Forfatter Emne: Så er Maggerholm WHS-ejer.  (Læst 1945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Maggerholm

• Jeg er ny!
  • *
Så er Maggerholm WHS-ejer.
« Dato: 30 December 2009, 15:59:26 pm »
Hej Folkens!

Så er jeg klar til at hoppe ud i det at være WHS ejer.
Har på fornemmelsen, at det er tusind gange federe end at være VHS ejer (især efter DVD og Blu-rays indtog.  :P

Jeg har aldrig ejet en NAS eller noget, men kørt med at flytte indhold fra en computer til en anden når behovet var der, og dertil brugt en USB nøgle eller en ekstern HDD.

Valget af WHS er faldet på en HP Mediamart Server EX490.

Den kommer med 1stk 1TB disk (Seagate Barracuda 7200.12), og jeg har desuden købt en ekstra 1TB disk (WD Caviar Green m 32MB cache), som dog ikke er kommet endnu.
Jeg ser frem til at få et centralt sted til de fleste af mine data (og gerne med noget redundans/backup/sikkerhed til mine data).

Mit indledende spørgsmål, som jeg håber at få et hurtigt svar på er:

Skal jeg bare plugge den i nu, men det medfølgende disk monteret og køre setup i første omgang, og så efterfølgende tilføje den ekstra disk, når jeg får den?
Eller skal jeg vente, og sætte den i, inden jeg tænder?
Eller skal den startes op første gang helt uden diske monteret?

På forhånd tak.

Mvh Michael

p.s. Dette er ikke det sidste I ser til mig.  ;)

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Så er Maggerholm WHS-ejer.
« Svar #1 Dato: 30 December 2009, 16:23:34 pm »
Hej Michael

Tillykke med din WHS.

Hvis din WHS bliver leveret med 1TB disk monteret er denne formodentligt allerede tilføjet og der er derfor ikke nogen grund til at pille ved den, rent faktisk vil jeg formode at WHS operativsystemet er installeret på denne disk og du vil derfor ikke kunne starte op uden. Der er samtidig ikke nogen grund til at vente med at starte den op til disk nr. 2 kommer.

WHS har et ret unikt, ihvertfald for prisklassen, system hvor du som slutbruger ser en enkelt "storage pool" uden at skulle tænke over de underliggende diske. Når du en gang får den nye disk slukker du bare ned, montere disken og efter opstart kan du tilføje den til den samlede "storage pool" fra WHS konsollen.

« Senest Redigeret: 30 December 2009, 16:25:08 pm af Biostar »
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Maggerholm

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 30 December 2009, 16:41:09 pm »
Tak for lykønskningen, og tak for svar.

Jeg har ikke forstand på RAID, men der er vist noget med, at man med RAID kan køre, så man fx ved to diske på 1TB kun har 1TB plads, men at ens data er sikret, hvis en vilkårlig disk står af.
Men netop 2 diske er det jo meget logisk, da alt vel er spejlet på den anden disk.

Men med fx 3 diska af hver 1TB skulle man have 2TB plads, og stadig have alle sine data intakt, hvis en vilkårlig af diskene står af.

Tilsvarende håber jeg er muligt emd en WHS.
Er det rigtig antaget?

Desuden har jeg købt en 500GB ekstern 2,5" disk (også på vej i posten), som jeg egenlig gerne ville bibeholde som "almindelig ekstern disk".
Altså som kan "stå alene", og tilsluttes direkte til en bærbar, eller til en Media Streamer eller lignende.

Denne ville jeg gerne blot have tilsluttet WHS'en via USB som et ekstra drev, og så bare kunne unplugge, når jeg skulel have den med mig, og sætte til igen, når jeg komme tilbage.
Altså uden at den bliver en del af "poolen".
Er dette også muligt?
Og i så fald bør den så første gang den tilsluttes være helt tom?

Er nok lidt OT her i "ny på siden", men skal lige igang, og samtidig have skabt mig et overblik over Jeres forum, og have læst nogle tråde, så jeg ikke spørger om det samme som "alle de andre nye".  :)

Mvh Michael

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 30 December 2009, 16:57:32 pm »
Hej Michael

Du har som sådan ret med RAID, der ligger dog en noget længere forklaring bag men denne er ikke nødvendig i forhold til WHS.

WHS er baseret på et dynamisk disksystem der ikke har noget med RAID at gøre. Til gengæld har den en duplikeringsfunktion som indstilles på mappeniveau, dvs. du har sikkerheden svarende til RAID 1 men behøves ikke at miste 50% af pladsen.

I mit eget setup har jeg f.eks. duplikering slået til på "Users" og "Pictures" men ikke på de resterende shares da jeg ikke syntes de er specielt vigtige. Det betyder at jeg med 2 * 1,5TB har samlet 3TB ledig med kun ca. 200GB duplikeret.

Med hensyn til den eksterne harddisk har du så vidt jeg husker to muligheder. (har aldrig prøvet at sætte en til i praksis)

Du kan tilføje den til storage poolen, men det kan du ikke bruge til så meget. Den anden mulighed er at benytte den til "Backup", jeg er dog ikke sikker på om du kan gøre det på filniveau eller kun på "share" niveau. Du kan naturligvis altid tilgå WHS via remote desktop og flytte filerne rundt fra operativsystemt, du skal dog være opmærksom på at rettigheder efterfølgende kan drille lidt.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Maggerholm

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 30 December 2009, 17:05:15 pm »
Igen tak for svar.

Jeg må vist hellere rode lidt med det inden jeg stiller alt for mange unødige spørgsmål.

Lige nu er den ved at opdatere home server, og har stået på 67% i en lille evighed.
Skal nok passe, der går noget galt allerede her under opstarten.  :( :'(

Mvh Michael

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 31 December 2009, 08:50:00 am »
Hej Michael

Velkommen til til WHS Forum. Jeg tror du skal nok blive meget glad for din Windows Home Server, den har reddet mig et par gange - den laver en hammer god back up  :)

Ud over back up kan den jo også alt mulig andet, så det er jo bare med at komme igang med at "lege" med den  ;D

/Jakob