Forfatter Emne: Hvad skal man vælge?  (Læst 3963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Hvad skal man vælge?
« Dato: 10 Januar 2010, 19:16:57 pm »
Hej Forum

Måske I har læst min "Goddag" tråd i afsnittet for nye medlemmer? Men ellers er sagen kort, jeg har lige "smidt" en Maxtor Shared Storage II (NAS med 1 GB spejlet HD). Og umiddelbart, er det ikke muligt at redde dataene på den og beholde garantien  ??? Og de fleste små NAS kører på en eller anden Linus platform, så det er besværligt at få dataene over på Windows platformen, som jeg benytter.

Jeg har overvejet at samle det hele selv, men er nok kommet frem til, at det nemmeste men også billigste er, at købe en prefabrikeret home server. Jeg har kigget lidt på en HP StorageWorks Data Vault X510, den ser ud til at kunne det den skal. Og til ca. 4,4k alt inkl. syntes jeg det er lidt et fund  :) Er der nogle som har for og imod på denne?

Andre kunne være Lenovo IdeaCentre D400 Home Server eller HP EX490 MediaSmart Server, for og imod på disse to? Strømforbrug er ikke så væsentlig (vi har EL-varme  ::) )

På forhånd tak!
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #1 Dato: 11 Januar 2010, 16:29:39 pm »
Hej

Hvad du skal vælge er er lidt svært. Jeg har selv en hjemmelavet whs, men kunne nu godt tænke mig at prøve en af hp's. Det er nu på grund af den færdige software som deres whs leveres med. Ellers må vi ligese om der ikke logger en på der ejer en prefabrikeret home server og giver et svar.
Men ellers kan man nu også godt selv samle en rigtig god server til 4k

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 11 Januar 2010, 19:00:10 pm »
Så er valget gjort  :)

Efter en del timer her på forummet og rundt omkring på Internettet, valgte jeg en HP. Jeg kan se, at folk efterspørger det software den har. Lidt som Jakob siger her i tråden  :)

Det blev en HP EX490 MediaSmart Server, min hardwareleverandør havde den til 2.900 kr. ex. moms i standard trim, men med levering og en udviddet garanti (3 år - next day). Derudover har jeg 4 x 500 GB og 1 x 1.000 GB diske at lege med. Regner med de 3 TB internt og 2 x 500 GB til extern backup af det vigtigste. Dette skulle gøre det  ;)

Så nu må I gerne komme med ALT det positive omkring HP  :D
/Ugelvig

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 15 Januar 2010, 15:25:07 pm »
Efter lidt problemer frem og tilbage ser det endelig ud til min server lander på mandag. HP skandinavian er udgået for EX490 og de skulle først komme på lager i marts igen. Så medmindre de enkelte butikker har lager, ser det sort ud de næste par måneder  :( Man kan godt undre sig lidt over denne lagerstatus hos HP, er det vikelig blevet en større succes end de selv regnede med?
/Ugelvig

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #4 Dato: 15 Januar 2010, 16:16:58 pm »
Ja det er lidt pudsigt med deres manglende lager kapacitet, men det har vist været gældende i hele forløbet for deres Mediasmart server lige siden begyndelsen. På et tidspunkt var det vist kun i USA man kunne skaffe den.....

Men man må da håbe at de snart får det lært, især med den stigende interesse for at have en server i hjemmet, som kan det hele.

Jeg håber du snart får din windows home server  :)

/Jakob

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #5 Dato: 11 Februar 2010, 00:09:17 am »
Hejsa.

Er den landet ??, som jeg skriver i en anden tråd er jeg selv på jagt efter 490´eren, men det tyder på den ikke er til at opdrive nogen steder i EU, så derfro bliver det nok en X 510 i stedet

Mvh Jan

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #6 Dato: 11 Februar 2010, 08:05:35 am »

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 11 Februar 2010, 14:24:42 pm »
Ups..er vist ved at løbe sur i alle de numre :-) skulle selvfølgelig ha stået 495, som bliver til Data Vault X 510  :-)

Mvh Jan

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #8 Dato: 11 Februar 2010, 16:31:20 pm »
Ja den er landet og flyver igen (Nice maskine). Som du måske har set i nogle andre tråde herinde, så er X510 og EX495 ikke den samme. Der er størrer HD i EX495  :P Som du måske også har læst, mener jeg den bedste handel er at snuppe en EX490 og droppe en E5400 CPU i, så er den mange gange hurtigere end både X510 og EX495 til billigere penge  8) (hvis MidtData ikke holder ord  ??? ).

Som Jakob ganske rigtigt siger har Bilka den til 3,8k i denne uge. Smid så 400 pisk oveni til ny CPU og du er flyvende.

Jeg tror ikke du skal satse dine sparepenge på at EX495 kommer til EU. Så er det en eller anden importør, der er gået uden om HP, og du risikere en helvedes tur, hvis du vil køre en RMA sag sidenhen  :o
/Ugelvig

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #9 Dato: 11 Februar 2010, 22:47:57 pm »
Ja den er landet og flyver igen (Nice maskine). Som du måske har set i nogle andre tråde herinde, så er X510 og EX495 ikke den samme. Der er størrer HD i EX495 

Hmm mente da ellers de var ens, dog kunne man vælge at få sat en etørre i X 510, put med disken, den ryger aligevle d og der bliver sat 4 ens diske i.

Citér
Som du måske også har læst, mener jeg den bedste handel er at snuppe en EX490 og droppe en E5400 CPU i, så er den mange gange hurtigere end både X510 og EX495 til billigere penge  8) (hvis MidtData ikke holder ord  ??? ).
Som Jakob ganske rigtigt siger har Bilka den til 3,8k i denne uge. Smid så 400 pisk oveni til ny CPU og du er flyvende.

Er jeg blevet specifikations spadser, eller, er da sikker på at specs siger det er samme cpu ?? Det var netop for at skulle slippe for at finde skruetrækkeren frem jeg ville gå efter X 510 :-)

// Jan

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #10 Dato: 12 Februar 2010, 04:24:16 am »
I EX495 og i X510 sidder der en E5200 cpu og i EX490 sidder en celeron cpu

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #11 Dato: 12 Februar 2010, 20:22:13 pm »
X510 fåes i flere forskellige specs fra HP. Alt mellem 1 og 4 stk. 1 TB diske. Men det er fuldstændig rigtigt at CPU'en er en E5200 i X510 og EX495 mens det i EX490 er en 2.2 GHz Celeron 64-bit CPU (hvorfor man har valgt at smide en 64-bit CPU i, er lidt en gåde?).

Men gå efter en X510, hvis du ikke gidder starte med at splitte din server ad  8)
/Ugelvig

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 13 Februar 2010, 13:57:16 pm »
Så er i enige, og ærligt så orker jeg ikke at splitte det ad, måske lige noget mere memory  :) og disken bliver aligevel erstattet af en anden :)