Forfatter Emne: opsætning Remote Access virker ikke :-(  (Læst 2956 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Karstenm

• Jeg er ny!
  • *
opsætning Remote Access virker ikke :-(
« Dato: 30 April 2010, 23:12:28 pm »
Hej.

Jeg er helt ny udi WHS-brugen... men jeg har altså nogle gevaldige problemer med at få det til at "spille" som jeg gerne vil.

Jeg har en HPX510 + helt ny Cisco router.

Givetvis er en del af forklaringen, at jeg ikke forstår de ord, der skal bruges... men jeg prøver mig lidt frem.

Ét af mine problemer er opsætningen af "remote access" i WHS-consollen. Som jeg læser det, så skal denne remote access være aktiveret for at man kan streame videoer (lagrede film) fra sin server til en PC'er (eller en blue-ray afspiller med forbindelse til TV-et... ?)

Når jeg prøver at aktivere "Remote access" kommer der 3 meddelelser:
- Verifying remote Website available locally: her får jeg et "tjek"-tegn (altså OK)
- Configuring your router using UPnP standards:her får jeg et "udråbsregn" (altså "ikke så godt")
- veryfying that your router remote web site is available from the internet: her får jeg er "rødt kryds" (altså: duer ikke...)

Jeg har været inde i opsætningen på min router og set, t Upnp er aktiveret - og det er den ! Det gør i øvrigt ingen forskel på fejlmeddelelserne, om den er aktiveret eller ej ?

Nå - men jeg er simpelthen ved at være så håbløst frustreret over det hér - dels frustreret over, at jeg ikke kan finde ud af det... men også ganske frustreret over, at man skal være it-nørd for at kunne sætte sådan noget op. Kan det da for pokker ikke være muligt for software og hardware producenter, at lave noget, der er nemt for helt almindelige mennesker at finde ud af... hvorfor fa'n skal det være så kompliceret ?

Nå - men jeg håber, at der er nogen her på siden, der kan hjælpe - og har tålmodighed til at hjælpe mig... :-)

PS: venligst ikke en løsning der siger noget i retning af: "Tjek at port et-eller andet i routeren er åben..." for jeg aner ganske enkelt ikke, hvordan jeg skal tjekke dette !" :-)

på forhånd mange tak for hjælpen... jeg vender helt sikker tilbage med en række andre spørgsmål :-)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: opsætning Remote Access virker ikke :-(
« Svar #1 Dato: 01 Maj 2010, 09:11:31 am »
Hej Karsten og velkommen til.

Først og fremmest er jeg nød til at vide, om serveren har en fast IP adresse eller den bliver tildelt af Routerens DHCP?

Jeg har ikke så god erfaring med DHCP givne IP adresser til servere, da den kan ændre sig automatisk. Jeg har herhjemme givet min server adressen xxx.xxx.x.99, hvor routeren har mulighed for at give adresser via DHCP i området xxx.xxx.x.100 - xxx.xxx.x.150. Altså er min servers adresse altid fast og jeg kan lave nogle portforwardinger til den i routeren. Og det har jeg gjort manuelt, da jeg ikke mener UPnP klarer opgaven tilfredsstillende.

Så vi er nok nød til at lave de tre porte manuelt i routeren, det er ikke så slemt som det lyder  ;)

Hvilken Cisco router snakker vi om? Så kan det være jeg kan guide dig igennem en opsætning, der spiller  :D
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Karstenm

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 01 Maj 2010, 17:04:57 pm »
Hejsa...

og tusind tak allerede for din "bekymring" om mig :-)

Men vi starter jo med at få udstillet min uvidenhed... nemlig om serveren har fast ip-adresse eller tildeling af routerens DHCP.... øhhhhhh... hvor tjekker jeg lige det ?

Men mht. routeren så er det sådan én her:
Linksys by cisco
modelno. WRT610N (giver det nogen mening ?)

og så lige igen en "frustation" fra min side: hvorfor er det nødvendigt, at lave noget manuelt opsætning i routeren... det burde sgu da bare spille... Jeg skal da heller ikke ud og skrue på et eller andet i motorrummet på min bil afhængig af, om jeg skal køre på motorvej eller på landevej ? :-(... nå - men det er nok bare mig, der ikke kan forstå det.

men igen tusind tak for dit tilbud om at hjælpe mig... jeg håber ikke du bliver utålmodig, inden vi er færdige... :-)

/Karsten

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 01 Maj 2010, 22:32:03 pm »
Hej Karsten

Og velkommen til.

Det med at det bare skal virke er desværre det samme som at forvente at en bil (du nævnte selv noget med det  ;) ) af forskellige mærker skal kunne bruge den samme udstødning.

Der findes rigtigt mange routere (nu er di en af de rigtige, for den er nem et bruge sammen med WHS) men der er kun en WHS der skal kunne fungere sammen med dem alle. Det er en svær øvelse også selv om man hedder Microsoft.

Min erfaring med Linksys WRT610N er at "den passer til bilen (WHS)", den plejer at lade sig sætte op til remote access uden problemer.

Men se denne link, som Jakob lavede ikke for så længe siden. http://forum.whsforum.dk/index.php/topic,733.msg1161.html#msg1161
Mærkeligt, men det virkede på min meget besværlige router fra Draytek, en 2820N, som ellers er fantastisk til alt andet også.
« Senest Redigeret: 01 Maj 2010, 22:37:37 pm af thjalmar »

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 01 Maj 2010, 23:04:15 pm »
Hej alle

Ja jeg er omtrent nok lige så klog som Karsten på dette område  :) men med fare for at jokke i spinaten,,,
Karsten skal da kun bruge remote access hvis han skal se film uden for huset eller...
Så må det vel være en anden opsætning der er glippet  ??? eller er jeg helt gal på den.
Jeg kan på min sagtens se film der er lagret både fra min pc og fra mit mediecenter. Jeg har ikke nogen anden opsætning på min router end standard.
Mvh Frank Jaenicke

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 01 Maj 2010, 23:33:44 pm »
Hej Frank

Jaee, du har ret. Din router behøves ikke være opsat hvis du bruger det inden "inden for huset 4 væge", men jeg bruger min WHS til at steame når jeg sidder i min campingvogn, og så skal det være åbent gennem routeren.

Men "Remote Access" er jo evnen til at fjernbetjene dine computere fra f.eks. et andet sted. Det gør jeg fra min campingvogn.

Jeg har dog haft negative oplevelser med steaming og access på den måde som WHS er tiltænkt, derfor bruger jeg nu andre veje ind.

F.eks. når jeg vil betjene en af mine maskiner derhjemme, så bruger jeg "forbindelse til skrivebord" og det foregår så via min WHS (som skaber forbindelsen/giver tilladelse til jeg må oprette forbindelse til en af mine andre computere også kaldet "remote access"

Jeg har skrinlagt at steame video og live TV ind til videre. Men min musik samling steames nu ved hjælp af Sonic (beskrevet andet steds i forum, link kan følge senere), so jeg synes er gsanske fantastisk til det brug.

Hilsen
Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #6 Dato: 01 Maj 2010, 23:39:15 pm »
Hej igen

Sorry, Subsonic hedder det, og det er både godt og let at bruge.

/Hjalmar
« Senest Redigeret: 05 Maj 2010, 20:30:37 pm af thjalmar »

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #7 Dato: 04 Maj 2010, 19:11:08 pm »
Så er jeg med igen...

Har du løst problemet i mellemtiden, eller skal jeg igang med en guide til dig?  :P

Som de andre er inde på er "Remote Access" kun interessant, hvis du ønsker at tilgå serveren udefra, altså via Internettet.

For at finde ud af, hvor vidt serveren er sat til en manuel IP eller automatisk, kan følgende bruges.

Log på serveren via fjernskrivebord (mstsc). Herefter går du i Start menuen -> Settings -> Control Panel -> Network Connections -> Local Area Connections. Tryk på knappen "Properties", rul ned i bunden af de mulige forbindelse og dobbelt klik på "Internet Protocol". Her skal du kontrollere om den får en IP automatisk eller der er givet en manuelt? Jeg tror den er automatisk, dette vil som sagt være problematisk for opsætningen i routeren efterfølgende.

Ønsker du at give den en manuelt, er det i de følgende felter vi skal have indtastet nogle forskellige adresser.

/Ugelvig
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!