Forfatter Emne: Raid1 mod WHS  (Læst 2281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Raid1 mod WHS
« Dato: 15 Maj 2009, 01:41:27 am »
Hej

Ja, jeg har idag fået den server ind af døren jeg spurgte til til min kunde der havde været uheldig.

Nu er det sådan at den er sat op i raid1 og WHS er installeret på raidet.

Men WHS\'s måde selv at styre data fordeling på er efter min opfattelse hurtigere.

Det eneste problem der er i det er at systemdisken ikke normalt er mirror.

Det er den så i det her system.

Problemet er så om jeg skal brække raidet op, tilføre en systemdisk og lade WHS styre de 2 harddiske der er i raidet, altså ikke tilføjet?

Nogen der kan overbevise mig om fortræffeligheden af dette ?

Hilsen
Hjalmar

Ps. Jeg har selv min server sat op hvor det er WHS der styrer mine harddiske, men er som skrevet lidt nervøs ved den enkelte disk som mit eget system ligger på (den er godtnok spritny, men som sagt står den alene)

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv:Raid1 mod WHS
« Svar #1 Dato: 15 Maj 2009, 14:49:36 pm »
Hej

Hvis jeg kunne lave mit setup om, ville jeg helt sikkert køre med raid1 på hele systemdisken og derefter bare tilføje de andre diske til \"pool\".
Jeg vil være godt træt af det, hvis mit C: drev gik ned, alle add-ins skal installeres igen, samt mysql, php, mailserver etc.

Jeg mener dog at have læst, at i Power Pack 2 skulle der være en backup feature for drev C:. Jeg vil lige prøve at undersøge det lidt nærmere.

mvh Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 15 Maj 2009, 15:19:03 pm »
Hej Jakob

Ja, som hovedregel er det også det jeg går ind for, men i dette tilfælde har firmaet der satte raidet op og intallerede WHS gjort det på 2 500GB harddiske, jeg ville have foretrukket at det blev gjort på 2 mindre (80 - 160GB) diske og så at de 2 500GB indgik i Pool.

Jeg laver det formentligt om ved at indkøbe 2 nye harddiske på omkring 80GB til den.
Kunden har i forvejen 2 500GB som jeg vil bruge til pool også.

Ang. PP2 så ved jeg ikke hvor jeg skal lede efter det, for umiddelbart er der kun den mulighed der gives hvis man har en ekstra harddisk i systemet der er formateret til backup. Jeg har 3 eksterne harddiske, som jeg laver backup på ved at fordele data over dem alle. Men om system disken kommer med er jeg usikker på.

Nå, men det er som du skriver et studei vi vil grave os ned i.

Hilsen
Hjalmar

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 16 Maj 2009, 13:03:46 pm »
Hej Hjalmar.

Ja det er selvfølgelig rigtigt at det er mange GB i raiden. - Nu ved jeg ikke hvor mange pc\'er der bliver lavet back up af og hvor meget der skal laves backup af hver gang. Men alt der overflyttes til WHS\'en, \"lander\" først på dit C: drev og derefter fordeles det rundt i pool\'en. Så måske kommer der nogle pc\'er til at stå i kø og hvis klokken bliver over det tidspunkt hvor backup\'en ikke køres (mener default er kl 06:00), så springes backup\'en over af de pc\'er der ikke nåede at komme med.
Når det er til et firma, tror jeg nu at jeg ville vælge de største diske til drev C:

mvh Jakob

miniwebhotel

• Jeg er ny!
  • *
Den største fordel ved at lave systemdisk til raid1
« Svar #4 Dato: 23 August 2010, 13:34:55 pm »
Den store fordel ved at lave systemdisken om til et RAID1 er at hvis den ene disk får i stykker så kører maskinen videres selvom den ene systemdisk er nede.

Den kan fryse eller være lidt underlig når det sker, men alle data er intakte og man kan altid fjerne den defekte disk, genstarte maskinen og så booter den op på den raske disk.

Dvs. der er stort set ingen nedetid og du skal ikke hen og reetablere systemdisken igen.

Hvis du så sætter en ny disk i, så kan du bare højreklikke og så tilføje den friske disk til spejlet så er den god igen.

Jeg benytter selv RAID1 på mine servere og det har sparet mig for mange ærgelser.

Har både en Windows 2003 Server og en Windows Home server hvor jeg benytter Homeserver til backups af arbejdsstationer + et robocopy mirror af brugerdata på min Windows Server 2003.

mvh

Peter
MINIWEBHOTEL.DK
Billigt webhotel med plads til hele familien