Forfatter Emne: Hardware ???  (Læst 3640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

chrek

• Junior medlem
  • **
Hardware ???
« Dato: 01 Maj 2011, 21:07:27 pm »
Hej WHS Forum

Hvad ville man anbefale som en rigtigt god whs vail når den kommer jeg har version 1 og den har kun en 1 gb ram og er noget langsom i det. så når det jeg skal sikfte vil jeg gerne ha den bare er hurtigt.

mit nuværende setup er en atom 1,6 ghz med 1 gb ram og 2 diske + en 1 tb usb disk som lager, jeg påtænker lidt en server med plads til 6 diske (lige nu har jeg 2X1,5tb + 1 usbidsk=4tb lager)

PÅ forhånd tak er ellers super godt tilfreds med windows home server det køre bare det er nemt og opsætte og bruge.

hilsen mig

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Hardware ???
« Svar #1 Dato: 02 Maj 2011, 06:44:09 am »
Hej

Det kommer lidt an på, hvad du skal bruge den til. Men hvis du skal til at bruge lidt penge, vil jeg anbefale 4GB ram.
Hvor kraftig en cpu du skal bruge kommer meget an på, hvad du vil have din server skal kunne. Hvis det bare er backup og lidt fil-deling vil jeg mene din atom er fin nok.

Lige nu har jeg WHS2011 RC installeret på en HP Microserver og det kører fint. Den tager fint backup (har 2 klienter) og den streamer en gammel tegnefilm med lethed.
Et par links så du kan læse lidt om den
http://www.wegotserved.com/2011/02/15/hands-hp-proliant-microserver/
http://usingwindowshomeserver.com/2011/04/19/hp-proliant-microserver-usb-3-0-video-edition/

WHS2011 kommer med windows media player 12, som er dlna kompatibel. Mit Sony Bravia tv har dlna og de finder hinanden fint og jeg kan streame via dlna uden andet software eller hardware. Men som sagt var det en gammel tegnefilm og hvis du planlægger at smide nogle Blu-ray film over på din whs og så streame dem, skal du have en noget kraftigere cpu.

Men lige tænk lidt over hvad du vil have din whs skal kunne, så du finder det rigtige hardware i første forsøg...

/Jakob

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #2 Dato: 02 Maj 2011, 08:58:50 am »
Hej

HP ProLiant MicroServer findes den kun med AMD?

Jeg er ikke så vild med AMD nemlig  ::)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #3 Dato: 02 Maj 2011, 10:22:55 am »
Såså Thjalmar nu ikke så Intel-Fanboy  ;)
AMD er nu udemærket til gamermaskiner og OC, men til server brug er jeg nu enig.

Med hensyn til hardware, mener jeg 4 GB er perfekt til WHS brug. Min egen HP ligger på et forbrug omkring 2,5 GB, når den arbjer maks., dvs. transcoding af 1080p film til PS3 samtid med en backup eller to igang.

Det vigtigste med WHS v. 2 er vel at CPU'en understøtter 64bit? Jo hurtigere CPU, jo hurtigere responstid ved tilgang af f.eks. fjernskrivebord, consol og lign. Det samme kan siges om mængden af kerner i CPU'en. Men til normalt brug er Atom CPU'en ok, ellers kan den jo skiftes med den nye serie af Atom CPU'er, der kommer på markedet i løbet af i år.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 02 Maj 2011, 14:47:54 pm »
Hvordan er støjniveauet på HP Microserver?
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #5 Dato: 02 Maj 2011, 16:41:24 pm »
Støjniveauet er ganske lavt, jeg mener det ligger ca på 22dB. Jeg vil sige den "støjer" som en low noise pc. Jeg vil endda mene at mange kontor/hjemme pc'er larmer mere end microserveren. Så low noise... :)

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #6 Dato: 02 Maj 2011, 17:10:25 pm »
takker for de fine svar

Men ja det er bare en lidt simple fildeling og back op af div. pc'er i huset samt deling til wdtvlive bokse.
Tænker lidt på en i3 intel løsning med 4 gb ram og 6 sata porte på bundkortet så er der da mulighedder :-)
for den løsning jeg har nu kunne måske godt opgraderes til 2 gb ram.! som nok ville hjælpe lidt på det.

håbr snart den kommer i handel whs vail.

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #7 Dato: 02 Maj 2011, 20:17:30 pm »
Tænker lidt på en i3 intel løsning med 4 gb ram og 6 sata porte på bundkortet

For mig vil det være en super løsning. Jeg vil nok gå efter et micro-atx bundkort, da de bruger lidt mindre strøm :)

Til fanboy  ;)

Du må jo lige kigge lidt nærmere på den her http://www.whsforum.dk/acer-revocenter-windows-home-server-2011-hardware.html

/Jakob

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #8 Dato: 02 Maj 2011, 20:47:33 pm »
Ja du har da selvfølglig ret ang. strøm forbrug men har det også at det ikke skal være minimum krav den køre på. skal være sikker på den er lidt fremtids sikker.

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #9 Dato: 03 Maj 2011, 07:35:12 am »
Det er ikke noget, der er fremtidssikret  ;)

Men en I3 Core med 4GB RAM vil være et MEGET fornuftigt bud på en WHS v2 server. Når vi snakker servere med mange applikationer kørende på en gang, vil RAM forbruget ofte være højt. I mit eget tilfælde med WHS v1 har jeg smidt 4 GB i min HP MSS og der var en Verden til forskel fra de oprindelige 2 GB. Og jeg er udemærket klar over, at WHS v1 kun understøtter 3 GB (32 bit), men det hurtigere RAM og lige den 1 GB mere, gav meget. Og det selvom jeg egentlig ikke har så mange addins kørende  ::)
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #10 Dato: 04 Maj 2011, 19:37:05 pm »
Super jeg tror jeg hopper på vognen og køber en intel i3 med 4 gb ram når det er vail'en kommer. og de 6 sata porte så der er plads nok til div ting på serveren. takker for svarende.

Hilsen Chrek