Forfatter Emne: Vække en WHS over internettet  (Læst 5379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anders

• Jeg er ny!
  • *
Vække en WHS over internettet
« Dato: 28 Januar 2010, 12:35:02 pm »
Hej alle :)

Har lights out add in installeret på min whs server og jeg synes at det er et rigtig godt add in, men jeg kan bare ikke få den til vågne over internettet, det virker fint på mit egen netværk.

Har været ved at læse om det på nettet, og det er noget med at ens router skal sættes op til at modtage en magisk pakke og skal vide hvilken computer den skal sende den videre til, så langt så godt.

Men hvordan sætter man sin router op til det?

Og hvordan sender man en magisk pakke over nettet?

Lidt hjælp ønskes? ;)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Vække en WHS over internettet
« Svar #1 Dato: 28 Januar 2010, 16:02:18 pm »
Rigtig godt spørgsmål. Jeg har selv været igang med det samme problem. Men droppede det lidt igen, da min router ikke umiddelbart understøtter WOL (Wake On Lan). Det er ikke Lights Out du skal bruge til dette, men mere en hardware kombination. Jeg formoder dit netkort i WHS'en understøtter WOL?

Som jeg har forstået det, skal du bruge et simpelt program, der sender en magisk pakke til din router, routeren skal så videresende denne pakke til MAC adressen på din WHS. Altså skal du bruge din IP adresse ind i routeren også.

Der findes hjemmesider, der kan afsende denne pakke til en given adresse. Dette kunne også være en mulighed. Men som skrevet, er jeg lidt på bar bund også, da jeg ikke kunne komme forbi min router.

Måske der er andre på forummet, der kan hjælpe os videre?
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 28 Januar 2010, 17:23:26 pm »
Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere og fulgt denne vejledning. Det virker faktisk!

http://www.wakeonlan.me/

:)
/Ugelvig

Anders

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 29 Januar 2010, 12:37:27 pm »
Okey det må jeg hvis lige kigge lidt nærmere på :)

Med hensyn til netværkskortet så understøtter det WOL, man kan hvis ikke få lights out til at virker hvis det ikke understøttes.

Tak for linket ;)

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 26 Oktober 2010, 22:10:28 pm »
Nu har jeg undersøgt det lidt nærmere og fulgt denne vejledning. Det virker faktisk!

http://www.wakeonlan.me/

:)

Jeg tager lige en gammel tråd op for at undgå at lave en ny. Jeg har fået Wake on Lan til at virke både inden for mit eget netværk og remote. Men kun når jeg sætter min WHS i Stand by. Hvis jeg sætter den i Hibernate så kan jeg kun vække den hjemme fra mit eget netværk. Nogen der ved om jeg har begået en fejl eller det ganske enkelt ikke er muligt?

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #5 Dato: 27 Oktober 2010, 08:23:04 am »
Hvad sker der når maskinen er helt slukket? (Poweroff)

Det er vel den sværeste at tænde? Under egenskaber på dit netkort, kan der måske indstilles forskellige ting i forbindelse med WOL? F.eks. hvordan den modtager pakker ved forskellige tilstande.
/Ugelvig

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 27 Oktober 2010, 09:55:01 am »
Hvad sker der når maskinen er helt slukket? (Poweroff)

Det er vel den sværeste at tænde? Under egenskaber på dit netkort, kan der måske indstilles forskellige ting i forbindelse med WOL? F.eks. hvordan den modtager pakker ved forskellige tilstande.

Jeg vil lige prøve at formulere mig lidt mere entydigt. Nedenfor er de tilstande jeg har forsøgt WOL og resultatet af dette:

Standby WOL fra hjemmenetværk: Kan vække WHS serveren.
Standby WOL fra internettet(remote): Kan vække WHS serveren.

Hibernation WOL fra hjemmenetværk: Kan vække WHS serveren.
Hibernation WOL fra internettet(remote): Kan ikke vække WHS serveren.

Umiddelbart tror jeg ikke WOL kan lade sig gøre hvis WHS serveren er fuldstændigt slukket(power off/shut down). Der vil der jo ikke være strøm til netværkskortet.

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #7 Dato: 27 Oktober 2010, 11:37:31 am »
Jeg tror altså der bliver blandet nogle ting sammen her...

Hvordan "vækker" du hhv. fra lan og wan?

"Wake On Lan" er en teknologi der fungere 100% på hardwareniveau. Lidt forenklet sidder netkortet altid og "lytter", og kommer der en "Magic Packet" forbi som indeholder netkortets MAC adresse sender den en "tænd" kommando afsted til bundkortet. I denne process er det ligegyldigt hvilken tilstand systemet er i, og der behøves heller ikke at være noget OS installeret for at denne funktion virker. En forudsætning er dog at BIOS og netkort understøtter funktionen og er sat korrekt op. Og jo, dette virker også selvom systemet er lukket helt ned.

Jf. ovenstående lyder det for mig som om at du bruger noget andet end en "Magic Packet" til at tænde dine systemer med.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 27 Oktober 2010, 11:48:56 am »
Jeg bruger WOL Magic Packet Sender fra min PC eller SleepOver fra min iPhone. Så det er magic packets jeg sender.

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #9 Dato: 27 Oktober 2010, 12:57:24 pm »
I så fald burde du kunne løse problemet ved at justere indstillinger i BIOS eller netkortet´s indstillinger.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 27 Oktober 2010, 16:10:29 pm »
I så fald burde du kunne løse problemet ved at justere indstillinger i BIOS eller netkortet´s indstillinger.

Jeg har en HP X510 Data Vault, men hvordan jeg kan tilgå dens BIOS er mig meget uklart. Jeg læste en artikel igår hvor der blev talt om et værktøj hvorved man kunne se BIOS indstillinger uden at boot'e. Men her er der jo muligvis tale om at der skal ændres indstillinger.
« Senest Redigeret: 27 Oktober 2010, 16:17:30 pm af Schliemann »

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #11 Dato: 27 Oktober 2010, 16:42:29 pm »
Nu har jeg fået WOL til at virke ved shutdown. Det eneste jeg mangler nu er at få det til at virke når jeg er på et eksternt netværk. Jeg bruger port 9 til at lave WOL og den viderestiller, i min router opsætning, til min WHS server.

Schliemann

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 27 Oktober 2010, 17:04:18 pm »
Så virker det. Det var firewall'en i routeren der var problemet. Tak for hjælpen Biostar.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #13 Dato: 27 Oktober 2010, 17:06:07 pm »
Jeg kan ikke helt forklare, hvorfor jeg gjorde det. Men jeg åbnede port 7 også, da jeg lege med min i sin tid. Men det var det, der gjorde udfaldet.

Prøv lige det også  :)
/Ugelvig

Fisch

• Junior medlem
  • **
« Svar #14 Dato: 27 Oktober 2010, 22:32:15 pm »
Hej Schliemann, lækkert at du fik det til at virke..
Vil du ikke skrive hvad du gjorde for at få det til at virke, så det også vil hjælpe andre på forumet, som muligvis har samme problemstilling som dig? :)

Mvh
Fisch