over 20w forskel med samme hardware koblet til. Ting som mange USB porte, USB3.0, SATA3 etc. kræver alle ekstra controllere internt på bundkortet, og det koster på strømsiden. Dernæst bruger Intel bundkortetene Intel netkort (sjovt nok) hvis kontrolpaneler jeg bedre kan arbejde med end realtek´s. Sidts men ikke mindst har Intel et rigtigt godt værktøj til at opdatere BIOS indstillinger fra Windows hvilket er rart når der nu ikke er skærm sat til.

Når alt kommer til alt kan de fleste bundkort benyttes, jeg fraråder dog ASUS og Zotac da min erfaring er det er dem der har flest strømbrugende funtkioner samt oftest behov for drivere der kan drille på server installationer.

Ram:

Med dagens priser syntes jeg at 4GB er minimum. Mærker har jeg ikke nogen holdning til.

Harddiske:

Hvis støj og strøm har betydning er min anbefaling Seagate LP harddiske. Jeg har længe været glad for WD Greenpowerdiske, men de driller mig når jeg køre AHCI mode (bemærk at dette ikke har noget at gøre med den problemstilling der gør sig gældene for WHS v1. Jeg vil ikke påstå der ikke findes en løsning, men Seagate LP diskene har løst de problemer jeg havde så derfor er det min anbefaling.

Bemærk i øvrigt at disse diske bruger omkring 2,5W modsat normale diske´s ca. 5-7W.

Som nævnt i andre indlæg vil jeg på det kraftigste fraråde at benytte VAIL til andet end test!
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #8 Dato: 26 Oktober 2010, 13:59:22 pm »

Harddiske:
Hvis støj og strøm har betydning er min anbefaling Seagate LP harddiske. Jeg har længe været glad for WD Greenpowerdiske, men de driller mig når jeg køre AHCI mode (bemærk at dette ikke har noget at gøre med den problemstilling der gør sig gældene for WHS v1. Jeg vil ikke påstå der ikke findes en løsning, men Seagate LP diskene har løst de problemer jeg havde så derfor er det min anbefaling.

Bemærk i øvrigt at disse diske bruger omkring 2,5W modsat normale diske´s ca. 5-7W.

Som nævnt i andre indlæg vil jeg på det kraftigste fraråde at benytte VAIL til andet end test!

Biostar vil du sammenligne WD RE4-GP med Seagate LP? Altså en enterprise HD, der er strømbesparende? Jeg er helt med på at WD RE4 og Seagate XT kan sammenlignes.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #9 Dato: 26 Oktober 2010, 15:25:30 pm »
WD RE4-GP er bestemt ikke sammenlignelig, men har samtidig heller ikke noget at gøre med WD´s Greenpower serie!?

Både Greenpower og LP diskene er "consumer" diske. Perfomance er ikke i top, men til "opbevaring" vil lavere strøm og mindre støj ofte være at fortrække.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #10 Dato: 26 Oktober 2010, 16:03:13 pm »
Ok, super  :)

Jeg misforstod lige at det var den "normale" GreenPower disk du henviste til (og ikke RE4 versionen). Også fordi Seagate har LP disken stående under erhverv og ikke privat på deres hjemmeside  ??? ::)

Men RE4-GP får ellers ros af at være en MEGET stille HD  ;)
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #11 Dato: 26 Oktober 2010, 17:18:51 pm »
RE4-GP disken er der ikke noget ondt at sige om. Men taget i betragtning at den koster det dobbelte af af de andre to nævnte diske kan jeg ikke rigtigt anbefale den til en "hjemmeserver", pengene ville være bedre brugt på en ekstra disk og så noget duplikering.

Jeg vil tilføje at jeg at min erfaring er at der efterhånden ikke er den store forskel på "kvaliteten" af "Enteprise" og "Consumer" diske. Når vi er oppe på 2TB køre mange diske 5x00 RPM, det det på et tidspunkt var en forudsætning for at kunne ligge data så tæt, og personligt tror jeg også at det er med til at øge stabilitet og levetid.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #12 Dato: 02 November 2010, 20:09:09 pm »
Sent svar  :P

Men sikke lækkerbisken at arbejde videre med, nu vil jeg ud fra oplysningerne stykke en ny server sammen.

Tak for de mange svar. Håber jeg kan gøre gengæld.

/Hjalmar