Forfatter Emne: TV-tuner på WHS eller medie PC  (Læst 6936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
TV-tuner på WHS eller medie PC
« Dato: 22 Januar 2010, 08:22:39 am »
Jeg overvejer hvor det er smartest at placere et TV-tuner kort/USB dongle - om det skal være på WHS eller på en medie PC (f.eks. Acer Revo, Asus eeeBox, eller ION). WHS vil være er placeret flere rum fra TV, og medie PC vil være lige ved/bag TV. Mine krav/ønsker er:

• Optagelse af programmer (ellers er der jo ikke behov for den  ;))
  • Nem/hurtig adgang til timeshift (hvis det ringer på døren, eller der er panik i huset)
  • Remote adgang for at starte optagelse hvis jeg ikke er hjemme

Med den begrænsede viden jeg har kan jeg forestille mig at USB-tuner i en medi PC, vil kunne klare timeshift uden problemer - men remote adgang ikke vil kunne lade sig gøre (med mindre man er en haj og kan trylle).
Jeg syntes jeg har set TV-tuner add-ins WHS som bør gør det muligt at planlægge optagelse remote - men jeg kan ikke lige se en nem løsning på timeshift (pause) af et program.

Er der nogen der har erfaringer med remot planlægning af optagelse på en medie PC eller timshift på en fjernt placeret WHS?

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: TV-tuner på WHS eller medie PC
« Svar #1 Dato: 22 April 2010, 20:54:55 pm »
Hej Steen

Jeg beklager det sene svar, men er først faldet over tråden i dag.

Med hensyn til placering af tv-tuner i din WHS vil jeg sige at det kommer lidt an på dit setup.

Hvis du ikke regner med at have flere klienter end den ene vil jeg anbefale at tilslutte tv-tuneren direkte til din "klient". Grunden til dette er at der ikke er særligt mange tunere der vil køre under WHS/Server 2003 OS. Jeg har testet med en del forskellige og de eneste jeg har kunnet få til at køre stabilt er TechnoTrends PCI kort. Jeg vil dog indrømme at de har en USB udgave som jeg ikke har testet. Jeg ved til gengæld at Terratec H5 og H7 ikke kan benyttes.

Jeg går ud fra at du på din klient køre Windows 7, og det giver naturligt nogle flere muligheder når det gælder tunere.

Planlægger du derimod flere klienter på sigt kunne det godt give mening at have tuneren (eller flere) koblet til din WHS så de kunne deles over netværket, men vi bevæger os noget uden for WHS´s supporterede funktioner. Derudover ville optagelser etc. stadig forgå på klienten hvis vi antager et setup baseret på windows mediacenter.

Det eneste plugin jeg kender til styring af optagelser er "WebGuide", dette kan dog ikke benyttes med Windows 7. Umiddelbart vil jeg anbefale at benytte http://logmein.com til at få adgang til din klient og på den måde tilgå windows mediacenter, logmein kan også tænde din klient via WOL hvis dette understøttes.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Oldboy67

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 28 April 2010, 12:38:18 pm »
Vil det sige at der slet ikke er nogen herinde der har en WHS kørende med en USB/Firewire tuner ?

Har selv igennem et stykke tid gået og leget med idéen om at skulle have min HP X510 til at kunne optage fra Yousee og derefter streame optagelserne til husets bærbare PC'ere.
Og da HP's Mediasmart maskiner er lidt begrænsede hardwaremæssigt (dvs. ingen PCI m.m) så vil det naturlige valg være en ekstern USB tuner.

Men det er måske slet ikke muligt at få til at virke med MS WHS softwaren ?

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 01 Maj 2010, 22:44:57 pm »
Ohh Oldboy

Jeg har lige som dig gået et stykke tid og samlet sammen  :D

Jeg er dog blevet sat lidt tilbage, da jeg ikke har kunnet finde en tuner der vil virke med Windows media Center og Yousee = DVT-C

Så jeg ville være glad for erfaringer der kunne give det ønskede resultat  ;D

Så ikke bare dig, men alle i andre der måske har en tuner med DVT-C kørende med succes, meld ind med erfaring og viden.

Hilsen
Hjalmar

Anders

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 02 Maj 2010, 11:01:06 am »
Hej  :)

Jeg har en whs kørende med to digital everywhere FloppyDTV tuneren til satelit, bruger programet DVBviewer recordingservice, her er en beskrivelsehttp://digitalt.tv/dvbviewer-recording-service, det virker bare perfekt, programet virker også til Yousee = DVT-C

Man kan desvære ikke købe tunere fra digital everywhere mere da firmaet er lukket.

Der er en helt masse viden at hente hvis i bruger http://forum.recordere.dk/forum_topics.asp?FID=25&title=microsoft-media-center-mce-og-htpc lav evt. et indlæg i det forum om hvilke tunere der vil køre på en whs.

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #5 Dato: 07 Maj 2010, 17:22:05 pm »
Hejsa

DVB-C under Windows Mediacenter er ikke noget problem hvis man benytter TVSource fra DVBLogic. Dog forudsætter det den korrekte hardware/software kombination, men derudover er det super stabilt. Faktisk er TVSoruce også et faktastisk værktøj til administrering af kanaler, en opgave der hurtigt kan blive lidt bøvlet i Windows Mediacenter når man finder 214 kanaler på en søgning.

Floppy/FireDTV gjorde et fantastisk stykke arbejde på driver siden, men stabilitet var ikke deres stærke side.

I forhold til hardware vil jeg anbefale Terratech eller Technisat. Hardwaren er nøjagtig ens for både PCI og USB modeller.

Min personlig erfaring er at de virker IKKE på WHS, og bedst stabilitet opnås med 32 bit Windows 7.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #6 Dato: 10 Maj 2010, 17:10:28 pm »
Hej

Jeg fik surfet lidt rundt på grund af den sidste indlæg om TVSource og tænkte det var lidt alternativt at der ikke fandtes nogen adapter med DVB-C.

Det er utroligt at der ikke findes et eneste der virker med WMC, men så faldt jeg over denne http://digitalt.tv/hdhomerun som koster godt det samme som 1 stk.tuner af god kvalitet, her får man dog 2 tunere.

Hilsen
Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #7 Dato: 10 Maj 2010, 20:13:58 pm »
Hej

Grunden til at DVB-C tunere ikke virker i Windows Mediacenter er simpelt at DVB-C ikke er understøttet. Dette er der egentligt ikke noget mystisk i da DVB-C traditionelt set ikke bliver sendt ukrypteret. At de danske tv udbydere så for nyligt har været tvunget ud i at sende ukrypteret DVB-C ændre ikke på at det ikke er så udbredt. Man skal huske på at når Microsoft tilføjer en funktion skal de også supportere den over for rigtigt mange slutbrugere, derfor er det ikke bare lige at smide en funktion som DVB-C ind.

Microsoft har med Windows 7 lanceret en PBDA driver struktur der giver enhver tv udbyder mulighed for at gå sammen med en tv kort producent og lave en tuner der kan benyttes til deres løsning med fuld styr på krypteringen. Desværre er tendensen modsat at udbyderne gør mest muligt for at låse deres brugere til deres eget udstyr.

HDHomerun fungere ved at emulere signalet som DVB-T. Hidtil har det betydet at der har manglet nogen kanaler ved søgning da DVB-T ikke dækker samme frekvensområde som DVB-C benytter. Der er dog en beta firmware ude hvor dette problem er løst ved at "remappe" nogle ubenyttet frekvenser, og mon ikke snart der kommer en official firmware med funktionen.

Jeg har selv en HDHomerun koblet til mit mediacenter i soveværelset, men benytter stadig TVSource til at "styre" den da jeg som tidligere nævnt syntes det giver nogle fordele ved konfiguration. Samtidig er det nemmere at tilføje og fjerne tv tunere da det kan gøres uden at ødelægge opsætningen.

Jeg er dog enig i at hvis man ikke skal dele tuneren mellem flere forskellige klienter samt ikke har brug for betalingsmodul er HDHomerun et godt køb.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #8 Dato: 05 Marts 2011, 10:24:20 am »
Hej

Er i kommet længere i jeres forsøg med tv-tuner.

Jeg vil nemlig til at investere i noget tv-kort, måske HDHomerun(kan det bruges med parabol?) eller noget helt andet der passer til min HP EX47x. Har kigget lidt på programmet DVBLogic og skal lige have fundet ud af hvordan det virker med min parabol(dreambox).
Jeg vil have at det skal kunne streame tv-signal til andre tv'er (det kan DVBLogic vist via dlna) og så skal det kunne optage tv.

Hvordan bliver rækkefølgen så? lige nu er det parabolskærm --> dreambox --> TV

Skal det så være; parabolskærm --> dreambox --> whs --> TV ??

Men vil lige høre op i har noget update på noget af det?

Mvh Jakob
« Senest Redigeret: 05 Marts 2011, 11:23:44 am af Jakob »

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #9 Dato: 06 Marts 2011, 06:12:32 am »
Jeg vil påstå at der ikke er så meget nyt siden sidst, men derfor er det stadig muligt.

Ser vi på hardware siden er det lidt afhængigt af dit setup/udbyder. I dit tilfælde er det nemmeste nok at fortsat benytte Dreamboxen som tuner, og så tilgå den med DVBLink til Dreambox. På den måde fungere Dreamboxen blot som en netværkstuner (ligesom HDHR der i øvrigt ikke understøtter DVB-S).

DVBLink understøtter streaming over netværk via UPNP men har ingen optage funktion, dvs. der skal yderligere software til at klare optage delen.

Et alternativ er at benytte DVB-S tunere med f.eks. DVBViewer inkl. Recording Services på serveren. Denne kombination ville give UPNP streaming og optage funktion med nem styring via web interface. Dog er der en del udfordringer med krypteringen her hvis du har Viasat. Generelt tror jeg dit valg af udbyder har betydning for i hvilken retning du skal kigge.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #10 Dato: 06 Marts 2011, 06:59:29 am »
Hej Biostar

Tak for updaten. - Er det DVBLink Tv source jeg skal installere på klienterne? skal jeg installere noget på dreamboxen?
DVBLinks server network pack skal jeg vel ikke bruge til noget, da tuneren ikke er direkte koblet til en pc

Update: fandt da en guide til det http://188.121.56.29//download/Manuals/dvblink_db_configuration.pdf

Nu har jeg leget lidt med det og jeg kan få kanal-listen til at vise sig i Windows media center. Men jeg kan ikke få noget stream eller EPG frem. Er der andre programmer hvor man kan hente stream ind i??

/Jakob
« Senest Redigeret: 06 Marts 2011, 12:58:34 pm af Jakob »

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #11 Dato: 07 Marts 2011, 07:42:21 am »
Har du DVBLink serveren kørende på serveren eller på klienten?

Køre den på serveren og du tilgår den fra en klient er firewall´en det første sted det kan gå galt, prøv evt. at slå den fra.

Du burde også kunne tilgå DVBLinkserveren med VLC. Jeg må dog indrømme at jeg ingen erfaring har med Dreambox klienten, så hvordan du lige får aktiveret et stream til VLC ved jeg ikke.

Fortsætter det med at drille vil jeg måske anbefale at du først får det op at køre på en enkelt klient, uden brug af server delen. Når du er fortrolig med dette kan du tilføje netværks funktionaliteten.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #12 Dato: 07 Marts 2011, 21:44:56 pm »
Den kører på serveren. Vil lige prøve det med at kører den på en pc