Forfatter Emne: Funktionalitet og licenser for WHS?  (Læst 1796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
Funktionalitet og licenser for WHS?
« Dato: 19 Januar 2010, 10:50:46 am »
I min søgen på at finde en løsning til hjemmenætværket, hvor jeg kan rettighedstyre læse/skriveadgang på brugerniveau, er jeg er først i dag blevet bekendt med at WHS eksisterer, og håber i kan hjælpe mig med at afklare et par spørgsmål:

1: Hvad er det Windows 7 Home Premium kan som WHS IKKE kan?
Kan WHS afvikle normale Windows programmer og kan IE køre på den?
Årsagen er at jeg har behov for at køre nogle programmer kontinuerligt, herunder link program til Kiss DP-558

2. Hvordan fungerer begrænsningen på 10 - er det 10 devices, 10 personer/profiler eller 10 Windows maskiner?
Vil TV'et der skal kobles op v.h.a. DLNA på win mediaplayer tælle som "en licens"?
Vil Kiss-DP-558 der koble op via et link program være en licens?

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Funktionalitet og licenser for WHS?
« Svar #1 Dato: 19 Januar 2010, 19:02:13 pm »
Hej Steen

Det er lidt svært at sammenligne Windows 7 med Windows Home Server. Førstnævnte er et klient OS hvor sidstnævnte er et server OS, og derfor er funktionalitet og design forskelligt.

Det som gør WHS unik er dels et ret godt backup system til klienter samt gode udvidelsesmuligheder da der er åbent for at alle kan udvikle plugins. Benytter man Windows 7 på sine klienter er integrationen også ret unik pt. "Motoren" bag WHS er en Windows Server 2003 og det giver mulighed for at logge på via fjernskrivebord og tilgå almindelige PC funktioner samt avancerede server funktioner. Dette er dog ikke det der er lagt op til, og det er heller ikke ret godt supporteret men tror de fleste WHS brugere benytter denne mulighed til at udvide funktionaliteten.

Så vidt jeg husker gælder licensen for 10 brugere OG 10 devices. Jeg er dog i tvivl om hvor vidt bruger begrænsingen er "hardcodet" i softwaren, men du kan ikke have mere end 10 devices tilknyttet ad gangen. Din software ville ikke tælle med i brugte licenser.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 19 Januar 2010, 20:05:16 pm »
Hej Steen og velkommen til

Som skrevet er Windows Home Server et server OS. Den kan sagtens afvikle normale windows programmer og kan fungere som printserver. Jeg har IE8 på min server og det kører fint. Med at kører programmer som starter på "startup" er den jo kanon til da det er en server OS. Jeg har flere ting som starter som "services" fx database, mailserver, webcam og andre sjove ting.

Det med begrænsningen er som sagt 10.
10 brugere kan du lave/have
10 pc'er
Du kan nemt have 1 bruger som styrer de 10 pc'er. Og så lave 9 venner accounts som de kan logge på med (sådan gør jeg selv).
http://blogs.technet.com/homeserver/archive/2008/09/04/10-computers-10-users.aspx

Jeg er lidt i tvivl om det med tv'et og din Kiss. Jeg har selv et Sony tv som er koblet på og jeg kan ikke lige se at figurere i min whs nogen steder, så jeg tror ikke det tæller med. Det samme er gældende min Pinnacle Showcenter (streamer).

/Jakob

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 19 Januar 2010, 20:11:33 pm »
Tak for svaret Biostar.

M.h.t. licenser, hvis jeg har en device (TV eller Kiss afspiller) som bruger et program på WHS'en - og kun har behov for at connecte gennem det program (f.eks. Media Player), "koster" det så også en licens (der skal jo ikke tages backup e.t.c.)?

Jeg kan se at der eksisterer add-ins for et par af de programmer jeg vil køre, men spørgsmålet er hvad jeg gør hvis jeg har et program (Ezlink NG til min Kiss DP-558) som der ikke er add-in til og jeg ikke selv kan lave et. Kan det program afvikles på en eller anden måde alligevel?

Mvh Steen

......... og se så lige bort fra denne, da Jakob lige har svaret på netop det jeg ville vide - tak Jakob - du må være synsk ;-)