Forfatter Emne: Windows Home Server v. 2010  (Læst 3329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Windows Home Server v. 2010
« Dato: 21 Januar 2010, 11:12:39 am »
Hej alle

I det år som vi lige er gået ind i, 2010, har Microsoft jo annoceret en ny version af windows home server. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal gribe det an her på whsforum.dk. Derfor vil jeg gerne høre jeres meninger om hvordan i synes det kunne være den bedste måde at gøre det på. Jeg smider et par spørgsmål herunder som i jo lige kan tygge lidt på eller måske i selv har nogen gode ideer.

Det i skal huske på er at WHS som den er nu kører på server 2003 og den nye vil jo bruge et nyere OS. Derved vil der jo nok være forskellige svar på samme problem.

Skal det hele bare køres sammen ? Derved kan det vel være svært at se om spørgsmålet er på det nye eller gamle OS

Skal jeg lave en helt ny side ? Med forside til artikler og eget forum

Skal jeg beholde forsiden og så bare et nyt forum ?

Eller skal jeg beholde både forside forside og forum, men dele forummet op i ny/gammel OS

Eller noget helt andet ?

Kom med jeres bud

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Windows Home Server v. 2010
« Svar #1 Dato: 21 Januar 2010, 16:55:15 pm »
Jeg syntes forsiden (bloggen) skal være den samme. Om det er en nyhed for WHS 2003 eller WHS 2010(?!?) er for mig underordnet. Det er en blog omhandlende WHS som helhed!

Jeg syntes forummet skal opdeles således, der er en specifik section der omhandler WHS 2003 delen og en specifik section der omhandler WHS 2010 delen. Alt, hvad der ikke handler om det er den ene eller anden version, kan for min skyld godt være fælles. Om jeg køber en eSata boks og sætter til min HP EX490 m. WHS 2003 kan jo sagtens gøre sig gældende for en, der bruger en hjemmebygget server med WHS 2010? Jeg tror man skal passe meget på med, at opdele for meget. Så mange aktive er vi heller ikke i dette forum. Så for mig, at se er det kun selve Windows Home Server Support delen, der skal splittes i to  :)

Just my 2 cents!
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

emm

• Medlem
« Svar #2 Dato: 21 Januar 2010, 21:23:19 pm »
Jeg syntes forsiden (bloggen) skal være den samme. Om det er en nyhed for WHS 2003 eller WHS 2010(?!?) er for mig underordnet. Det er en blog omhandlende WHS som helhed!

Jeg syntes forummet skal opdeles således, der er en specifik section der omhandler WHS 2003 delen og en specifik section der omhandler WHS 2010 delen. Alt, hvad der ikke handler om det er den ene eller anden version, kan for min skyld godt være fælles. Om jeg køber en eSata boks og sætter til min HP EX490 m. WHS 2003 kan jo sagtens gøre sig gældende for en, der bruger en hjemmebygget server med WHS 2010? Jeg tror man skal passe meget på med, at opdele for meget. Så mange aktive er vi heller ikke i dette forum. Så for mig, at se er det kun selve Windows Home Server Support delen, der skal splittes i to  :)

Just my 2 cents!

Jeg er enig
Med venlig hilsen
Erik M Madsen
Min WHS blog: http://blog.danmaach.dk

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 21 Januar 2010, 23:02:00 pm »
Hej Jakob

Jeg synes det er rigtigt at lave en mappe mere som omhandler den nye WHS2010, men formentligt vil meget af det vi kender være fælles for begge systemer.

Jeg ved det ikke, men formentligt vil den nye være bygget op over en 2008 server, som vi har set det med WHS 2003.

Så derfor vil der være specielle ting der omhandler den nye, som derfor kun kan behandles i egen mappe.

Og så som så meget andet, så bliver WHS 2003 ret hurtigt forældet, lige som man ser med f.eks. Win2000, XP, Vista.

Der findes stadigt fora, som omhandler de gamle, men de er ikke store i forhold til det nye.

Så derfor mener jeg det meget hurtigt vil begynde at handle om det nye i stedet for det gamle.

Og ret hurtigt vil vi begynde at spørge til om det er den gamle eller nye inden der gives et svar.

Og så vil jeg benytte legligheden til lige at beklage jeg ikke er så aktiv,men jeg vader i arbejde, og har ikke ret meget andet overskud end at arbejde og sove. Men jeg følger med, og skal nok indsparke svar hvis jeg ligger inde med det.

Hilsen
Hjalmar

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #4 Dato: 21 Januar 2010, 23:51:36 pm »
...Og så som så meget andet, så bliver WHS 2003 ret hurtigt forældet, lige som man ser med f.eks. Win2000, XP, Vista.

Der findes stadigt fora, som omhandler de gamle, men de er ikke store i forhold til det nye.

Så derfor mener jeg det meget hurtigt vil begynde at handle om det nye i stedet for det gamle.

Og ret hurtigt vil vi begynde at spørge til om det er den gamle eller nye inden der gives et svar...

Der er jeg så ikke helt enig med dig. Hvis vi kigger på server versionerne fra MS, har de netop været kendetegnet ved, at de holder i "lang" tid i forhold til de alm. versioner. F.eks. laves der stadig updates til WS 2003, nu syv år efter. Officielt holder MS med at lave packs til WS 2003 fra Q2 2010, men der vil stadig blive lavet hotfix o. lign.

Ser vi på alm. Windows version, holder XP jo stadig den dag i dag (untagelsesvis, måske fordi Vista var Millenium v. 2.0?). Men officielt holdte MS først op med at sælge XP pr. 31. december 2009 (både Dell og HP sælger dem endnu).

Så jeg ville ikke have så travlt med at droppe WHS v. 1.0 (WS 2003), da MS jo har en forhistorie for problemer i første udgivelse. I kan da ikke have glemt de problemer, der var i WHS PP 1???  :o
/Ugelvig

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 22 Januar 2010, 09:50:21 am »
Hej Ugelvig

Ja, du har såmænd ret i det med længere levetid på MS Server, men hvis det er som jeg tror at en ny WHS 2010 er bygget på en MS server 2008, så kan jeg kun sige at 2008 kører langt bedre end MS 2003 og har bedre funktialitet indbygget.
Jeg sidder i IT-Afdelingen, hvor vi har 15 stk 2008 kørende. Vi har stadigt 2003 kørende og det er ikke fordi de er dårlige, men de bliver også udfaset ret snart.

Hilsen
Hjalmar

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #6 Dato: 22 Januar 2010, 10:20:47 am »
Enig i at WS 2008 kører bedre end WS 2003. Og jeg tror også jeg springer med på vognen når den kommer   ;)

Men jeg syntes bare ikke vi skal afskrive WHS 2003 endnu  :)
/Ugelvig

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #7 Dato: 22 Januar 2010, 14:12:01 pm »
Hehe,

Tror du har misforstået mig, jeg mener ikke vi skal skrotte 2003, men lade det glide langsomt ud af sig selv.

Her på forum tror jeg vi skal bevare WHS 2003 mapperne, måske i en overmappe der hedder WHS2003, så man altid kan søge i de gamle tråde for svar vi har givet og stadigt vil give.

Hilsen
Hjalmar