Forfatter Emne: Beskadiget sektor på min harddisk  (Læst 3435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Beskadiget sektor på min harddisk
« Dato: 07 Februar 2010, 07:51:35 am »
Nu fik jeg jo lige prøvet den nye add-in Home Server Smart og så viste den sørme at jeg havde en fejl på en af mine harddiske, fejlen er en "Bad Sector". Kan jeg reparere sådan en fejl ?

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Beskadiget sektor på min harddisk
« Svar #1 Dato: 07 Februar 2010, 09:22:18 am »
Nope - Men du kan være heldig at den selv kan gætte, hvad der skal være i den sector. Bad sectors er områder på det fysiske drev, der er døde. Så det hjælper heller ikke af formatere drevet, fejlen er der stadig  :(
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 07 Februar 2010, 13:23:01 pm »
Surt, crasher disken snart eller kan den godt "leve" med i et stykke tid? Eller skal jeg snart skifte den ud?

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 07 Februar 2010, 18:41:32 pm »
Ikke nødvendigvis, bad sectors kan opstå på flere forskellige måde. Den værste er pludselig strømsvigt.

I de gode gamle dage med Win "Blå Skærm", var eneste mulighed ofte en "kold tyrker", hvilket resulterede i pludselig strømsvigt. Det har ved mig, en del bad sectors på samvittigheden.

Som regel er de første tegn på en død HD, lyden. Tikken, hvinen eller klonk lyde, er ofte tegn på af det er ved at være over.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #4 Dato: 08 Februar 2010, 06:36:49 am »
Den har ingen af de lyde endnu, så den bliver vist bare i maskinen  :)

/Jakob

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
« Svar #5 Dato: 20 Juni 2010, 21:14:55 pm »
Hej.
Jeg har nøjagtigt samme fej på min disk, er det mon noget standart i HP´s diske...? man kunne næsten få den tanke.

Jeg har clonet den originale disk, i håbet om at kunne bruge den, og så køre en recovery, dette er ikke lykke den kommer kun til step 3 af 4, melder så fejl. Kan det evt. (have noget at gøre med at der på den original er HP Firmware på?) eller skal man bare bruge en ny tom disk.

Har for søgt at tale med HP support, de er meget lidt hjælpsom, og slet ikke på Dansk, de vil have hele maskinen tilsendt...

Ha en god aften.
Jes-Peder

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #6 Dato: 05 Oktober 2010, 20:10:07 pm »
Hej alle

Tja, så er det sku sket for mig  :P Men det værste sted det kan forekomme.

Min System disk har fået bad sector >:(

Jeg har nu sat min maskine til at køre 24/7, men har nogen af jer erfaring med udskiftning af systemdisken?

Jeg tror ikke selv på det er muligt, da systemdisken indeholder den lille system partion, og første del af poolen.

Men hvis jeg nu tager en disk mage til og laver en klon og indsætter den i maskinen igen?
Kan det lade sig gøre?

Eller bygger jeg en ny server, flytter data lidt af gangen?

Eller har i andre forslag?

/Hjalmar

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
« Svar #7 Dato: 06 Januar 2011, 17:03:37 pm »
Hej Hjalmer og alle andre.

Jeg har clonet min systen disk i en Sandberg Hard Disk Cloner, den gør det så godt at selv om den nye disk er en WD disk den nye så læser min Hp Mediaserver EX490 som en Seagate, den har kørt uden problemer siden først i nov 2010.

/Jes-Peder

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #8 Dato: 06 Januar 2011, 20:02:42 pm »
Hej Jes

Ja, men det så jo fedt ud, desværre er min systemdisk en IDE på en Promise controller. Den eneste fejl jeg gjorde da jeg lavede min server var at jeg kun satte en harddisk i som system.
Da jeg lavede den var jeg ikke så forudsende at jeg satte 2 stk på. Så det er nok tid at gøre det snart.
Jeg har dog en server stående fra en kammerat der er sat op på den korrekte måde. og jeg kan derfor begynde at smække data over fra den gamle til hans og når alle data er ovre, så 2 nye diske i (Sata raid)
Og så over med data og så er man kørende igan med et noget mere sikkert system.