Forfatter Emne: Tilføje en disk mere til Ex490  (Læst 2388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

davgaard

• Jeg er ny!
  • *
Tilføje en disk mere til Ex490
« Dato: 13 Maj 2010, 15:03:06 pm »
Hejsa

Jeg har tilføjet en disk mere til min WHS og vil gerne have at den kører som en raid disk...altså så det der er på den oprindelige disk er spejlet over på den nye disk.

Det vil sige...jeg er ikke interesseret i 2*1TB men istedet blot 1 TB som så er spejlet på 2 diske.

Hvordan sætter man det op så den ene disk automatisk spejler sig over på den anden`?

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Tilføje en disk mere til Ex490
« Svar #1 Dato: 13 Maj 2010, 16:31:07 pm »
Hejsa

RAID er på ingen måde supporteret under WHS, med rette.

Du kan for hver delt mappe slå "duplikering" til og fra, er denne funktion slået til vil indholdet af mappen altid ligge på to diske.

Personligt syntes jeg dette er en genial funktion da man på denne måde selv kan bestemme hvilke data der er vigtige nok til at optage dobbelt plads. F.eks. har jeg ca. 1,5TB optaget børnetv liggende, og jeg syntes ærligt talt det ville være spild af plads at have de liggende dobbelt.

Der er naturligvis ikke noget der hindre at man køre et RAID setup "under" WHS installationen, men dette er nok ikke så realistisk i en HP WHS.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 14 Maj 2010, 13:16:45 pm »
Jeg er fuldstændig enig med Biostar. Den største fordel med WHS, er netop at duplikeringen af mapper er så nemt, at selv menig mand kan finde ud af det. Og sikkerhedsniveauet er enormt højt, da duplikeringen selv smider det ud på to fysiske diske. Ved flere diske i poolen, vil den endvidere begynde at smide data på alle drev, således man er mest mulig sikret ved HD nedbrud.

Det eneste sted, hvor RAID i et WHS setup, ville være ok, er selve systemdisken. Men det findes der heldigivs andre metoder til at klare.

For at kunne slå Raid til på HP MSS skal du under Bios, hvilket ikke er det nemmeste, da der umiddelbart ikke er en VGA port på kabinettet.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

davgaard

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #3 Dato: 14 Maj 2010, 18:40:30 pm »

OK, tak for svaret.

Og så kommer det dumme spørgsmål...

Hvordan definerer man hvilke mapper der skal duplikeres. Er det via remote desktop og højreklikke på mappen eller sådan noget?

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 14 Maj 2010, 19:08:29 pm »
Hej

Du skal sætte det fra WHS konsolen. Denne kan du naturligvis åbne via remote desktop, men endnu nemmere fra en klient connector softwaren er installeret på. Så vidt jeg husker højreklikker du og vælger egenskaber.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

davgaard

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #5 Dato: 14 Maj 2010, 19:58:05 pm »
Hej

Du skal sætte det fra WHS konsolen. Denne kan du naturligvis åbne via remote desktop, men endnu nemmere fra en klient connector softwaren er installeret på. Så vidt jeg husker højreklikker du og vælger egenskaber.

Jeg har godt set det nu. Men jeg kan i konsollen kun se de pre-definerede mapper og de mapper der er blevet oprettet med brugerne der er oprettet igennem konsollen. Det jeg gerne vil have duplikeret af er den/de mapper hvor backups fra klienter bliver lagt. Kan det lade sig gøre?

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #6 Dato: 14 Maj 2010, 21:02:14 pm »
Det er desværre ikke muligt...

Klient backups er ikke duplikeret. Man kan være for og imod denne tilgangsvinkel, jeg vil undlade at táge stilling. Jeg er dog enig i at chancen for at både klient og WHS skulle miste en harddisk på samme tidspunkt er meget lille, men ikke utænkelig.