Forfatter Emne: Begynder byg  (Læst 1580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

vinding

• Jeg er ny!
  • *
Begynder byg
« Dato: 17 Oktober 2010, 20:00:39 pm »
Hej alle,

Jeg er forholdsvis ny i WHS-verdenen, men har længe kigget med i forummet her og vil nu kaste mig ud i at bygge min første WHS. Jeg har pt. en WD My book world ed. til at stå og køre backup og agere filserver, men vil gerne over i noget der er en anelse sikrere og kan trække lidt mere.

Jeg har en gammel desk top pc som jeg stort set ikke bruger mere, som jeg havde tænkt at bygge om til en WHS. Specs. er pt.:

Asus am2 bundkort
Athlon 64 x2 3800+
3 gig ram
320 gb hd (sata-150)

og ellers ikke noget nævneværdigt.

Jeg tænker på at bruge ovenstående som basis og så smide 2 stk. 2 TB WD Caviar Green WD20EARS diske i indtil videre.

Mine spørgsmål er så:
1. Vil den nuværende cpu kunne trække whs, når den skal kunne streame musik til sonos (formentlig via mediaplayer) og video til ps3. Jeg har kig på en 64 x2 5400+ (2,8 ghz) som ikke koster voldsomt, man eventuelt kan smide i og få noget mere power.
2. Kan jeg køre WHS fra den nuværende 320gb hd, som kører sata-150, når de øvrige diske jeg smider i er sata-300. Vil der være nogen fordel i at smide en sata-300 disk i til styresystemet?
3. Vil det kunne betale sig at smide gigabit lan i?

Jeg glæder mig til at høre nogen kommentarer fra eksperterne.

Mvh
Vinding

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Begynder byg
« Svar #1 Dato: 18 Oktober 2010, 13:26:48 pm »
Jeg vil på det kraftigste fraråde at montere WDC Greenpower harddiske med "EARS" i modelnummeret. WHS er baseret på Server 2003 som IKKE understøtter den måde EARS serien emulere de fysiske sektore på. Der findes massere af guides til hvordan man kan få det til at køre, men det er desværre ret omstændigt. Hvis ikke du allerede har købt diskene vil jeg anbefale at købe nogle Seagate LP diske istedet, de minder meget om Greenpower diskene i strømforbrug og perfomance.

Din øvrige hardware kan fint trække en WHS installation, men det er klart at transcoding kan presse den.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

vinding

• Jeg er ny!
  • *
Sv: Begynder byg
« Svar #2 Dato: 18 Oktober 2010, 21:47:24 pm »
Tak for input - jeg har ikke købt noget ind endnu, men vil helt sikkert undgå EARS diskene.

Ja transcoding tager en del af ressourcerne - men satser på at det vil køre fint med den større cpu.