Forfatter Emne: Vær hilset WHS Forum  (Læst 1812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Vær hilset WHS Forum
« Dato: 10 Januar 2010, 18:58:22 pm »
Først og fremmest - Hej alle sammen  :)

Grunden til jeg er her på forummet, er egentlig en tragisk historie. Vores Maxtor Shared Storage II (2 x 1TB i Raid) er stået af. Backuppen er fra oktober måned sidste år, så digital billederne fra de sidste 2 mdr. er væk :'( Heriblandt vores barns første fødselsdag, Jul, Nytår og vores ombygning. Nu håber jeg så, at jeg kan redde noget af dataene ved at skille den af og prøve hver disk i en USB HD boks. Men først skal der være et nyt alternativ på plads.

Det er desværre ikke første gang, jeg har mistet en HD, Listen er temmelig lang og mange steder står der Maxtor :-\ Personal Storage, One Touch, alm. SATA og IDE diske. Men også en Thecus 4100+ NAS har været så flink at smide hele Raid opsætningen. Det eneste der faktisk har været stabil, var en gammel PC jeg satte sammen af løse stumper i et hightower kabinet, den blev fruen så træt af på et tidspunkt og vi startede med NAS - stor fejl!

Først og fremmest skal det nye alternativ være stabilt, ikke fylde for meget, have MASSER af plads (4 TB+), mulighed for backup, tilgang via Internet, samt fungere som mediacenter og filserver for PS3 og laptops i huset. Nu håber jeg, at I svarer, at det kan WHS  ;)

Med venlig hilsen
Anders
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Vær hilset WHS Forum
« Svar #1 Dato: 11 Januar 2010, 16:25:20 pm »
Hej Anders og velkommen til

Ja det er jo en "tragisk" historie. Det er godt og grundig træls sådan at miste noget, som ikke kan erstattes.

Jeg håber du bliver ejer af en WHS, da jeg tror du vil få meget glæde af den, - det har jeg i hvert fald. Når jeg selv har lavet ged i noget eller hvis der er sket et eller andet, har min WHS hjulpet mig et par gange.

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 11 Januar 2010, 16:44:19 pm »
Hej Jakob

Mange tak for velkomsten. Jeg har i dag besluttet at det skal være WHS  ;D

Så må vi se, hvad det bliver til. Jeg har læst en masse omkring WHS som styresystem og syntes det lyder rigtig spændende. Sikkert en smule "overkill" til det jeg skal bruge det til, men man behøver jo nødvendigvis ikke bruge alle funktioner  ;)
/Ugelvig

Thomas

• Junior medlem
  • **
« Svar #3 Dato: 13 Januar 2010, 13:09:57 pm »
hej Anders

hvis du skal ha noget der er småt og med masser af plads kan jeg kun anbefale den jeg selv har en Acer H340

Den kan købes her
http://www.komplett.dk/k/search.aspx?q=h340

Du skriver at den skal være mediacenter. Du skal være opmærksom på at WHS ikke i sig selv kan køre f.eks. Windows Media Center. det er en windows server 2003 som Whs er bygget på så der er visse begræsninger mht media.

Men den fungerer super som filserver, dvs. at din musik/film ligger på din WHS og så afspiller du det på noget andet via den.

det der er det fedeste er at alle dine ting er der taget backup af. dvs. det er slut med at miste filer/billeder fordi en disk står af. hvis det skulle ske (og du selvfølgeligt kører med dine WHS mapper dobbelt) så tager du bare den dårlige disk ud og sætter en ny ind.

God fornøjelse

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #4 Dato: 13 Januar 2010, 21:08:32 pm »
@Thomas, det med mediacenter var en "typo", der skulle have stået mediaserver eller mediastreamer. Jeg har PS3 i stuen, som bruges til mediacenter (billeder, film og musik).

Med hensyn til Acer, så har jeg (om muligt) endnu dårligere erfaring med dem som virksomhed end NAS enheder - Og der skal en del til  >:(

Nej, jeg har bestilt en HP EX490 MMS, så nu må vi se om dens softeware er så fedt som alle hævder  ;) Så nu glæder jeg mig bare til at begynde at lege med WHS, har efterhånden pløjet Internettet tyndt for information på dansk, svensk, norsk, engelsk og lidt på tysk  :o
/Ugelvig