Forfatter Emne: Western Digital RE4-GP 2TB HD?  (Læst 5369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Western Digital RE4-GP 2TB HD?
« Dato: 05 August 2010, 20:01:23 pm »
Er der nogen som har erfaring med ovenstående HD i WHS regi?

Jeg er klar over, at der fåes væsentlig billigere diske på 2 TB end denne, men de 24/7 diske tiltaler mig en del  :)

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=western+digital+re+gp&sp=all&pid=525082

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=610

Hvad har I ellers af forslag for en GOD HD?
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Western Digital RE4-GP 2TB HD?
« Svar #1 Dato: 08 August 2010, 14:27:10 pm »
Har lidt erfaring med disse diske fra "rigtige" servere.

Til WHS brug er fordelen at det er rimeligt støjsvage, men desværre lidt dyre. Det med "24/7" mener jeg ikke kan retfærdiggøre merprisen da de er stort set identiske med Greenpower serien. Hvis man stadig kan finde Greenpower i EADS udgaven ville jeg spare pengene og vælge den, men husk at gå uden om EARS modellerne. Alternativt er der Seagate´s LP serie, de performer lidt bedre end Greenpower, men kan også høres når der er aktivitet på dem.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 08 August 2010, 21:12:57 pm »
@Biostar, hvis du læser rundt om på nettet skulle der være stor forskel på enterprise greenpower serien (RE4-GP) og den alm. desktop serie (Green Caviar). Både holdbarhed men også hastighed. Alternativt kunne være en "alm" RE4 HD. Men så kan man prismæssigt lige så godt tage GP med  :)

Seagate LP har jeg ikke læst så meget om. Vil jeg straks gøre, takker  :)
/Ugelvig

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 03 November 2010, 16:40:38 pm »
Efter noget tid med to stk. af disse Enterprise diske, må jeg konkludere at pengene er givet godt ud. Trods prisskiltet på ca. 1.500 kr. pr. stk.  ::)

Som Biostar rigtig nok har skrevet, kunne man for samme pris have fået 2 Seagate LP diske eller 2 Western Digital GreenPower diske. Men ingen af dem er i Enterprise kaliberen imo ;)

De performer rigtig godt trods det er GreenPower udgaven og ikke den "rigtige" RE4 udgave. Dvs. hastigheden på disken er variabel fra 5.400 til 7.200 omdr. pr. min. Ved overførsel mellem de to diske ligger de og flytter 100 - 110 mb/sek, når serveren ikke laver andet. Det er egentlig ok i mit setup.

De er utrolig lydsvage, selv ved maks. belastning. Jeg har en 1 TB WD GreenPower disk i "skabet" også, den er væsentlig mere larmende. Men intet overgår min Seagate 1 TB disk, der fulgte med serveren fra start, den er som en jetjager ved siden af.

Temperatur mæssigt ligger de på ca. 41 C ved fuld load over lang tid, hvor den alm. GP disk ligger på 35 C. Ved idle er temperaturen ca. 28 - 31 C, i et rum, hvor temperaturen er sat til 21 C. Det er sgu meget godt klaret  :D

Og der er stadig hele aspektet vedrørende Enterprise delen, som jeg klart er villig til at betale for i forhold til diske til alm. brug. De NAS enheder jeg har skildt af, pga. defekt, har alle været udstyret med alm. hd's, selvom det har været enheder af "god" kvalitet og stort prisskilt. Selv de alm. diske jeg har haft i mine forskellige clienter, har alle bukket under før tid. Så nu glæder jeg mig til at se levetiden på en HD, der er bestemt til at være tændt 24/7, 365  ;D
/Ugelvig

Fisch

• Junior medlem
  • **
« Svar #4 Dato: 18 December 2010, 00:40:58 am »
Halløjsa :) Jeg ved godt det er en gammel tråd.. Men sad faktisk lige og overvejede hvilken harddisk jeg skulle smide i min server, så den kunne kommer over de 3 TB :)

Når vi snakker lydsvag og forholds stabil, så skulle man holde sig fra WD EARS?
Hvad med denne, vil den være fin: http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-2000-GB-AV-GP-64MB-2229480.html
når man også tager pris i forhold?

Til Ugelvig: Ved du om HP understøtter 3TB diske? :)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #5 Dato: 18 December 2010, 12:53:09 pm »
@Fisch, Jeg mener ikke de understøtter 3TB for tiden. Der var snak om en updatering fra HP, men den er ikke kommet endnu. Desværre...  :(

Jeg ville hoppe på en WD Green EADS i stedet for en AV udgave. Men det er bare mig. Jeg kan egentlig ikke begrunde det. Men uden tøven ville jeg jo snuppe en RE4 GP  ::)
/Ugelvig

Fisch

• Junior medlem
  • **
« Svar #6 Dato: 18 December 2010, 23:57:31 pm »
Okay trist, at de ikke har fået lavet en updatering til det endnu, eller nogensinde? ;)

Haha ja der er også dobbelt så langt til RE-4 GP, og får man dobbelt så meget for pengene?

Synes ikke jeg kunne finde en EADS på edbpriser.dk?

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #7 Dato: 19 December 2010, 09:34:19 am »
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495525

Om du går noget for de sidste penge, er lidt et kvalitetsspørgsmål. Når jeg kommer til HDD's spare jeg ikke på kvaliteten. De skal trods alt bevare alle mine digitale billeder o. lign. Endvidere skal maskinen være tændt 24/7/365. Just my 2 cents.
/Ugelvig

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #8 Dato: 19 December 2010, 15:27:22 pm »
Citat fra: Fisch
Okay trist, at de ikke har fået lavet en updatering til det endnu, eller nogensinde? ;)

Jeg tror personligt ikke på at der kommer understøttelse for diske større end 2TB. Drive Extender teknologien understøtter kun MBR partitioner, og jeg har svært ved at forstille mig dette bliver ændret.

Haha ja der er også dobbelt så langt til RE-4 GP, og får man dobbelt så meget for pengene?

Jeg mener ikke at merprisen kan forsvares til WHS brug. Jeg er enig i at det er en disk der formodentligt er mere gennemtestet, men det betyder ikke at den ikke kan gå i stykker. Set ud fra datasikkerhed ville man være bedre stillet med 2 af de billigere diske og så duplikere data.

Synes ikke jeg kunne finde en EADS på edbpriser.dk?

Jeg vil anbefale at kigge på Seagate´s LP disk. Den har samme egenskaber som WD´s Greenpower serie, men har ikke ulemperne som EARS diske i forhold til WHS. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=531645.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Fisch

• Junior medlem
  • **
« Svar #9 Dato: 21 December 2010, 19:01:33 pm »
Citér
Jeg vil anbefale at kigge på Seagate´s LP disk. Den har samme egenskaber som WD´s Greenpower serie, men har ikke ulemperne som EARS diske i forhold til WHS. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=531645.

Med hensyn til ulemper? Hvad er det så for nogle ulemper EARS har i WHS? Jeg overvejer nok også mere, at hoppe på en af de lidt mere "billige" diske i forhold til RE4 GP.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #10 Dato: 22 Juni 2011, 17:56:24 pm »
Hej alle i tråden

Ja det er et opdateret spørgsmål.

Jeg har en diskussion på arbejdet  :D

Min chef er ved at købe en IBM SAN med 12 pladser. Her i sættes 12x300 IBM SAS diske.

Den nette sum på herligheden er 158.000.- eks.

Så er det jeg siger der findes systemer der er basseret på SATA diske hvor kapasiteten er betydelig større.

Jeg har set på Drobo som for mig ser ud som om det bare kører.

Men så er det jeres harddiske diskussion får mig til at spørge.
Hvis det ikke skal være GREEN line eller DESKTOP serien i RE4, hvad så.

WD har en RE4 Interprise, som de anbefaler til raid. Men for at være på den sikre side når det skal være jeg skal overbevise chefen om at man altså er kommet videre, hvilken model skal det være når de skal være pålidlige, hurtige, HOT SWAP etc. og stadigt WD?

/Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #11 Dato: 22 Juni 2011, 19:59:04 pm »
Spørgsmålet her er vel hvad formålet med enheden er, både i forhold til valg af hardware og diske...

Der er alverdens forskel på SAN, NAS og NAS med iscsi som kan benyttes som SAN.

Utroligt simplificeret kan man sige at NAS og SATA er at fortrække til opbevaring af data da man får mange GB pr krone. SAN og SAS diske er at fortrække når det skal bruges som delt storage til cluster/virtualisering.

Til den pris du nævner er det også muligt at IBM SAN´et køre over fiber, og så kan det slet ikke sammenlignes med f.eks. en Drobo.

Igen, det er svært at komme med noget konkret uden at vide hvad det skal benyttes til.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #12 Dato: 22 Juni 2011, 22:28:57 pm »
Hej Bio

Ja, det har du ret i.

Men det er et virtualiseret miljø. Men som du skriver er det IBM SAN.

I vores nuværende server miljø er der ikke fiber. det foregår med 4x1GB ethernet.

Jeg er ikke sikker på anvendelsen af det nye, men vi er i mangel for plads, og vi har data i store mængder som godt kan ligge på noget mindre sikkert, og stadigt tages backup af.

Det er f.eks. vores brugeres privat filer, dokumenter og PST filer.

Firma dokumenterne ligger på andre drev, men oprettet som VHD filer liggende på SANet.

Han er ved at få lavet DFS på overskydende plads, og måske er det det han har i tankerne med det nye SAN: Men jeg ved det ikke.

Det var tanken bag Drobo fra min side. Deres største model er med 12 slot og 3x1GB Net. De har Dual Disk Redundancy,  og er som jeg ser dem ret sikre.

Og fuldt bestykket, ja så slår den med mange længder IBM SANet.

Og så er der jo også lige den hurtel, om han kan få prisen igennem hos den øverste chef.

Så det er derfor jeg ser efter alternativer.

/Hjalmar

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #13 Dato: 23 Juni 2011, 14:52:44 pm »
I kunne vel slå to fluer med et smæk og smide WD RE4 SAS diske i? De fåes op til 2 TB pr. stk. Altså vil den IBM du henviser til komme med samme lager som Drobo'en med 12 stk. SATA  ;)

Vil du vælge WD RE4 SATA, kan jeg kun anbefale dem. Har nu 4 stk. kørende på to forskellige servers, og det spinder i forhold til så meget andet jeg har prøvet. Jeg er klar over, at det er i lille målestok i forhold til det du snakker om  ::)
/Ugelvig

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #14 Dato: 23 Juni 2011, 16:04:42 pm »
Hej Ugelvig

Tak for svaret. Har du et link til SAS diskene? For så er det der vi skal hen  ;)

/Hjalmar