Forfatter Emne: [LØST] HP homeseerver, hvilken skal man så vælge og hvilke diske  (Læst 3871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jan

• Jeg er ny!
  • *
Hejsa.

Har nu igennem lang tid kigget på en EX 490, vile hellere ha 495, men den er ikke til at opdrive i EU og ommer formodentligt heller ikke.

Der findes en model der hedder X500 data vault http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF25a/12169-3798502-3954626-3954626-3954626-4021709.html og som jeg ser det har den samme data som EX 495 http://www.shopping.hp.com/webapp/shopping/store_access.do?template_type=product_detail&product_code=FL705AA%23ABA&jumpid=oc_R1002_USENC-001_HP%20EX495%20MediaSmart%20Server&lang=en&cc=us

Nogen der har hørt om X500 eller har haft hands on på den ;´:-)

Nu er jeg ikke til de små diske der er i dem, så næste spørgsmål er:

Kan man smide 4*2 TB diske i feks Seagates nye 2TB 7200 rpm med 64 MB cache i, denne disk er lige kommet på markedet, og skulle være stinkende hurtig, derudover er det endnu en til ES familien, så den er konstrueret til 24/7*265 drift. http://www.seagate.com/www/en-us/products/desktops/barracuda_hard_drives/barracuda_xt/

Håber nogen kan svare :-)

Mvh Jan

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: HP homeseerver, hvilken skal man så vælge og hvilke diske
« Svar #1 Dato: 08 Februar 2010, 19:20:07 pm »
Hej Jan og velkommen til  :)

Jeg har flyttet indlægget til general snak, da det ikke har noget specifikt med installation at gøre - håber det er ok?

Du kan i denne tråd http://forum.whsforum.dk/index.php/topic,560.0.html læse om de tre forskellige modeller fra HP. Jeg har prøvet at give et indtryk af forskellen på dem. Jeg har selv en EX490 og er utrolig godt tilfreds med den. Jeg går og overvejer at upgrade CPU'en på den (har fået en anden hjem, har bare ikke fundet tiden). Der er umiddelbart ikke stor forskel på MediaSmart og DataVault serverne, mest navnet. X500 er en model ind imellem EX490 og EX495, hvor EX495 ikke kommer til EU (som det ser ud pt.).

Med mindre MidtData holder hvad de lover, og sælger en X500 til ca. 3k, ville jeg uden tøven hoppe på en EX490 og bruge de sidste penge på en anden og hurtigere CPU (også væsentlig hurtigere end den i X500). Som du selv er inde på, skal der jo andre HD's i den, så det er jo underordnet om du får 1TB eller 1,5TB fra fabrikken (udover du betaler MEGET for de sidste 0,5TB). Bilka har for tiden en EX490 til 3,8k  :)
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 08 Februar 2010, 19:36:56 pm »
Hejsa.

Mange tak :-)

Har haft en del snak med HP US, og de vil faktisk godt supportere hvis vi i EU køber dem, problemet er fætter Told og Skat :-(

Lyder ellers interessant med den cpu upgrade, jeg formoder du smider mere memory i også? hvad supporterer den max?

Kan være jeg skal ha fat i Midt Data :-)

Har set bilka har den på tilbud, mener at Computercity har det samme tilbud, så hvis jeg vælger den,så bliver det der pengene bliver lagt måske :-)

Du har ret med den 0.5 TB ekstra koster spidsen af en jetjager, på den anden side set så koster disken 2K, det er en ES (Server Grade) og kender dem, de kører lystigt en 7 år i 24/7 drift, inden de bliver trætte, hvoe min erfaring siger mig at Prosumer holder en 3 år til 24/7 drift, så i det lange løb tror jeg det kan betale sig at investerer i dem, og 0.5 TB er for mig også en del, da jeg har en hulens masse billeder, og de fylder pt omkring 1 TB, sååå :-)

Mvh
Jan

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 08 Februar 2010, 20:00:36 pm »
Så vidt jeg ved, er WHS neerfed til 4 GB RAM (bygger på en 32 bit WS 2003). Så det vil være sådan én stang jeg smidder i. Jeg holder bus-hastigheden på de 800 MHz, som serverne er bygget til. Så jeg har kig på en E5400 CPU (2,7 GHz) - Alt i alt skulle det gøre temmelig meget  8)
/Ugelvig

misand

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 09 Februar 2010, 15:29:56 pm »
Hej, kommer lige med et link til opgradering. Det er godt nok vedr. 470-475'erne, men måske det kan hjælpe alligevel.
mvh Michael

misand

• Jeg er ny!
  • *

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #6 Dato: 09 Februar 2010, 19:26:01 pm »
Jeg ved i har kigget snakket om det med at udskifte cpu, så her er et link på det http://www.homeserverhacks.com/2008/03/add-performance-to-your-hp-ex470-with.html

Mine 2*500gb diske er ES2 modeller og de kører kanon.. ;D

/Jakob

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 09 Februar 2010, 19:41:29 pm »
Hejsa.

Har nu haft kigget rundt hele dagen hos diverse forhandlere, og indrømmet Hp´s homeserver kan en masse ting, men jeg går mere efter sikkerhed (Raid).

Derfor blev valget en Q-Nap TS-659 Pro http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3574&zoneid=6 .

har bestile diske hjem til dyret, og kommer op på en samlet pris på 18K  :-\ men jeg er sikker på det er det værd, en WHS vil måske en dag blive aktuelt, men pt syntes jeg det er mere legetøj  8)

Mvh Jan

euromagic

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 10 Februar 2010, 10:11:18 am »
Citér
Har nu haft kigget rundt hele dagen hos diverse forhandlere, og indrømmet Hp´s homeserver kan en masse ting, men jeg går mere efter sikkerhed (Raid).

Hvis jeg får en disk der står af på min HP X510 WHS, så er jeg lige så sikker på at IKKE have midsted data som dig, så det er ikke på grund sikkerheden man skal fravalge en WHS.

Martin L

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #9 Dato: 10 Februar 2010, 11:01:53 am »
Hej Jan

Du kan have ret i at når man surfer rundt på nettet og støder på artikler om WHS, så finder man mange der handler om at hive lidt ekstra ud af sin server. Forstået på den måde, at det ekstra handler om sharing, streaming og alt muligt gejl som jo ikke har en pind at gøre med det som Microsoft egentlig lavede WHS til, nemlig backup. Mange hjemme brugere vil gerne have alt det gejl, inklusiv mig selv, så jeg kan centralisere det hele på 1 server. Den nye version af WHS som forhåbenligt kommer her i 2010, vil vi nok se er mere "minded" på media center delen end den tidligere version. For i bund og grund tror jeg at Microsoft er lidt overrasket over, at alligevel så mange har lyst til at gå i krig med et produkt, som ikke er blevet lanceret ret meget.

Når vi snakker om backup vil jeg også mene at WHS kan gøre det ligeså godt som q-nap. Det man kan diskutere med hensyn til WHS er; er serverne lige så gode som en rigtig server? en nas kun til backup kan man bare koble på sit lokale netværk, så den ikke har adgang til internettet, da det kan være en trussel,- en WHS er jo beregnet til at have internet adgang hele tiden og derfor er det en https tilgang til serveren.

Men, hvis man kun går efter backup er en NAS også super til det, har selv haft en lille Synology, som klarede sig fremragende. - Men som altid fik jeg lyst til at rode lidt med det og syntes det var lidt besværligt. Så faldt jeg over WHS (det er jo Windows - så lige ud af landevejen) og har nu ikke fortrudt siden. Den laver en kanon backup, har geninstalleret et par pc'er med det, har hentet 1 word dokument som jeg kom til at slette og har prøvet at hente en .exe fil til et spil som jeg bare kopiede over og så kunne jeg spille igen. Så alt i alt synes jeg den laver en meget alsidig backup, restore en hel harddisk, åben din backup og hent 1 enkelt fil.....

/Jakob

« Senest Redigeret: 10 Februar 2010, 11:08:13 am af Jakob »

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #10 Dato: 10 Februar 2010, 19:36:05 pm »
Det skal ikke være nogen hemlighed, hvad jeg syntes om NAS til privat brug  >:(

Om det så er Q-Nap, Maxtor eller Thecus, så er de alle prøvet og med samme resultat. Når en HD går i stykker i RAID opsætningen på disse NAS enheder (om de har 2 eller 10 diske er underordnet), så er det problematisk af oprette RAID'et igen. Ens for alle disse enheder er, at de alle køre med en eller form for Unix/Linux OS og dermed også et filformat de understøtter EX2/EX3.

Samme problem, kan jeg ikke forstille mig med WHS, da jeg bruger Windows på alle mine klienter. Derfor kan de altid nemt få adgang til dataene. Endvidere er det nemt, at ligge en ny HD i poolet i WHS eller som ombytning på en ødelagt disk. Det er det ikke på de andre (taler igen af erfaring).

Andet store problem med disse NAS enheder er deres spec. De er simpelthen for langsomme til at overføre data. Jeg har haft flagskibet fra Thecus i hænderne og jeg var ikke overbevist, selvom dens spec var væsentlig bedre end min nuværense EX490 uden upgrade.

At WHS så er et MS produkt, gør mig egentlig bedre tilpas end at tænke på, at det er noget opensource Linux, der skal være OS på min datadrev.

Just my 2 cents!
/Ugelvig

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #11 Dato: 10 Februar 2010, 23:52:44 pm »
Hej Jakob.

Hej Jan

Du kan have ret i at når man surfer rundt på nettet og støder på artikler om WHS, så finder man mange der handler om at hive lidt ekstra ud af sin server. Forstået på den måde, at det ekstra handler om sharing, streaming og alt muligt gejl som jo ikke har en pind at gøre med det som Microsoft egentlig lavede WHS til, nemlig backup. Mange hjemme brugere vil gerne have alt det gejl, inklusiv mig selv, så jeg kan centralisere det hele på 1 server. Den nye version af WHS som forhåbenligt kommer her i 2010, vil vi nok se er mere "minded" på media center delen end den tidligere version. For i bund og grund tror jeg at Microsoft er lidt overrasket over, at alligevel så mange har lyst til at gå i krig med et produkt, som ikke er blevet lanceret ret meget.

Citér
Jeg tror du har meget ret i det, problemet er nok at hverken HP eller MS ved hvilken vej de vil med de her produkter, og rygter er i gang med at HP ikke vil være med mere, hvis det er sandt så bliver det jo spændende om det bliver en dødsejler. Jeg må da indrømme at  der er nogle smarte ting i det, men en ulempe jeg faldt over var at hvis man nu skulle restore en backup til to maskiner, så kan det ikke lade sig gøre, en maskine ad gangen, lidt tyndt.

Når vi snakker om backup vil jeg også mene at WHS kan gøre det ligeså godt som q-nap. Det man kan diskutere med hensyn til WHS er; er serverne lige så gode som en rigtig server? en nas kun til backup kan man bare koble på sit lokale netværk, så den ikke har adgang til internettet, da det kan være en trussel,- en WHS er jo beregnet til at have internet adgang hele tiden og derfor er det en https tilgang til serveren.

Men, hvis man kun går efter backup er en NAS også super til det, har selv haft en lille Synology, som klarede sig fremragende. - Men som altid fik jeg lyst til at rode lidt med det og syntes det var lidt besværligt. Så faldt jeg over WHS (det er jo Windows - så lige ud af landevejen) og har nu ikke fortrudt siden. Den laver en kanon backup, har geninstalleret et par pc'er med det, har hentet 1 word dokument som jeg kom til at slette og har prøvet at hente en .exe fil til et spil som jeg bare kopiede over og så kunne jeg spille igen. Så alt i alt synes jeg den laver en meget alsidig backup, restore en hel harddisk, åben din backup og hent 1 enkelt fil.....

Citér
Igen meget enige, her i aftes sad jeg og fik en snak med konen, og hun vil gerne gå i gang med Home Serveren, såp jeg vil se om jeg kan få fat i en X510, havde SHG nogen på lager ?
/Jakob

Mvh Jan

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #12 Dato: 11 Februar 2010, 00:06:56 am »
Hej igen.

Fandt den lige X 510 éren http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=HP+StorageWorks+Data+Vault+X510&pid=681861
og ud over komplett er der ingen der har den på lager ser det ud til, Getmore er de ok at handle med ??  og det er helt sikkert at der ikke er nogen forskel mellem den og EX 490´eren ?? ud over hardwaren.

En anden ting, jeg har  to WHS til at ligge, ingen af dem har nogen sinde været brugt, hvordan finder jeg lige ud af hvilken versioner det er ??

Er der nogen kendte problemer mellem Win7 ultimate og WHS ??

Mvh Jan

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #13 Dato: 11 Februar 2010, 05:26:33 am »
Hej Jan

Jeg har selv handlet ved Getmore nogle gange og de har altid leveret som de skulle. Deres support eller rma har jeg ikke prøvet.

I denne artikel står der at softwaren er identisk, med få kosmetiske ændringer. - Jeg mner de har ændret navnene på nogle af "knapperne"
http://www.wegotserved.com/2009/10/09/hands-on-hp-storageworks-x510-data-vault/6/
http://usingwindowshomeserver.com/2009/10/27/in-depth-review-of-the-hp-x510-data-vault-windows-home-server/

Jeg "tester" selv win7 ultimate og whs lige nu og jeg har ikke haft nogen problemer endnu.

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #14 Dato: 11 Februar 2010, 16:37:16 pm »
Med hensyn til Getmore.dk og RMA så har jeg meget skidt erfaring med det. Har netop en sag kørende, som jeg ikke kommer igennem med, da de "lige" er gået konkurs med Getmore.dk A/S og er et nyt firma startet som Getmore.dk ApS. Derfor har de ingen forpligtigelser overfor tidligere salg. Ingen tvivl om, at jeg er FÆRDIG med at handle med dem  :o

Jeg har også en RMA sag kørende ved Komplett.dk og indtil videre er de MEGET seriøse herom. Forventer svar i morgen  :)

Der er INGEN forskel på X500 eller EX490 eller EX495 eller EX510 eller... foruden hardware (CPU og HD)  8) Så spring på den du kan få billigst (de kan upgraderes til bedre hen af vejen).
/Ugelvig