Forfatter Emne: Brug af WHS  (Læst 2039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jhave

• Jeg er ny!
  • *
Brug af WHS
« Dato: 17 November 2010, 22:08:49 pm »
Hej

Jeg kom til at tænke på, hvad bruger i jeres home server til?

Ja den kan en masse, men er det noget man kan bruge til noget som en alm. windows ikke kan ?

Kan man flytte et NTFS drev til en home server uden at den skal formateres ?

Mvh.
Jesper

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Brug af WHS
« Svar #1 Dato: 17 November 2010, 22:38:34 pm »
Hej Jesper

Hvis vi starter med det nemme. Nej, du kan ikke "bare" flytte en NTFS drev til WHS. WHS benytter en såkaldt "Storage Pool" hvor man kan tilføje harddiske til. Når en harddisk tilføjes formateres den samtidig. Forklaringen på hvorfor det er sådan er lidt længere end jeg har tid til at skrive her.

Det er min opfattelse at WHS bliver brugt på mange måder, men nedenstående punkter er årsagen til at jeg benytter WHS og ikke en 7, 2008 eller NAS for den sags skyld.

• Backup - Den indbyggede backup funktion er unik
  • Windows Media Center integrationen - Optaget tv flyttes automatisk fra klienter til WHS og bliver tilgængelig på andre klienter
  • WHS console - Det hele kan styres fra en simpel konsol på klienten
  • Webinterface - simpel up/download som alle kan finde ud af
  • Drive Extender - Styring af duplikering på shareniveau.

Jeg kan ikke understrege nok hvor utroligt avanceret backup man få med utroligt simpelt setup.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

jhave

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 17 November 2010, 23:54:06 pm »
Hej

ok, det lyder jo rigtig godt :)

Mit nuværende setup lyder på

1 x 160GB system
4,5TB i raid 5
1TB backup (USB)

Kan man opsætte det sådan at system disken bliver brugt til system og raidet bliver brugt til data og backup disken bliver brugt til spejling (backup) ?

Kan en home server læse alm. NTFS diske, så man har mulighed for at overføre på den måde i stedet?

Mvh.
Jesper
« Senest Redigeret: 18 November 2010, 00:02:07 am af jhave »

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 23 November 2010, 19:30:32 pm »
Du kan godt bruge dit nuværende disk setup som beskrevet, men det er ikke den "korrekte" konfiguration.

I forhold til WHS "Drive Extender" teknologien ville det rigtige setup være at installere WHS op på din 160gb disk, efterfølgende montere du de diske der tidligere udgjorde dit raid setup som enkelte diske. I WHS konsollen tilføjer du dem så til din "storage pool".

Som sikkerhed er det muligt at vælge duplikering på share niveau, hvilket betyder at data altid ligger på to diske. Ulempen i forhold til raid 5 er at hvis du vil have sikkerhed på alt data koster det noget mere diskplads. Fordelen er at hvis systemet går helt ned kan man altid tage diskene ud og tilslutte dem til en almindelig windows klient og trække data ud. Hvis der går noget galt i dit raid 5 kan alle data være mistet uden at der er problemer med diskene.

Personligt er jeg meget begejstret for denne duplikerings funktion da jeg har 2TB+ optaget tv jeg helst ikke vil spilde mere plads på end højest nødvendigt.

I forhold til backup kan du godt bruge din USB disk til at tage en backup efter ønske, dog skal dette også gøres igennem WHS konsollen.

Hvis du logger på via remote desktop vil det være muligt at overføre direkte fra en NTFS disk. Et råd er at overføre til shares via \\localhost og ikke f.eks. d:\. Jeg har flere gange set rettigheds problemer hvis der overføres lokalt uden at bruge UNC stier. 
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower