Forfatter Emne: hp mediasmart tænd/sluk  (Læst 2973 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

valby

• Jeg er ny!
  • *
hp mediasmart tænd/sluk
« Dato: 26 November 2009, 13:42:26 pm »
er det muligt at tænde og slukke direkte på på hp`s mediasmart kabinet eller kræver det at man gør dette fra anden pc?
« Senest Redigeret: 30 November 2009, 08:35:36 am af admin »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: hp mediasmart tænd/sluk
« Svar #1 Dato: 26 November 2009, 16:24:14 pm »
Hej Valby og velkommen til.

På HP mediasmart EX485 and EX487 ved jeg der er en on/off knap på bagsiden af kabinettet, så jeg går ud fra at man kan tænde/slukke der, uden at skulle gøre det fra en pc.

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 30 November 2009, 09:08:23 am »
Hej Valby og Jakob

At slukke på bagsiden, det svarer vel til at give den en kold tyrker. Der findes add-in som slukker for WHS og vækker den igen på de valgte tider. Det ville jeg nok bruge. Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder da jeg lige sidder på mit arbejde og ikke har tiden til lige at kigge på min egen WHS hvor det kører på.
Men hvis du har brug for det, så vender jeg gerne tilbage med navnet og hvad du ellers behøver.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 30 November 2009, 09:43:54 am »
Ja at slukke den på on/off knappen er vel sidste udvej,

Der findes i hvert fald LightsOut - http://www.whsplus.com/2009/06/26/lightsout/
Og så findes der AutoExit - http://www.whsplus.com/2009/08/12/autoexit-200-for-windows-home-server/

Så kan du kontrollere on/off/hibernate og sådan nogen ting

/Jakob

valby

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 30 November 2009, 18:01:45 pm »
jeg mener at jeg på et tidspunkt har stødt på et sted i xp hvor man kan definere hvad tænd og sluk knappen samt reset knappens funktion, er dog ikke sikker.
grunden til at jeg spørger er at jeg har købt en hp-ms ex490 men jeg har ikke åbnet den endnu da jeg ikke er sikker på at den er rigtig for mig,(har 8 dages returrat).
i disse energifokuseret tider er det jo vigtig at man kan spare lidt på strømen :til thjalmar (så at du i et indlæg skrev at din whs bruger 168wat) prisen på 1kw koster ca.210 øre + abb. i københavn og forvendtes at stige, så med din maskine som koster ca. 3000kr. pr. år hvis jeg regner rigtigt er det vel også aktuelt at kunne tænde for den når den skal bruges. 24/7 er slet ikke holdbart i min situation.

jeg har læst en del om wol men virker det hos jer?
man kan vist også støde ind i problemer om routeren understøtter disse magiske pakker, ja det hele står lidt sløret for mig.
computer er kun på hobby-plan for mig så jeg er lidt usikker på hvorvidt jeg kan få udnyttelse af hp mediasmart den skal helt sikkert ikke bare stå og banke wat af 24timer i døgnet.
formålet med whs skulle være bakup måske en gang om hver 14ne dag eller når der er sket noget mere end sædvanlig. streame flac filer til min silmdevice (det er ikke hver dag jeg høre musik), streame dvder til playstation 3 detter sker heller ikke hver dag og til sidst er det selvfølgelig hobbyen/interessen for it.
jeg vil blive glad for en god debat og gode råd om dette vigtige emne, det ser ud til at mange vælger nas nettop fordi at strømforbruget er meget mindre, men hvis det er muligt at styre whs aktive tid mere præsis kan prisen måske ende med at blive den samme og man får så derudover en mere flexibel løsning end fx. nas.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 30 November 2009, 18:50:21 pm »
Hej Valby

Ja, som du har regnet ud, så betaler jeg en del for at have min WHS i luften. Det er så også grunden til at jeg lukker lidt ned for min WHS i ca. 10 timer.
Jeg har dog fået et regnestykke af dig, for selv om jeg lader min WHS gå i en form for dvale, så bruger den jo stadigt strøm.
Den strøm den bruger i aktiv og i dvale er nærmest det samme som at købe en ny server, der bruger mellem 1/3 og ½ delen af den jeg har kørende nu.
Som du måske har set andre steder på forum, så har der været en livlig debat om mindst muligt watt forbrug, og det er muligt med de nye Homeservere i dag at få en maskine der kører omkring 40 - 50 watt. Og hvis så man sætter den i dvale i et tidsrum, ja så er der meget at spare.

Så spørger du om dit behov er en WHS!!! Tjae, det er jo op til dig selv, men set i lyset af at du i forvejen har dårlige erfaringer med NAS, så vil jeg mene du er bedre stillet med en rigtig server (der som sidegevinst kan meget mere).

Jeg er IT-Administrator i et mellemstort firma med 15 servere (som vi har mere ballade med end WHS). Vi har også en del hjemme arbejdspladser som der ydes support på.
I den forbindelse ser vi også hvad folk forsøger sig med, og det er ikke sjældent vi hører om mistede data på grund af en defekt NAS eller andet medie der ikke er skabt på samme måde som en WHS.

Så jeg er meget farvet af de oplevelser folk kommer ud for, altså deres dårlige oplevelser.

Hilsen
Hjalmar
« Senest Redigeret: 30 November 2009, 18:52:33 pm af thjalmar »

valby

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 30 November 2009, 20:08:00 pm »
hej thjalmar
ja mine spørgsmål kunne måske godt virke som et spørgsmål om hvorvidt jeg har brug for en whs, dette var ikke med vilje.
hvis jeg kan få wol til at virke med både ps3, slimdevice samt tilgå fra klienter kunne det godt stille mig tilfreds.
jeg har fået læst lidt mere i forumet og ja jeg kan se at whs økonomi samt wol allerede er blevet debateret.
NB. men det er jo også et vigtigt emne når man sidder og kigger på de forskellige modeller og sammenligner priser, at den ene koster 700kr. mere kan måske være hurtigt tjent ind på sparede strøm. ;D

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 30 November 2009, 22:04:03 pm »
Hej igen

Jeg glemte at omtale wol=wake on lan. Min erfaring med wol er meget delte, det er ikke ret mange netadater producenter der har gjort sig den umage, at deres adapter kan vække en maskine med enten IP eller mac adressen.

Jeg har forsøgt med et hav af produkter uden at finde bare et der virker efter hensigten. Mine (3 stk) der sidder i min WHS kan ikke, og det er ellers 3com gibabyte af nyere dato. Men self kræver det også at den hardware de er monteret i kan modtage kaldet.
Men en maskine som den HP du har, skal (ifælge mig) kunne gøre det. Men om den kan det ved jeg ikke, da jeg endnu ikke har haft mine fingre i en.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #8 Dato: 01 December 2009, 05:32:03 am »
Hej Valby

Jeg er næsten 100% sikker på at HP's kan bruge Wake On Lan. Jeg mener at have læst, at HP ikke selv levere wol software med, men at de skriver at der ar udviklet forskellige add-ins der kan, fx AutoExit.
Citat fra AutoExit:
"Other options are: suspend, hibernate, log off, lock workstation and the server itself can be shut down or rebooted! The server can be woken up via WOL from the client."

Så jeg vil mene AutoExit kan det du skal bruge.

Ellers kig også på LightsOut. Der kan du bruge en kalendar til hvornår din WHS skal være tilgængelig. Fx du kan sætte den til at være tændt når du kommer hjem fra arbejde og indtil du går i seng, så sparer man jo meget på strømmen.

/Jakob