Forfatter Emne: RAM til HP EX490  (Læst 8691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
RAM til HP EX490
« Dato: 11 Februar 2010, 19:25:05 pm »
Hej forum  :)

Selvom I ikke kun er HP lovers som mig  :P Kunne det jo godt tænkes at I viste besked om dette emne. Jeg vil have 4 GB RAM i min server i stedet for de 2 GB, den kommer med standard. Det jeg kan finde frem til er, at det skal være Dimm 240-pins DDR2 RAM og hastigheden skal være PC6400, således de kører samme FSB speed som CPU'en. Men når man så kigger er der begreber som ECC, MacPro FB Dimms og Buffed/Fully Buffed der popper op. Hvad betydning har det? (Det er lang tid siden, jeg sidste har kigget på RAM, længe før DDR2 kom frem  ::) ). BTW skal CL være 5 eller under   :D
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: RAM til HP EX490
« Svar #1 Dato: 24 Februar 2010, 20:22:26 pm »
Stadig ingen, der kan hjælpe her?

Jeg har haft åbnet maskine og prøvet med et modul af denne type http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=349839 - Det passede ikke i slottet på bundkortet?  :( Er jeg helt gal på den, hvis FB-Dimm og SO-Dimm ikke har samme slot?  ???

Efter lidt læsen frem og tilbage på www.mediasmartserver.net kan jeg læse at det ikke må være ECC RAM. Altså dur ovenstående heller ikke på den konto  :-\

Nogen der kan hjælpe med et modul på 4 GB?
/Ugelvig

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #2 Dato: 25 Februar 2010, 19:02:39 pm »
Hej

Havde helt glemt denne tråd  :P

Du må skulle bruger dimm-240 DDR2 SDram til din whs. - ECC ram bliver bruger i server miljøet og passer ikke til et "normalt" bundkort. SO-Dim er til bærbare.

Her er ram uograde til en EX470:
http://www.homeserverhacks.com/2007/12/upgrade-memory-in-your-hp-ex470.html

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 25 Februar 2010, 20:52:13 pm »
Hej Jakob  :)

Mange tak for det. Var lige et øjeblik fortvivlet omkring alt det med RAM blokken til serveren. CPU'en spinder bare  ;)

Jeg leder videre efter en 4 GB klods i PC-6400 med CL5  ???

Den tråd på homeserverhacks.com fulgte jeg under CPU upgraden, tog mig vel 20 min fra strøm af til strøm på  ;D
/Ugelvig

Jan

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 26 Marts 2010, 01:18:30 am »

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #5 Dato: 26 Marts 2010, 20:03:56 pm »
Hej Jan

Mange tak for det. Dem kigger jeg nærmere på  :)
/Ugelvig

Launielsen

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 30 Marts 2010, 23:00:21 pm »

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #7 Dato: 03 April 2010, 09:08:49 am »
Hej Lau

Jeg har prøvet et sæt ECC / Full Buffed, det kunne jeg ikke få ned i slottet på bundkortet...  ::)

Jeg er ved at komme til den konklusion, at der ikke findes CL5 RAM i DK, der ikke enten er ECC eller FB  :(
/Ugelvig

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #8 Dato: 10 April 2010, 07:42:44 am »
Hej

Her er et par http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=206434 - det er DDR2, PC6400, 2gb stang.

Ellers kan du også godt vælge PC5300, de er lidt langsommere, ca 0,0003ms (et opfundet tal, men så'n cirka) og jeg vil godt give en kasse pils hvis du kan mærke forskel  :D

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #9 Dato: 10 April 2010, 08:50:44 am »
Hehe... Nej forskellen mellem PC5300 og PC6400 er nok mest teoretisk  ;D

Jeg har i dag en stang 2GB og er på jagt efter en 4GB PC6400 CL5, måske man bare skulle vælge en 4GB CL6 eller en 2GB CL5?   ???
/Ugelvig

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #10 Dato: 10 April 2010, 09:38:20 am »
Er der kun 1 ram slot i en HP whs ?

Kan se at de er mega dyre for 1*4gb, - ellers ville jeg kigge på qxl eller dba og købe en brugt

/Jakob

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #11 Dato: 10 April 2010, 10:30:58 am »
Jeps, der er kun ét slot. Det er jo et meget lille bundkort med kun det mest nødvendige. Hverken PS/2, seriel eller VGA af nogen art  ::)
/Ugelvig

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #12 Dato: 10 April 2010, 21:17:43 pm »
Hejsa

Jeg falder lige over at du skriver at du har prøvet ECC ram og disse ikke passer. Det fysiske design har intet at gøre med om rammene er ECC eller ej, enten benytter din server en "ikke standard" sokkel, eller også passer dine ram ikke til en standard DDR 2 sokkel.

F.eks. gælder for HP´s ProLiant servere at de for det meste benytter bundkort med deres "egne" ram slots for at tvinge kunderne til at købe HP ram. Enten gælder det samme for din server ellermere sansynligt at din ram klods er lavet til en server med "ikke standard" sokkel.

Generelt for ECC ram gælder at bundkortet skal understøtte dem for at kunne benytte dem, i praksis er der stor set ingen desktop boards der kan benytte dem.

Kingston har et 4GB modul "nonECC" med varenr. KVR800D2N6/4G Prisen bør ligge omkring 1500,- hvilket jeg syntes er en ok pris. Der er dog ingen garanti for at bundkortet understøtter 4GB moduler, det er der faktisk ikke så mange af de "billige" modeller jeg har erfaring med der gør.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #13 Dato: 21 April 2010, 19:06:18 pm »
Så er der smidt 4GB i serveren. Jeg valgte det modul fra Kingston som Biostar skrev om - KVR800D2N6/4G. Et 4GB PC6400 CL6 240 Pin DIMM modul. Jeg er så gået på kompromis med hastigheden på blokken - Ville helst have haft et CL5 modul, men det findes ikke i DK  ::)

Jeg fuldte guiden som jeg linker til i CPU upgrade tråden. Det var væsentlig nemmere anden gang og jeg skar ikke min tommeltot halvvejs af denne gang  :P

Kan jeg mærke nogen forskel? Ikke lige nu, men er også først ved at opstarte serveren - Nu vil jeg straks smide en film på PS3'en og se hvordan det går  ;)
/Ugelvig

Oldboy67

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #14 Dato: 27 August 2010, 11:58:49 am »
Så er der smidt 4GB i serveren. Jeg valgte det modul fra Kingston som Biostar skrev om - KVR800D2N6/4G. Et 4GB PC6400 CL6 240 Pin DIMM modul. Jeg er så gået på kompromis med hastigheden på blokken - Ville helst have haft et CL5 modul, men det findes ikke i DK  ::)

Jeg fuldte guiden som jeg linker til i CPU upgrade tråden. Det var væsentlig nemmere anden gang og jeg skar ikke min tommeltot halvvejs af denne gang  :P

Kan jeg mærke nogen forskel? Ikke lige nu, men er også først ved at opstarte serveren - Nu vil jeg straks smide en film på PS3'en og se hvordan det går  ;)

Nu er der gået lidt (mere) tid, og jeg regner med at serveren er færdig med opstart ;-)

Hvad er dine erfaringer med RAM udvidelsen ?
Er det pengene værd ?