Forfatter Emne: WHS som Exchange server  (Læst 4228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Frank

• Jeg er ny!
  • *
WHS som Exchange server
« Dato: 07 Maj 2011, 22:34:45 pm »
Hej alle  :)
Har søgt både forummet og nettet igennem, men har ikke fundet noget brugbart, så jeg håber I kan hjælpe.
Jeg har 4 maskiner + min WHS med ialt 6 brugere. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at alle maskinerne kunne dele Outlook kalenderen som over exchange. Har forsøgt diverse krumspring med outlook men kan ikke få det til at virke. Er der en super elegant, nem og billig  ;) måde at få det til at virke på whs'en ?
Pft
mvh
Frank

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: WHS som Exchange server
« Svar #1 Dato: 08 Maj 2011, 07:57:28 am »
Hej Frank

Først vil jeg spørge om du har dit eget domæne?

Hvis ja kunne "Live Domains" fra Microsoft være en mulig løsning på dit ønske. http://domains.live.com

Live Domains er en gratis tjeneste fra Microsoft der giver exchange lignende funktionalitet. Har du eget domæne fungere det også som en gratis mail host. Funktionaliteten minder lidt om den der også kan fås med Google Apps, forskellen er dog:
  • Live Domains understøtter fuldt funktionel kalenderdeling. Hos Google skal man betale for denne funktionalitet.
  • Henter du Live pakken indeholder den en "Outlook Connector", med den får du din live konto ind i Outlook, lidt som var det Exchange. (dvs. ingen POP3 eller IMAP sync)

Dette har ikke rigtigt noget med din Home Server at gøre, men jeg syntes det er en overset løsning og langt nemmere end at begynde at snakke egen mailserver.

EDIT:

Den gratis udgave af Google Apps tilbyder også kalender deling. Man skal dog op i betalings udgaven for at benytte Outlook som klient til både mail og kalender.

« Senest Redigeret: 08 Maj 2011, 08:15:59 am af Biostar »
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 09 Maj 2011, 21:48:06 pm »
Hej Biostar.

Har prøvet dit råd med live domains men kan simpelthen ikke få det til at virke.
Skal jeg forstå det sådan at eneste andet alternativ er egen mailserver?

/Frank

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 10 Maj 2011, 17:17:07 pm »
Må jeg spørger hvor det går galt?

Inden jeg postede forslaget testede jeg det af med et testdomæne for at sikre at den ønskede funktionalitet var tilstede.

Hvis du ønsker en delt kalender funktion er du nød til at have en tjeneste der binder det sammen. Da Outlook er valgt som fælles klient kræver det også at det er en tjeneste som understøttes af Outlook.

Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 10 Maj 2011, 17:23:21 pm »
Det slår mig lige at der måske er en meget mere simpel metode...

Man kan "Udgive" sin kalender fra outlook til en enhed (f.eks. WHS) som en .ics fil. Den kan andre Outlook klienter så "abonnere" på.

Jeg tror det kræver WebDAV, men det skulle være til at klare. Ulempen ved denne "flat file" metode er at det er afhængigt af Outlook, dvs. opdatere du kalenderen fra eg. din telefon kommer dette først i .ics filen når Outlook startes og opdatere filen. Men det kan måske også bruges i dit tilfælde...

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #5 Dato: 10 Maj 2011, 19:59:24 pm »
Sørme om der ikke var andre der havde fået samme tanke, og endog lavet en fin guide til hvordan man gør.

http://homeservershow.com/sharing-calendars-on-your-windows-home-server.html

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 10 Maj 2011, 21:52:44 pm »
Må jeg spørger hvor det går galt?

Det gik galt da jeg skulle taste info ind på min konto hos surftown. Da jeg endelig fandt dns informationerne kunne jeg ikke få det til at acceptere oplysningerne fra microsoft  :(

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 10 Maj 2011, 21:56:09 pm »
Det slår mig lige at der måske er en meget mere simpel metode...

Man kan "Udgive" sin kalender fra outlook til en enhed (f.eks. WHS) som en .ics fil. Den kan andre Outlook klienter så "abonnere" på.

Jeg tror det kræver WebDAV, men det skulle være til at klare. Ulempen ved denne "flat file" metode er at det er afhængigt af Outlook, dvs. opdatere du kalenderen fra eg. din telefon kommer dette først i .ics filen når Outlook startes og opdatere filen. Men det kan måske også bruges i dit tilfælde...
Det var det første jeg prøvede, som jeg heller ikke fik til at virke  ??? Måske mine talenter ikke er så store mht whs og computer  :) . Men nu vil jeg da lige kigge den guide igennem som du har fundet til mig. Tak indtil videre.

Frank

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 22 December 2013, 21:12:52 pm »
Hej igen.
Kald mig bare stædig  :D
Fik endelig opdateret min office pakke, og gik guiden slavisk igennem, og det lykkedes til sidst at dele kalender med resten af huset.

Nu er der så et nyt problem. nu skulle jeg jo gerne give konen tilladelse til at skrive direkte i min kalender, men vil prøve nogle ting af før jeg poster den som nyt emne.
ville bare give en tilbage melding (better late than never)  ;)

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #9 Dato: 25 December 2013, 14:26:48 pm »
Hej Frank

Hvad officepakke bruger du?

/Hjalmar