Forfatter Emne: [LØST] Hvordan installerer jeg WHS på en HP MSS EX490  (Læst 3101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
[LØST] Hvordan installerer jeg WHS på en HP MSS EX490
« Dato: 26 November 2009, 10:15:56 am »
Jeg er ny på dette område. Hvordan installerer jeg WHS på en HP MediaSmart Server EX 490, da jeg godt vil have en WHS uden Hp´s  div ekstra media software.
Mvh.
Jes

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: Hvordan installerer jeg WHS på en HP MSS EX490
« Svar #1 Dato: 26 November 2009, 22:24:27 pm »
Hej Jes og Velkommen

Først, har du forsøgt at installere?

Og hvis, så overskriver WHS alt der er på den gamle maskine (HP tingene)

Nu kender jeg ikke lige maskinen, men er der raid og så videre i?
For du skal nok gøre dig nogle overvejelser med hensyn til hvordan du vil have maskinen til at virke (opsætningen)

Hilsen
Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 26 November 2009, 22:29:30 pm »
Hov!!!!

WHS er da installeret i forvejen på Smartmedia 490.

De ting som HP maskinen kan er noget andre folk der ikke har en HP sukker efter at kunne få deres til.

Funktionaliteten er groft sagt den samme, dog med de ekstra fetures som HP har tilføjet.

Hilsen
Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 26 November 2009, 22:33:36 pm »
Je give en halv arm for sådan en maskine, men har ikke råd til at skifte min egen WHS maskine ud.

Min bruger 168wat i timen, *24*365=Skræk og rædsel  :D

Hilsen
Hjalmar

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
« Svar #4 Dato: 27 November 2009, 10:52:55 am »
Tak for svarerne.
Det jeg helt enkelt vil, er at have adgang til eks drev 3 og 4 i HP MSS EX490, og have adgang til dem alene, så det alle 4 diske ikke ses som en stor på 2,5Tb disk, som den er sat op nu virker disk 3 og 4 som backup for disk 1 og 2, jeg vil gerne kunne styre de data/filer som skal være på disk 3 og 4. jeg har kun brug for at kunne gøre det fra min stationere pc.
Ha en god dag
Jes

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 27 November 2009, 11:15:10 am »
Hej Jes

Uden at jeg er 100% sikker, har jeg et forslag.

Du skal åbne WHS consol'en og under "Server Storage" kan du se dine diske. Du skal så "Remove" fx disk 4, så den ikke er i pool'en mere.

Bagefter kan du så "Add" disk 4 igen, men ikke til pool'en, men bare som et backup drev.

HUsk at se om der ligger noget data på den disk du vil tage ud af pool'en.

Mvh Jakob
« Senest Redigeret: 27 November 2009, 16:12:21 pm af Jakob »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #6 Dato: 27 November 2009, 11:25:26 am »
Hej igen

Har du installeret et add-in der hedder Advanced admin console, ellers er der lige et link her http://www.home-server-addins.com/downloads det er nu meget rart at have.

Hvis du ikke ved hvordan man installere et add-in er der en lille guide her: http://whsforum.dk/whsguides/hvordan-installere-jeg-en-add-in.html

/Jakob

valby

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 27 November 2009, 19:03:04 pm »
hej jes, det undre mig at du skriver at hp mediasmart bruger halvdelen til backup, jeg havde ellers indtryk at hp backup system var mere intelligent sårledes at at størrelsen var variabel. jeg læste et sted man blot krydser de drev og mapper af, man vil have taget sikkerhedskopi af, og så vælge hvor ofte der skal tages backup. Så kører det hele automatisk. ;)
ps.jeg har ikke selv en whs men går med alvorlige tanker om at købe den omtalte hp madiasmart ex 490   ???

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
« Svar #8 Dato: 27 November 2009, 23:09:55 pm »
Nu er det sådan, at når man rediger mange billeder (RAW) har jeg et progran som tage backup en gang i timen elles en gang om dagen og den tager kun de filer som er ændret, og da kan jeg vælge drev, om der er et net eller usb er lige gyldigt, har prøvet med en NAS server det gik også godt, lige indtil den smed raiden 3 gange inden for et år :(
Så hvis jeg kan mappe de to sidste drev til dette formål ville det være fint.
Tak for alle svarene
Ha en god weekend
Jes

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #9 Dato: 30 November 2009, 08:31:38 am »
Hej Valby

Jo du har helt ret i din antagelse, man bestemmer selv hvad man vil have taget backup af.

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #10 Dato: 30 November 2009, 09:02:06 am »
Hej

Jeg kan ikke lige se problemet med at det på WHS skal være et drev (som er begrænset til den størelse som drevet har) for sig selv.
Den begrænsning har WHS ikke (andet end pengepungen), der adder du bare flere drev til poolen, og har der med mere plads til dine store filer.
Du kan jo oprette en delt mappe på din WHS kun til de filer, som du kan dublere (hvis du vil) med den større sikkerhed det giver.
Du kan så sætte dit program til at lave backup til det drev, og så er du sikker på du har dine data hele tiden (Mere sikkerhed med dublering)
Og så ville jeg nok lade være med at lave daglig backup af din maskine (nøjes med at tage en, og så slå funktionen fra)

keios05

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #11 Dato: 19 Januar 2010, 03:44:06 am »
så overskriver WHS alt der er på den gamle maskine  Nu kender jeg ikke lige maskinen, men er der raid og så videre i,For du skal nok gøre dig nogle overvejelser med hensyn til hvordan du vil have maskinen til at virke
Hilsen.