Forfatter Emne: CPU upgrade på HP EX490  (Læst 5305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
CPU upgrade på HP EX490
« Dato: 25 Februar 2010, 21:11:26 pm »
Så kom dagen endelig, hvor jeg fandt tid til at upgradere CPU'en i min EX490. Jeg har valgt en CPU, der kører med samme FB-Speed som den gamle og RAM blokken i serveren. Jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt EX49x og X500 ville kunne understøtte størrer hastighed end de 800 MHz. Hjemmesiden for HP MSS, www.mediasmarthome.com har ikke kunne give mig svar  ???

Valget blev en Intel E5400 CPU, altså en Dual Core på 2.7 Ghz m. 2 MB Cache  ;D

Jeg brugte denne guide til at skille maskinen http://www.homeserverhacks.com/2007/12/upgrade-memory-in-your-hp-ex470.html - Selvom guiden er lavet til en EX470 er det nøjagtig det samme der skal gøres. Det tog mig 20 min fra jeg slukkede serveren til den var online igen  ;D Det største problem undervejs var at få selve bundkortet og PSU nørklet fri - det kostede en 2 cm flænge i tommeltotten (så fik jeg også kontrolleret om muskelhinden var i orden i den finger  :'( )

Jeg genstartede maskinen to gange efter den var samlet, før WHS fandt den nye CPU. Men det havde jeg også læst mig til ville ske http://www.mediasmarthome.com/forum/thread/13806/EX490-cpu-upgrade/  ;)

Idel temp på maskinen lige nu er 32 grader, hvilket er 4 grader under idel temp for den gamle Celeron CPU. Men der var også brugt ca. 1½ tube kølepasta fra fabrikken - Jeg kunne nøjes med et lille knappenålshoved med Artic Silver 5  8) Husk endelig at gør den pasive køler HELT ren inden samling igen, jeg bruger gerne sprit og vat til den opgave. Nu glæder jeg mig til at se idel temp om et par dage med belastning og køling. Det skal jo lige køres til  8)

Er jeg tilfreds med ydelsen herefter? Ja! Helt afgjort. Den er blevet væsentlig mere "frisk" til at starte fjernskrivebord eller consol. Den behøver ikke tænke så meget over tingene, når der skal skiftes fra den ene fane til den anden. Endvidere er den ikke total død, når PS3'en afspiller en film. Førhen var det næsten umuligt at lave noget på den, mens den transcoded til PS3'en. De 450 kr. den CPU har kostet er givet meget godt ud. Jeg er ikke sikker på jeg ville vælge en anden og hurtigere CPU, hvis jeg skulle gøre det om. For igen, hvad er det så serveren skal lave? Jeg har her fået en frisk server, der trods alt har en del add-ins installeret og den arbejder stadig godt selvom den også afspiller film - Alt i alt gode 20 min og 450 kr.  ;D
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
Sv: CPU upgrade på HP EX490
« Svar #1 Dato: 10 Marts 2010, 18:23:59 pm »
Jeg har foretaget samme upgrade af min HP EX 490, det kan varmt anbefales :)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 10 Marts 2010, 19:26:33 pm »
@Jes, jeg formoder det er samme type CPU, E5400. Hvordan ligger din temp her bagefter? Min ligger pt. på 34-36 C idel, i et 22 C varmt rum - Jeg er MEGET godt tilfreds med det. Endvidere er den stadig hurtig  ;D
/Ugelvig

Jes

• Jeg er ny!
  • *
    • Løkke Foto
« Svar #3 Dato: 18 Marts 2010, 17:12:09 pm »
HeJ!
Ja det er samme opgradering, den holder sig på ca 35 grader idel, men rummet som den stå i er kun ca. 16 grader, så jeg er lidt spændt på hvordan det går til sommer hvor temp stiger til ca samme temp som uden for, end da over hvis solen har skinnet på taget en hel dag.
Men lige nu køre den til Ug+
Mvh Jes

carzzzer

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 19 Marts 2010, 16:54:57 pm »
Jeg har en E7200 der ligger på ... hold fast... 27 grader i idle   ;D
Lige nu kører handbrake for fuld skrald.. dvs. 47 grader.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #5 Dato: 21 Marts 2010, 07:59:45 am »
@ Carzzzer, og det er i en MSS med den originale passive køler? Så er det sgu flot gået  :)

Min har været oppe på 45 grader ved transcoding af en HD1080 film til PS3'en - Men så skal der altså også flyttes data  8)
/Ugelvig

hellemand

• Jeg er ny!
  • *
  • Captajn Chaos (R.I.P.)
« Svar #6 Dato: 25 Januar 2011, 14:12:12 pm »
Bedre sent en aldrig  ;D

Har nu fulgt Ugelvig's anbefaling - og sat en E5400 i min EX490, og det fungere rigtig godt. Ligger på omkring 31-32 grader idle, og den kan da sige sig op på 35-37 grader når den bestiller noget  :D

Tak for anbefalingen (sidste år), og du har ret ! Der er en verden til forskel på EX490 med Celeron og med E5400, kan klart anbefales.

/Helge
HP Mediasmart EX490 (m. E5400 cpu, 6 tb, Add ins: Lights Out, MyMovies, Whiist)

Fisch

• Junior medlem
  • **
« Svar #7 Dato: 16 Februar 2013, 16:11:26 pm »
Hej Ugelvig (og jer andre selvfølgelig)

Jeg er endelig begyndt at få mig taget sammen til også at få skiftet CPU på EX490.
Har dog mindre problemer med at finde et sted, hvor man kan købe en Intel E5400, har du et forslag til en anden CPU man kan bruge i stedet? Som har samme socket's, FB, mv. og heller ikke bliver for varm?

Har du også gjort dig erfaringer med skift af ram? Når man læser rundt omkring anbefaler flere at man sætter en 4GB klods i? I så fald, ved du hvilken type man skal købe?

Mvh. Fisch