Forfatter Emne: Hjælp til WHS ønskes  (Læst 4538 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
Hjælp til WHS ønskes
« Dato: 20 Oktober 2009, 12:46:23 pm »
Hej alle  :)

Jeg kune godt bruge lidt hjælp/forslag til en WHS, jeg har i dag en D-link DNS-323 http://www.dlink.com/products/?pid=509
med 2 stk 500 GB harddiske i raid1, den servicerer et mediecenter jeg har stående i stuen med film/musik/billeder og så generel backup
af vigtige filer, den er nu fyldt op og jeg kigger efter noget nyt, jeg har en WHS licens der hjemme som jeg fik på et microsoft seminar  :)

Jeg overvejer så om jeg skal have en NAS eller WHS til dette formål, jeg har pt. 4 PC'er i huset, men det primære brug skal være til film og musik
(jeg bruger også mymovies som jeg kan se WHS understøtter), der hvor jeg så bliver forvirret ??? er hvilken hardware jeg skal bruge, jeg kan godt selv samle den,
men finde ud af hvad der kan bruges - er godt - og ikke larmer helt vild, det er der jeg bliver lost.

Mine krav:

1. Bruges til streaming til mediecenter (indgår blu-ray)
2. Mulighed for udvidelse af harddiske (vil tro at starten skulle være c:\ drev + 2 stk 1 GB til data \folderduplikation)
3. må gerne være grim, den skal stå i et skab.  ;D
4. Ikke larme for meget.
5. hvis muligt ikke bruge for meget strøm.

Puha, jeg tror det var det, jeg håber der er nogen der har nogle forslag, jeg har læst forummet igennem, men vil gerne høre jeres forslag.

Hilsen,
Ole

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: Hjælp til WHS ønskes
« Svar #1 Dato: 20 Oktober 2009, 18:35:05 pm »
Hej Ole og velkommen til.

Der har tidligere været en livlig debat om emnet, Jakob og Erik plejer at være skrappe til hardwaren, for jeg er bare en freak der laver en maskine uanset om den larmer eller bruger strøm  ;D

Den jeg har selv er lavet over en SuperMicro server 7033A med raid, dual Xeon CPU og 2GB ram. Den er udstyret med en redudant strømforsyning, hvilket gør at den bruger en del mere strøm end normal maskiner og så har den 2 15/20 Cm blæsere der får den til at lyde som en jetjager  :D

Så du kan nok se jeg ikke er den bedste til det med støj og strøm  :(

Og jeg har yderligere lavet 3 mere til andre jeg kende (venner og kunder) og er igang med 2 mere.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 20 Oktober 2009, 19:41:44 pm »
Hej Ole og velkommen

Jeg skriver lige lidt, selvom jeg ikke er helt færdig med at søge efter hardwaren endnu. Så der kommer løbende opdateringer  :)

CPU: http://old.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470299&Specs=true
Denne processor har god power og er rimelig strømbesparende. Den har en Thermal Design power på 45watt, det vil sige den bruger 45watt ved full load.

Bundkort:
Det vi skal have fundet er et micro-atx med onboard grafik.

Skal der være blu-ray i WHS'en ?

/Jakob

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 21 Oktober 2009, 10:02:29 am »
Hej Ole og velkommen

Jeg skriver lige lidt, selvom jeg ikke er helt færdig med at søge efter hardwaren endnu. Så der kommer løbende opdateringer  :)

CPU: http://old.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=470299&Specs=true
Denne processor har god power og er rimelig strømbesparende. Den har en Thermal Design power på 45watt, det vil sige den bruger 45watt ved full load.

Bundkort:
Det vi skal have fundet er et micro-atx med onboard grafik.

Skal der være blu-ray i WHS'en ?

/Jakob

Hej alle,

Tusind tak for hjælpen, det er skønt  :)

Det er jo den processor jeg har i mit mediecenter  :) den fungerer godt.

Nej, der skal ikke være blu-ray i den, men den skal kunne streame blu-ray-film til mediecenteret.

Hvis jeg ikke fik præsiceret det ordentligt, så regnede jeg med der skulle være plads til omkring min. 6 harddiske (fremtidssikret)

Ole

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 21 Oktober 2009, 10:12:49 am »
Jeg har måske fundet et fornuftig kabinet http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=642231#
Det er Antec two hundred.

og måske et bundkort http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=493709
Det er et: ASUS M4A78 PRO

Ideen er tyvstjålet herfra http://www.maximumpc.com/article/features/master_your_digital_domain?page=0%2C1
bare så ikke i tror jeg ved en masse  :D
« Senest Redigeret: 21 Oktober 2009, 12:06:06 pm af ogodt »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 21 Oktober 2009, 19:22:52 pm »
Hej Ole

Jeg skal lige have undersøgt det nærmere, for jeg er lidt i tvivl om hvor kraftig din WHS behøver at være. Det jeg er i tvivl om er, om det er din WHS eller dit mediecenter der skal bruge power.

For skal din WHS ikke bare levere data til dit mediecenter og så viser den fx filmen ?? Eller er det WHS'en der trækker det tunge læs.... ???

Som sagt, det skal lige undersøges.. :)

/Jakob

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 21 Oktober 2009, 23:24:40 pm »
Hej Ole

Jeg skal lige have undersøgt det nærmere, for jeg er lidt i tvivl om hvor kraftig din WHS behøver at være. Det jeg er i tvivl om er, om det er din WHS eller dit mediecenter der skal bruge power.

For skal din WHS ikke bare levere data til dit mediecenter og så viser den fx filmen ?? Eller er det WHS'en der trækker det tunge læs.... ???

Som sagt, det skal lige undersøges.. :)

/Jakob

Hej Jacob,

Det er helt klart mediecentret der skal trække læsset, WHS skal i forhold til mce kun fungere som NAS.
(den skal bare levere data til mce)

Ole
« Senest Redigeret: 21 Oktober 2009, 23:30:35 pm af ogodt »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #7 Dato: 22 Oktober 2009, 20:25:32 pm »
Hej Ole

Ja så kræver det jo ikke det helt vilde, så vidt jeg ved  :o

Men nu når du alligevel vil have en Windows Home Server, så skal du vel samle en, så du kan installere lidt af hvert på den  :)

Jeg kigger lige lidt mere på hardwaren.

Du har fundet et ATX bundkort (form-faktor). Jeg vil nok kigge efter et micro-atx, da den bruger mindre strøm. Jeg bruger selv Gigabyte og jeg synes de laver nogle rigtig gode produkter til en lav pris.

/Jakob

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #8 Dato: 25 Oktober 2009, 14:39:40 pm »
Jeg har kigget lidt på en Atom også.
Flemming (bruger: fpe123) har skrevet i et indlæg her http://forum.whsforum.dk/index.php/topic,347.0.html og den streamer meget godt. Så den kan jo godt levere en vis mængde data og så bruger den ikke så meget strøm

/Jakob

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #9 Dato: 27 Oktober 2009, 11:45:08 am »
Jeg har kigget lidt på en Atom også.
Flemming (bruger: fpe123) har skrevet i et indlæg her http://forum.whsforum.dk/index.php/topic,347.0.html og den streamer meget godt. Så den kan jo godt levere en vis mængde data og så bruger den ikke så meget strøm

/Jakob

Tak for forslag, jeg kan godt se den burde opfylde mine krav, men hvad med antal af diske (min. 6 stk.) den har jo kun 3 sata tilslutninger ???
Og skal man ikke tænke på WHS2 i 64 BIT, altså om hardwaren understøtter 64Bit. 

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 28 Oktober 2009, 11:53:47 am »
Bump  ;)

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #11 Dato: 28 Oktober 2009, 17:43:03 pm »
Jo det er rigtigt at den kommende version af WHS understøtter 64bit (så vidt jeg ved). - Men det er det når man snakker strømbesparende, hvad er strømbesparende ? er det et forbrug på under 1000kr for 1 år eller er det under 2000kr.
Min egen WHS bruger ca 100watt i time. Så rundt regnet 0,1watt*24timer*365dage*2kr/pr kilowatt = 1752kr pr år, det er ok for mig. Min WHS er rimelig kraftig og har aldrig oplevet at den har problemer med noget endnu. Den understøtter også 64bit, så jeg er fremtidssikret lidt endnu  :)

Det store spørgsmål er, hvor "grøn" skal den være ? Hvis en Atom kan trække det, får du det ikke meget mere strømbesparende - men er den fremtidssikret ?

Citat fra det store internet:
"x86-64 is so far only activated for the Atom 230 and 330 desktop models. N and Z series Atom models cannot run x86-64 code"

Så Atom 230 og 330 er vist 64bit..

/Jakob

ogodt

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 28 Oktober 2009, 18:18:32 pm »
Hej Jacob,

tak for hjælpen, men som jeg ser det, løser det jo ikke mit sata (6 diske) problem ??

/Ole

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #13 Dato: 28 Oktober 2009, 21:07:09 pm »
Hej Ole

Ja det havde jeg jo helt glemt  :)

Jeg mener Atom boards har en pci slot, der kan du så købe en med sata stik på - men ellers kan man godt samle en anden pc med god power som ikke bruger så meget strøm.

/Jakob

Du må lige undskylde jeg er så langsom til at svare, men jeg arbejder på et par hjemmesider  :) . Jeg er ved at prøve om jeg kan få sparket gang i det google adsende (banner reklamer)  ;D men det er sgu da svært at få nogen til at lave et lille klik på det  ???

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #14 Dato: 07 November 2009, 08:55:25 am »
Hej Ole

Havde helt glemt denne tråd  :-[

Skal vi prøve at finde noget strømbesparende hardware, som du selv kan samle ? Det bliver nok en 64bit AMD maskine så

/Jakob