Ja, det må siges at der er uro omkring WHS v.next i disse dage.
Jeg tror desværre at Microsoft´s plan om at basere WHS, SBS Essential og Storage Server på samme "grundkerne" har givet bagslag. Som jeg har forstået det har der været en del problemer med at få Drive Extender teknologien til at fungere optimalt i et miljø hvor der skal installeres mange forskellige LOB applikationer på selve serveren. Jeg syntes egentligt ikke der er noget mærkeligt i dette, WHS v1 ville formodentligt også drille hvis man forsøgte at bruge den som en server til LOB applikationer.
Det ser ud til at denne problemstilling kommer til at gå ud over WHS brugerne. Microsoft har sat en deadline for SBS Essentials der hedder H1 2011 og den er vigtig for dem at holde, igen forståeligt da kundegruppen er noget større end for WHS.
Det store spørgsmål er nu om vi overhovedet kommer til at se en ny WHS version i denne omgang. Personligt er jeg på det hold der mener at det er bedre at udskyde og lancere et ordentligt produkt, i forvejen er Vail ret amputeret i forhold til hvad der har været meldt ud oprindeligt fra WHS teamet. Jeg håber i ihvertfald ikke at Microsoft helt dropper WHS, men ser det desværre ikke som 100% urealistisk.