Forfatter Emne: easyStore H340 – et fejlkøb?  (Læst 1869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

duriel

• Jeg er ny!
  • *
easyStore H340 – et fejlkøb?
« Dato: 13 November 2009, 10:04:37 am »
easyStore H340 – et fejlkøb?

Min bedagede, men trofaste Windows 2003 server gennem mange år sang efterhånden på sidste vers, så jeg kiggede mig om for at finde en erstatning og jeg faldt for Acer’s lille easyStore – Windows Homer Server baserede ”out of the box” løsning. Den lød til at være nøjagtigt hvad jeg har brug for med sin datasikkerhed, i form af RAID 5 muligheden mens den samtidigt ser ud at være dejlig simpel at administrerer via WHS konsollen. Alt i alt en fiks lille hjemmeserver. Men… lige nu sidder jeg mest og tænker på om det i virkeligheden er mit livs fejlkøb.

Jeg bestilte 3 x 1GB versionen hos komplett.dk, i sikker forvisning om at denne version på forhånd var sat op til RAID 5, og modtog den også uden problemer få dage senere.
Tingesten blev fodret med de nødvendige 230 Volt samt et netværkskabel og derefter tændt. Mens den boot’ede op blev bruger softwaren installeret på min pc og alt forløb problemfrit. So far, so good.
WHS console’n afslørede en lagerkapacitet på ca. 2,7 TB, hvad der absolut ikke kan være muligt med 3 stk. 1TB diske i et RAID 5 system. En Remote Console forbindelse afslørede da også at første disk indeholdt en lille 20 GB system partition mens resten af den til rådighed stående disk plads var sat op som en stor striped disk. Det var her jeg begyndte at indse at jeg måske havde rodet mig ud i noget rigtigt lort.

Forsøget på at ændre fabrikskonfigurationen til den ønskede RAID 5 løsning har foreløbig krævet én recovery til factory defaults session – en øvelse i sig selv fordi manualens beskrivelse af denne procedure aldrig nogensinde vil muliggøre dette. Kun efter timers søgen på nettet lykkedes det at finde en recovery procedure der rent faktisk virkede, frem for manualens fejlagtige opskrift.

Jeg udførte min recovery med kun en enkelt 1TB disk indsat og har nu igen en C: disk på 20 GB og en D: disk på resten af den til rådighed stående lagerplads, hvorpå de få default shares er opsat.

Min opfattelse af sikkerhed kan ikke rigtigt acceptere en partitioneret disk hvoraf en del indeholder selve systemet mens resten er afsat som en del af en RAID 5  partition. Jeg vil have 3 ”rene” datadiske kørende RAID 5. Derfor har jeg nu indsat 3 diske yderligere beregnet til at erstatte den nuværende D: disk, men jeg kan ikke rigtig regne ud hvordan man gør det vha. konsollen. Mine hidtidige forsøg har som nævnt tidligere kostet et totalt system crach så næste gang skulle det gerne gå godt. Et af problemerne er måske at jeg ikke forstår sammenhængen mellem den dejlig lette WHS Console (der fortsat gerne skal kunne bruges til administration af brugere og shares) og så den rå administration af serveren som på en ”normal” Win 2003 server. Bruger man Computer Management via en remote forbindelse ender det let op i at WHS Console’n genererer en alenlang liste af fejl når man efterfølgende åbner den.

Det korte af det lange er, at jeg nu gerne skulle have fjernet den bestående D: disk og så oprettet en ny bestående af de 3 tomme diske kørende i RAID 5. Altså, den D: disk partition der er der nu skal væk og de 3 ekstra diske skal være den nye RAID 5 D: disk hvor bruger direktorier og andre shares befinder sig.

Hvis nogen ved hvordan man gør det så er jeg lutter ører for lige nu er jeg mest stemt for smide WHS konsollen af h…… til og så blot administrerer det som tidligere med Computer Management programmerne. Så ryger brugervenligheden, men i det mindste vil pengene for tingesten ikke være helt spildt.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: easyStore H340 – et fejlkøb?
« Svar #1 Dato: 13 November 2009, 20:49:37 pm »
Hej og velkommen til

Ja du rammer jo et godt punkt vedrørende whs her i dit første spørgsmål. Jeg har tildligere undersøgt de forskellige raid opstillinger og har fundet ud af at der kun er 1 der rigtig virker. Jeg ledte selv efter en løsning på raid5, men de steder jeg fandt, henviste hele tiden til at lave OS drevet i raid1 og så "add" de andre til pool'en. I bund og grund er raid5 ikke nødvendig i en WHS....

WHS fungere på denne måde:
1 system disk - hvor den laver 2 partitioner. - 20gb C: og resten i D: - Det gør den fordi, den kan holde C: drevet for sig selv uden at den bliver indblandet i pool'en (pool'en = resten af diske = D: drevet). Hvis du add'er en disk mere bliver den bare puttet i pool'en og du får et større D drev.

Første scenario:
WHS med 1 stk 500gb disk (den første disk = disk1):
20gb C: og 480gb D:
Når din WHS tager backup af dine klienter, henter den dataen ned på disk1 D: området.
Du kan ikke lave folder duplication med kun 1 disk. Så dine shared folders er ikke backup'ed og de ligger på disk1 D: området.

Andet scenario:
WHS med 2 stk 500gb disk (den første disk = disk 1, den anden = disk 2):
20gb disk C: og 980gb D:
Når din WHS tager backup af dine klienter, henter den dataen ned på disk1 D: området, derefter overflytter den dataen til disk2.
Nu kan du lave folder duplication af dine shared folders, dine folders bliver lavet på disk1 D: området og folder duplikationen bliver lavet på disk2, så her har du backup af dine folders og de ligger på hver sin disk.

Tredje scenario (som jeg selv hælder til, hvis man installere en masse custom på sin WHS):
WHS med 3 stk diske ( som begyndelse)
Lav raid1 og installere OS på det. - Det bliver så til disk 1.
Add den tredje disk til pool'en. - Det bliver så disk 2.

Jeg er ret sikker på at WHS vil breake en raid5 på et eller andet tidspunkt og jeg er som blevet overbevist om, at raid5 ikke er nødvendigt.

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 13 November 2009, 22:30:53 pm »
Hej Duriel og Jakob

Flot beskrivelse Jakob.

Jeg har som dig, Duriel arbejdet i mange år med server 2003, 2000 på raid 5

Jeg har en "Ægte server" som min WHS er sat op på.

Jeg startede også med at sætte den op i Raid5, men fandt, som Jakob beskrev, det store spild af plads, da WHS selv laver raid ud over poolen som Jakob har beskrevet.

Jeg har lavet 6 WHS'er til dato for forskellige venner og nogle firmaer (små)

Jeg opdagede hurtigt at fidusen er at købe 2 små diske som jeg sætter op i hardware raid1

Jeg har lavet 3 med 2 80GB og 3 med 160GB diske og så smidt 1TB diske i efterbehov. Og så 1-2 til serverbackup (behøves ikke at være store, men ca. 320GB - 500GB)

Så ruller det bare.

Jeg bruger sjældent WHS Consolen, men forbindelse til skrivebord. Det giver bedre overblik og Consolen kan være åben på WHS'en hele tiden og de addin som er installeret er hurtigere og nemmere tilgænglige.

Jeg sidder i dag som IT-administrator i et mellemstort firma og forskellen på WHS og ren SBS er den meget større overskuelighed som WHS'en giver i en familie.

Jeg bruger den til at hoste mine hjemmesider, steame musik ud (er ikke kommet så langt at det også er video og live TV, men det kommer).

Der er den som en drøm i forhold til SBS.

Hilsen
Hjalmar

Ps. håber du får gavn af at bruge vores forum, vi vil i hver tilfælde gøre vores bedste  ;)
« Senest Redigeret: 13 November 2009, 22:34:35 pm af thjalmar »

duriel

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 16 November 2009, 23:44:23 pm »
Tak for velkomsten og jeres input.

Mht. ikke ”at behøve” RAID 5 ifm. WHS og DE kan jeg godt følge med i, men mit ønske var også at køre RAID 5 i stedet for WHS’s måde at gøre tingene på, af hensyn til den bedre udnyttelse af diskkapaciteten. Med 4 diske ”spildes” der jo kun 25% til redundancy mod 50% ved spejling, eller duplikation som det kaldes her. Jeg ønsker selvfølgelig ikke begge dele på en gang. Måske lidt fedtspilleri i disse tider hvor harddiske kastes i nakken på en til spotpris… og så alligevel – der skal jo helst også mad på bordet hver dag.  ;)

RAID 5 bliver i givet fald uden WHS overbygningen på 2003 serveren, for det kan – efter hvad jeg kan finde ud af – bare ikke virke ordentligt sammen. Jeg har rodet nok med diverse serverer op gennem årene, lige fra Novel 2.xx af, og jeg syntes ikke rigtigt det er sjovt mere, der er andre ting der interesserer mig nu, så det var derfor jeg faldt for simpliciteten i WHS og nu hvor jeg har anskaffet H340’eren så skal den den onde lyne mig også bruges i den ånd den er tiltænkt. Det skal bare virker med minimal administration. Så jeg har været nødt til at sætte mig ind i hvordan Disk Extender’en rent faktisk virker for at forstå præcist hvad der sker og det ser, må jeg indrømme, ikke så dumt ud endda.

Min første antagelse med at mine 3 diske var sat op som et RAID 0, holder vist ikke helt vand. WHS får det bare til at se sådan ud mens den under overfladen har fuldt styr på hvilke fysiske diske data rent faktisk gemmes på og det er det der giver Duplicerings checkboksene i WHS konsollens share-administration mening.

Ser jeg på udnyttelsen af diskkapaciteten i lyset af denne nye indsigt så tror jeg faktisk at jeg samlet set får nogenlunde samme udnyttelse som hvis jeg havde kørt RAID 5. Jeg skal primært bruge min nye server til 2 ting: Rimelig sikker opbevaring og deling af film, musik og billeder samt til backup af husstandens øvrige pc’er. Jeg ønsker duplicering af det første men ikke af mine pc-backups der jo i sig selv er en form for duplicering. Det kan WHS håndterer i modsætning til et rent RAID 5 system. Så det var heldigvis ikke helt så stort et fejlkøb alligevel.  ::)

Dog bryder jeg mig ikke om at der mangler et skærmudtag i min easyStore H340. Min erfaring har lært mig at uanset hvor smart software der lavers og hvor genial remote access der så end tilbydes så fuck’er skidtet op på et eller andet tidspunkt i tilstand af en stor, død klods elektronik der bare nægter at svare. Rent faktisk findes der en VGA kontroller (samt mus, keyboard og seriel port) i selve chipsættet, men for at få adgang til den skal man bruge et specielt debug kabel, der så vidt jeg ved, kun kan skaffes fra en fyr i USA – hvis ikke man selv ønsker at rode med det – og det koster ca. $100 alt i alt + evt. moms og skat ved modtagelse. En lidt dyr løsning efter min mening, set i forhold til det man allerede har betalt. Utroligt at de har sparet et s….. kabel og et VGA stik væk!?
Så altså, ingen BIOS adgang på den her box som den står lige efter udpakning.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #4 Dato: 17 November 2009, 19:33:36 pm »
Jeg er glad for at du ikke synes det er helt spild af penge  :)

Det er i hvert fald en kanon backup den laver, du kan lave en fuld restore af en pc og jeg har endda åbnet en backup og hentet en .exe fil jeg var kommet til at slette og kopieret den over på min pc og så virkede det igen.

Plus der er ved at være en masse add-ins til WHS nu, smider lige et link http://www.whsplus.com/

Ja det med manglende stik er sgu mærkeligt, det er nu rart at kunne tilgå sin server med skærm og tastatur.

/Jakob