Forfatter Emne: Logitech Squeezebox Duet & WHS (bedste musikafspiller kun med WHS & stereoanlæg)  (Læst 6320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Thomas

• Junior medlem
  • **
Her i weekenden har jeg købt en rigtig god gadget og en endnu bedre WHS gadget.

Det er Logitech's Squeezebox Duet

Hvad er det?
Enkelt fortalt er det en lille box som man tilslutter sit eksisterende stereo anlæg.

Den streamer så den musik som man har liggende på sin PC trådløst eller via kabel til den lille box og så kan man spille sin musik på sit eksisterende anlæg.

Til Duet følger der en super cool (wifi) fjernbetjening med så man kan styre sin musik og eller en mia. internet radio stationer med.  

Virker den på WHS?

Ja. Det eneste man skal bruge er:
•   En WHS et eller andet sted i huset.
•   Et gammelt eller nyt stereoanlæg med højtalere.

Man starter med at installere server softwaren på sin WHS.
Yes sir.
Logitech har lavet server software specielt designet til WHS.
(Den virker også på en alm. Windows eller Mac, så henter man bare det software der hører til ens win/mac version. )

Den installeres på samme måde som alle andre add-ins til WHS.

Der kommer ikke et nyt faneblad, man skal ind under indstillinger for at finde settings efter den er installeret.

Så opretter man en konto hos Logitech (gratis). Her oplevede jeg at jeg ikke kunne oprette en konto, den ville ikke, så jeg gjorde det via remoten uden problemer.

Derefter finder den uden problemer ens receiver box og remoten finder det hele.

Alt efter hvor meget musik man har på sin server, (jeg har selv omkring 100 GB) kan det tage tid for den at få indekseret og dermed vise det på remoten. (det tog omkring 4 timer for min)

I mellemtiden kan man så spille musik fra en af de mange tusinde radio stationer den også kan afspille fra hele verdenen, inkl. lille Danmark.  

Styring af musikken.

Hvis man f.eks. har anlæg i flere rum/etager så kan man nøjes med at tilkøbe en receiver (ca. pris Feb 2010 Kr. 7-800)

Så kan man styre musikken i hele huset, enten individuelt eller samlet, dvs. man spiller den samme musik i hele huset.

Man kan styre sin musik på en af 3 måder med en DUET løsning.
•   Via medfølgende remote
•   Via en browser
•   Via Ipod Touch /Iphone

DUET REMOTE

DUET Remoten er nem, hurtig og lækker at bruge.
Det eneste minus jeg har opdaget er at den knirker lidt når jeg trykker på den, det er låget til batteriet der knirker.

Den kommer med en flot holder/oplader og ser lækker ud når den bare står og viser pladecoveret eller radio station logo til det man spiller nu.

Hvis den ikke står i opladeren går displayet ud efter X sekunder.
Når man så flytter på den/løfter den tænder displayet af sig selv, en lækker detalje.

Man styrer det hele via :
•   Play knap
•   et scrollhjul der virker godt
•   En hjem knap (går til start)
•   En tilbage knap (Går et punkt tilbage)
•   En + knap der giver ekstra options, f.eks. tilføj musik til spilleliste, se alt musik fra nuværende kunster, se musik i denne genre etc.
•   Volume op og ned (man kan også bruge scrollhjulet når volumen vises på skærmen)
•   Frem – tilbage – pause knap

Browserstyring

Den gratis Server software gør det nemt at afspille, søge, sin musik på en hvilken som helt browser i huset på netværket. Det er sikkert også muligt at gøre det via internettet men det har jeg ikke prøvet eller undersøgt endnu.

Iphone / Ipod Touch

Man kan faktisk nøjes med at købe en receiver til 7-800 kr og gøre nøjagtigt det samme som beskrevet for oven hvis man har en Ipod Touch eller en Iphone.

Logitech DUET Remoten koster omkring 1000 kr.  

På Apps store kan man købe en App til sin Ipod/Iphone til 59 kr. der gør stort set det samme som Logitechs remote.

Det fandt jeg så først ud af bagefter.
Dog fortryder jeg ikke mit køb af remoten.
Remoten er fast derhjemme, og den står der og ser så Logitech lækker ud  :)

Min Ipod har jeg med mig og så kan de andre derhjemme ikke bruge systemet i mens.

Dog kunne man alternativt købe en lille Ipod Touch i en holder til brug hjemme og så har man det samme.

Den har den fordel at det er nemmere at søge efter numre, kunstnere etc og displayet er lige det større.  

Kan jeg bruge flere penge på det her?

Ja da. Bare find dankortet frem.

Alle Logitech’s squeezebox produkter kan styres via denne Duet remote.

Så man kan f.eks. købe en squeezebox radio til soveværelset eller køkkenet og så kan man også styre/synkronisere musikken med disse apparater.

Prisen for Duet

På Hifi priser står den til kr. 2164 (Igen Februar 2010 priser)

Jeg fandt den hos Elgiganten til 1888 kr.
http://www.elgiganten.dk/product/radio-tv/mini-hifi/LTSQBOXDUET/logitech-squeezebox-duet

Har ikke set den billigere andre steder.

Konklusion

Når jeg skal købe nye gadgets så læser jeg altid stolpe op og stolpe ned om produktet før jeg køber det.

Det viser sig nogle gange at den gadget liiiiiige mangler den ene ting som man har brug for eller den ene ting der gør at man reelt ikke kan bruge den.

F.eks. hvis man gerne vil gemme sin DVD afspiller væk så den ikke står og ser grim ud, skal man ha en med en remote der kan gå igennem væggen med radiosignaler i stedet for IR signaler.

Ofte så oplever jeg at når jeg nærlæser detalerne for en gadget så falder den igennem på et eller flere punkter.

Logitechs Squeezebox Duet lever 100 % op til det den lover plus meget mere.

Opsætning er hurtigt
Bruger oplevelsen er helt i top
Selv WAF (Wife acceptance factor) scorer den højt på

Jeg glæder mig til at få en receiver til så jeg kan synkront kan afspille musik i hele huset på en gang.

På en scala på 1-10, hvor 10 er bedst får den 9 (den knirker når jeg trykker, det trækker ned :) )

Spørgsmål?

Sig til hvis der er nogen detaljer du gerne vil ha afklaret omkring det her, så skal jeg svare bedst muligt. Det kan jo være at du gerne vil ha at den skal kunne X eller Y og at det er en deal breaker for dig, så spørg løs, så svarer oraklet.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Hej Thomas

Jeg havde helt glemt dit indlæg  ::)

Det ser sørme lækkert ud, det kunne jo være man skulle anskaffe sådan noget  :)

Det er en meget fint gennmegang du har lavet, bliv du bare ved med at lave sådan nogle indlæg

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Hej Thomas

Nu er det anden gang jeg læser dit meget fine indlæg, og jeg skal ud og se mig om efter nogle af disse dimser ;)

Er der imellemtiden kommet nogle nye/bedre?

Jeg er ret tæt på at gå i luften, efter laaang tids sondering på TV området og er ret spændt på om det lykkes som jeg vil, men mere når jeg føler jeg har noget at skrive om.

Tak for et fint indlæg.

/Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Jeg blander mig lige, håber det er ok...

Artiklen er stadig tidssvarende, dog er deres "Touch" afspiller nu lanceret.

Min personlige erfaring er at den bedste betjening forgår via en iPhone/iPod med applikationen iPeng. Køber man en dedikeret iPod Touch (ca. 1300,-) kan man "nøjes" med at købe de billige receivere og nemt udvide til flere rum.

Displays og touch er en fin ting, men i forhold til at betjeningen forgår nemmest via iPod´en syntes jeg ikke det er pengene værd.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower