Forfatter Emne: [LØST] Hvad skal jeg købe ?  (Læst 3298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Frank

• Jeg er ny!
  • *
[LØST] Hvad skal jeg købe ?
« Dato: 28 August 2010, 13:42:50 pm »
Hej

Jeg står for 2. gang med min "gamle" whs der ikke vil køre.
Så nu overvejer jeg at købe nyt. Men jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal kigge efter. Og nej det er ikke en maskine til 10K+ jeg leder efter, for det bruger jeg den for lidt til, men nærmere 3-4K som er stabilt og virker. Evt uden Hd da jeg har 4 stk med systemet på samt alle mine filer. Håber der er nogle der kan hjælpe mig på vej  :)

PFT
Mvh Frank

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Hvad skal jeg købe ?
« Svar #1 Dato: 28 August 2010, 14:50:40 pm »
Hej Frank

Jeg ved ikke om du står lige pt og mangler en ny maskine, der skulle jo komme en ny udgave af Windows Home Server sidst på året.

Hvis du køber en leverandør produceret maskine, får du som regel noget software med som du ikke får ved at samle en selv.

Kan du give lidt mere info om hvad du bruger den til, om det fx kun er backup eller du også bruger den til streaming og andre sjove ting fx databaser.

/Jakob

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 28 August 2010, 22:37:47 pm »
Hej Jakob

Jo desværre er det nu og her. Vi kører det hele fra serveren, musik, film, dokumenter, backup you name it.
Det er enten motherboard, processor eller strømforsyningen der er stået af, men gider ærlig talt ikke fare ud og købe alle delene for at skifte en af gangen. Det hele er jo lige "slidt" så hvad ryger næste gang..  ???
Men selvfølgelig har jeg ram, kabinet, HD, så jeg kan skifte de øvrige dele,,, men hvad skal det så være... tja måske har du et bud  ???

;) Frank

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 29 August 2010, 07:23:41 am »
Jeg går ud fra det er DDR2 ram du har. Passer kabinettet både til atx og micro-atx ?

Jeg skal nok lige prøve at kigge efter bundkort, cpu og strømforsyning.... :)

/Jakob

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 29 August 2010, 12:29:49 pm »
Ja det er DDR2 ram, jeg har 4 x 1 gb. jeg har 2 kabinetter, 1 atx og 1 micro-atx så det gir lidt ala frit valg  ;)
Jeg har brug for plads til mindst 4 sata og 1 ide diske. Har prøvet at surfe lidt rundt, men bliver ikke en disse klogere, det er som med så mange andre ting : der går "religion" i det.  :D

Tak indtil videre  :)

Er der forresten ikke noget med, at jeg ikke kan slutte mine diske til en anden maskine og "hive" filerne ud ? eller er det kun backups jeg ikke kan få ud?
« Senest Redigeret: 29 August 2010, 12:33:11 pm af Frank »

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #5 Dato: 30 August 2010, 11:14:50 am »
Jeg er jo ikke i tvivl, hvad det skulle være  ;)

Jeg ville gå efter en HP EX490 og updatere den med CPU og RAM, måske det du har liggende? Herefter smider du dine diske i og er kørende. Endvidere vil jeg ikke være så forhippet på WHS v2, hvorfor gå efter noget nyt, når det gamle virker  ;D Spøg til side, min erfaring siger mig, at man ikke altid skal springe på det første og bedste fra MS  ::)

Just my 2 cents  :)
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 30 August 2010, 23:11:04 pm »
Jeg er jo ikke i tvivl, hvad det skulle være  ;)

Jeg ville gå efter en HP EX490 og updatere den med CPU og RAM, måske det du har liggende? Herefter smider du dine diske i og er kørende. Endvidere vil jeg ikke være så forhippet på WHS v2, hvorfor gå efter noget nyt, når det gamle virker  ;D Spøg til side, min erfaring siger mig, at man ikke altid skal springe på det første og bedste fra MS  ::)

Just my 2 cents  :)

Jeg har læst om flere der er helt vilde med den hp'er  :) Men som du selv skriver hvorfor gå efter noget nyt..... Og jeg kommer hurtig af med 3600-3700 for den, hvor de 800 er for en licens jeg allerede har, 1TB HD hvor jeg har 2TB i forvejen der er max 10% forbrug på pt, 2GB ram hvor jeg har 4 osv. Så er det nok bedre at investere pengene i lidt mere kvalitet på MB, PSU og CPU. Og ja jeg er helt enig med dig om MS, har dog aldrig haft de store problemer med Vista, men kender mange der hader den som pesten :D

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #7 Dato: 31 August 2010, 20:27:42 pm »
Hej Frank

Er det en Core2Duo du skal have i whs'en ? eller en amd   :)

Hvad med bundkortet, det skal vel bare være et onboard grafik ikke.

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 31 August 2010, 21:14:13 pm »
Hej Jakob

Ja det var lidt med "religionen" igen  :D Det er et fedt for mig om det er Intel eller Amd. Bare "skidtet" kører :)

Ja onboard grafik er rigeligt fint, den står alligevel 99% af tiden uden skærm tilsluttet. 

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #9 Dato: 01 September 2010, 21:08:30 pm »
Det er lidt svært lige at finde den rette cpu, da jeg ikke ved hvor meget power der skal til for at levere det den skal kunne. Det jeg kunne forestille mig, var en AMD cpu med max thermal design power på 45 watt. Så et Gigabyte micro-atx og så en Seasonic strømforsyning.

Gigabyte laver nogle rigtige gode bundkort, som drosler ydelsen ned hvis det ikke belastes. Strømforsyningen skal være +80 certifikeret.

/Jakob

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #10 Dato: 04 September 2010, 00:21:17 am »
Så må jeg lige lure på nettet, og se om jeg kan finde noget der passer sammen efter dine spec.
Tak for hjælpen  ;)