Forfatter Emne: Død Shuttle K45 selvbygget WHS server - recovery procedure?  (Læst 4140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Martinowich

• Jeg er ny!
  • *
Død Shuttle K45 selvbygget WHS server - recovery procedure?
« Dato: 30 November 2010, 16:17:39 pm »
Hej WHS'ere,
jeg har de sidste 2 års tid kørt med en WHS server bygget i et kompakt Shuttle K45 kabinet. Den har fungeret perfekt og været et kæmpe aktiv i hverdagen, med backup og filserver.

Idag ville den så ikke starte - ikke engang poste. Blæserne suser, men intet andet sker. Det ser ud til at være et velkendt problem med K45 barebonen jeg har bygget WHS'en på. De har brugt billige kondensatorer, hvilke får dem til at futte af meget let. Så vidt jeg kan se buler flere af dem op, hvilket tyder på at de er "popped".
Jeg overvejer at få skiftet de defekte kondensatorer og satse på at WHS'en kører videre, men hælder næsten mere til at bygge en ny server.

Mit spørgsmål går dog på hvor let det er at migrere WHS installationen over i en ny computer/server?
Findes der evt. et værktøj til at migrere til nyt hardware?

Jeg har 2x1TB diske i maskinen - vil de umiddelbart blot kunne køre videre i en ny computer, selvfølgelig med installation af nye drivere osv.? Jeg ved at det kan være et helvede at recovere "Windows dynamiske diske", men ved ikke helt om det er på samme måde WHS'en disk setup fungerer.

Håber at der er et par kloge hoveder der kan hjælpe mig ud af den kattepine jeg er havnet i.

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Død Shuttle K45 selvbygget WHS server - recovery procedure?
« Svar #1 Dato: 01 December 2010, 06:53:39 am »
Hejsa

I forhold til at flytte den nuværende installation til andet hardware er dette lidt kompliceret. Det ville kræve at hardwaren er nogenlunde den samme, især chipset og cpu. Du vil dog nok under alle omstændigheder skulle forberede dig på en del problemer.

Den "rigtige" måde er at lave en ny WHS installation. Under de første trin vælges så "Recovery" istedet for "New Installation". Dette burde sikre at dit storage pool genkendes og konfigureres op mod den nye installation.

Jeg vil lige tilføje at jeg faktisk aldrig har haft mod til at lave en "recovery" installation, jeg er simpelthen bange for at der går noget galt og al data pludselig er forsvundet. Hvis ikke du har en ekstra backup skal du ihvertfald holde tungen lige i munden når der trykkes ok.

Det jeg plejer at gøre er at lave den nye installation med en ekstra ny disk. Efter endt installation tilføjer jeg den gamle og logger på via RDP og overføre data ved hjælp af explore.

Bemærk at diske fra en WHS kan monteres og læses i alle NTFS klienter, dvs. data kan nemt trækkes ud på en almindelig klient. (husk dog at foldere ligger skjult)

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #2 Dato: 05 December 2010, 11:08:10 am »
Umiddelbart ville jeg heller ikke flytte installationen til andet hardware, det giver KUN problemer.

Som Biostar siger, har jeg heller aldrig haft modet til at lave en recovery  ::)

Tilgengæld har jeg lige lavet en reinstallation af min server med to nye diske, master og slave. Det fungere rigtig godt med at flytte dataene over via remtoe desktop og stifinder, intet problem overhovedet. Altså de gamle diske i, uden om pool og storage.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

tille3787

• Jeg er ny!
  • *
    • højbaktilsted.dk
« Svar #3 Dato: 31 Juli 2011, 15:55:48 pm »
Hej Ugelvig

Jeg har en Shuttle K45 hjemmebygget WHS v1  og den har lige i dag lavet nøjagtig det samme som Martinovich beskriver.

Jeg kan også konstatere at det åbenbart er et kendt problem med K45, så jeg vil bygge en ny af helt andre komponenter, men hvordan skal jeg forstå din kommentar:

<<det fungere rigtig godt med at flytte dataene over via remtoe desktop og stifinder, intet problem
<<overhovedet. Altså de gamle diske i, uden om pool og storage

hvor har du tilsluttet diskene fra den gamle server ? siden du kan tilgå dem med remote desktop ?

Jeg havde 2 diske i min nu døde whs server 2 x 1TB i raid, hvordan får jeg fat i data fra dem er vel egentlig mit spørgsmål.

vh

Peter

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #4 Dato: 06 August 2011, 12:52:58 pm »
Du bygger den nye server op med NYE diske. Så har du jo de gamle diske liggende med data. Når du så har sat den nye srver op og alt spiller. Kan du sætte de gamle diske, med data, i serveren. Altså hvis den hardware mæssigt understøtter flere diske end 2. Hvis du så ikke tilføjer de nye diske til WHS som enten Pool diske eller Backup diske, sletter du jo ikke noget på dem. Så kan du via Fjernskrivebord tilgå serveren og bruge stifinder til at tilgå det data som ligger på de gamle diske. De vil jo stadig være en del af serveren og Windows, bare ikke en del af WHS og Consol.

Du kan også bruge de gamle diske med f.eks. en USB harddisk skuffe, så kan du tilgå dem fra hvilken som helst computer der kan læse NTFS filsystem.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

tille3787

• Jeg er ny!
  • *
    • højbaktilsted.dk
« Svar #5 Dato: 07 August 2011, 11:22:56 am »
ok, det lyder jo til at gå til

(jeg påtænker at købe en HP Microserver hvis de ikke får liv i den gamle, og den understøtter op til 4 diske)

takker for forklaringen

vh

Peter

Martinowich

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 12 August 2011, 12:08:23 pm »
Hej Tille,
beklager at jeg ikke har svaret dig. Har først set din spørgsmål nu.
Jeg endte med at bygge en server op. Her følger forløbet:
  • Opbygning af ny server på helt nyt hardware
  • Markering af hvad der var systemdisk og datadisk inden den gamle WHS blev skilt ad. (Ikke sikker på hvor vigtigt det var)
  • Flytning af systemdisken til Sata port 1 og datadisken på Sata port 2 på nyt bundkort.
  • Opstart af server
  • Windows beder om at aktivere igen. Klikkede blot aktivér og den aktiverede fint
  • Installering af diverse drivere til nyt hardware

Derefter har den bare spillet :) 7-9-13

Har du flere spørgsmål, så skal jeg nok hjælpe så godt jeg kan.

tille3787

• Jeg er ny!
  • *
    • højbaktilsted.dk
« Svar #7 Dato: 12 August 2011, 14:04:20 pm »
takker for beskrivelsen

mit nye hardware (HP MicroServer, 2z2TB diske), er lige ankommet.

så ved jeg hvad jeg skal lave i weekenden :-)

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #8 Dato: 12 August 2011, 14:07:27 pm »
Hej Tille

Hvilken microserver har du købt siden der er 2x2TB ?

/Hjalmar

tille3787

• Jeg er ny!
  • *
    • højbaktilsted.dk
« Svar #9 Dato: 12 August 2011, 14:12:39 pm »
De to ekstra diske har jeg selv tilkøbt, sammen med 4 gb ram

et lille tip forøvrigt:

I UK er der et 100 pund cashback tilbud på denne enhed (http://h41112.www4.hp.com/promo/proliantmicroserver/pdf/PA0023%20-%20%C2%A350%20off%20Microserver%20Offer%20Aug%202011.pdf)

så hvis i kender nogen i UK der kan handle for jer, kan i spare en tusse minus transport til danmark efterfølgende.

(har spurgt HP om de har samme deal i DK, og det har de ikke)

vh

Peter

Pyrotek

• Junior medlem
  • **
« Svar #10 Dato: 01 September 2011, 19:18:24 pm »
Har du fået den nye Server op at køre og hvis ja hvordan er den er du tilfreds?
Overvejer selv at købe en HP Microserver da den opfylder alle de krav jeg har til en WHS.
Jeg skifter ikke til VAIL da jeg ikke har brug for de nye funktioner og ikke vil undvære storagepool funktionen.
Så med en HP microServer og WHS 2003 kan man køre med 8 Tb. disk plads og 4 Gb. ram som er rigeligt for mig.
Den skulle også have et lavt strømforbrug har du evt. prøvet at måle hvor meget den bruger?
Min Server:
CPU: Intel Core i3 4130T 2.9 GHz
Bundkort: Intel Desktop Board DQ87PG
RAM: 8 Gb. Crucial DDR 3 1600.
OS disk. Intel 730 SSD 240 Gb.
Back-up Disk. Seagate LP. 2 Tb.
Video folder 2* Seagate Desktop HDD.15  4 Tb. Mirror.
Foto, Musik o.a. folder 2* WD Green 1 Tb. Mirror.

tille3787

• Jeg er ny!
  • *
    • højbaktilsted.dk
« Svar #11 Dato: 01 September 2011, 21:14:48 pm »
Jeg har stadig alle stumperne stående på hylden, usamlet !!
Der er kommet først det ene så det andet problem eller opgave i vejen

kommende weekend skulle de dog blive tid :-).

så i dag at HP Har opgraderet proliant microserver bestykningen, bla. processoren, nu kan jeg ikke lige finde historien igen, men check lige om du køber en gammel eller ny version, hvis du beslutter at købe

vh

Peter

Pyrotek

• Junior medlem
  • **
« Svar #12 Dato: 01 September 2011, 21:43:45 pm »
Ok det vil jeg lige ind og chekke på HP's side.
Meld herne tilbage hvordan den kører når du er færdig.
Min Server:
CPU: Intel Core i3 4130T 2.9 GHz
Bundkort: Intel Desktop Board DQ87PG
RAM: 8 Gb. Crucial DDR 3 1600.
OS disk. Intel 730 SSD 240 Gb.
Back-up Disk. Seagate LP. 2 Tb.
Video folder 2* Seagate Desktop HDD.15  4 Tb. Mirror.
Foto, Musik o.a. folder 2* WD Green 1 Tb. Mirror.