Forfatter Emne: [LØST] Atom baseret bundkort og strømforsyning  (Læst 2058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

klausf

• Jeg er ny!
  • *
[LØST] Atom baseret bundkort og strømforsyning
« Dato: 06 August 2010, 08:47:13 am »
Jeg har lige lavet min WHS på et ASUS at3iont bundkort og 3 SATAII diske (og bluray læser).
Sådan en boks bruger mellem 45 og 100 watt (ca). En PSU fabrikant anslår PSU størrelsen til 135 watt.
Skal man nu spare på strømmen (og det bør vi jo gøre), skal vi bruge en 80plus PSU.
Antager vi nu at 45W forbrug svarer til 20% på forsyningen, bør PSU'en være 220W.
Jeg har ledt i 80plus.org liste over strømforsyninger ( http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx ), men jeg synes antallet *lidt* for stort til at finde 200/250Watt PSU'er.
Hvad kan vi finde af 250W forsyninger, der er 80plus certificeret og lydløse ??

20% ved 300Watt er 60 watt, så skal vi have en PSU der er sølv eller guld certificeret.

Der findes datablade på alle de enkelte PSU'er der er certificeret af 80plus.

/klaus

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Atom baseret bundkort og strømforsyning
« Svar #1 Dato: 06 August 2010, 10:27:14 am »
Som jeg før har skrevet, så har vi EL-Varme, så jeg har aldrig gået så meget op i strømforbrug  ::)

Tilgengæld overvejer vi vores egen 6 kW vindmølle  :o

Back on topic, du skriver at boksen bruger mellem 45 og 100 W, så skal du vel tage udgangspunkt i maks. forbrug når du skal finde en strømforsyning? Og du ved vel også med hvilke "kanaler" de forskellige hardware stykker kører på? Du må jo ikke belaste én kanal så meget at du får spændingstab, så mister du dine HDD eller CPU eller...

Personligt har jeg altid gået efter stor effekt ved strømforsyning, bliver den belastet mindre, bruger den også mindre strøm og afgiver mindre varme. En lille PSU der bliver makset ud, vil afgive en masse varme og ikke være effektiv nok.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #2 Dato: 08 August 2010, 14:14:51 pm »
Jeg vil indrømme at jeg ikke er helt sikker på præcist hvad spørgsmålet er.

Men generelt kan jeg anbefale Seasonic S12-330 330W PSU til både server og HTPC brug. Den er stabil, støjsvag og ikke til at slå ihjel.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 08 August 2010, 21:14:07 pm »
Jeg har også kun god erfaring med Seasonic PSU'er  :)
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

klausf

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 15 August 2010, 16:17:06 pm »
Jeg fandt en løsning på PSU opgaven: PicoPSU på 150 watt. (prøv at Google den)
Desværre er der ikke en forhandler i lille Danmark, men den koster KUN 900 sv. kr
Eller 466 kr leveret fra amazon.com