Jeg har lidt erfaringer jeg gerne vil dele.
Kabinet:Kabinet syntes jeg altid har været en af de største udfordringer, især fordi støj betyder en del der hvor jeg har mulighed for at placere mine "hjemmeservere". Pt. syntes jeg at "Fractal Design" levere de bedste løsninger:
http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=48http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=42Første kabinet er et "tower" med plads til 8 diske i fornuftig montering, det findes også i en udgave med 10 diske. Det andet kabinet er et Mini-ITX kabinet med plads til 6 harddiske.
Strømforsyning:Har altid været fan af Seasonic. Er man ikke så støjfølsom er der nærmest frit valg på alle hylder.
CPU:Som CPU markedet ser ud nu er eneste rigtige valg en Intel Core-i3/5. Selv de mindste modeller performer virkeligt godt og vil for de fleste være rigeligt. Bemærk dog at flere microsoft medarbejdere har indikeret at hvis man ønsker at benytte transcode funktionen i Vail på alle understøttede formater uden problemer skal man have en CPU med en score på minimum 6.0 i "Windows Experience Index", hvilket som minimum kræver man er oppe i en i5 CPU.
Under alle omstændigheder vil min anbefaling være en i3-540 da denne altid kan opgraderes, og med garanti er en i5 faldet i pris inden for 6 måneder.
Bundkort:Jeg har været en del socket 1156 bundkort igennem efterhånden. Til WHS brug vil jeg anbefale Intel´s bundkort, DH57DD (Micro-ATX) og DH57JG (Mini-ITX). Fordelen ved disse bundkort er at de ikke er fyldt med ligegyldige funktioner. Jeg har fortaget strømmåling af en del 1156 bunkort, og der er over 20w forskel med samme hardware koblet til. Ting som mange USB porte, USB3.0, SATA3 etc. kræver alle ekstra controllere internt på bundkortet, og det koster på strømsiden. Dernæst bruger Intel bundkortetene Intel netkort (sjovt nok) hvis kontrolpaneler jeg bedre kan arbejde med end realtek´s. Sidts men ikke mindst har Intel et rigtigt godt værktøj til at opdatere BIOS indstillinger fra Windows hvilket er rart når der nu ikke er skærm sat til.
Når alt kommer til alt kan de fleste bundkort benyttes, jeg fraråder dog ASUS og Zotac da min erfaring er det er dem der har flest strømbrugende funtkioner samt oftest behov for drivere der kan drille på server installationer.
Ram:Med dagens priser syntes jeg at 4GB er minimum. Mærker har jeg ikke nogen holdning til.
Harddiske:Hvis støj og strøm har betydning er min anbefaling Seagate LP harddiske. Jeg har længe været glad for WD Greenpowerdiske, men de driller mig når jeg køre AHCI mode (bemærk at dette ikke har noget at gøre med den problemstilling der gør sig gældene for WHS v1. Jeg vil ikke påstå der ikke findes en løsning, men Seagate LP diskene har løst de problemer jeg havde så derfor er det min anbefaling.
Bemærk i øvrigt at disse diske bruger omkring 2,5W modsat normale diske´s ca. 5-7W.
Som nævnt i andre indlæg vil jeg på det kraftigste fraråde at benytte VAIL til andet end test!