Forfatter Emne: Hardware Atom eller Core I3/I5  (Læst 2291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

darkdevil

• Jeg er ny!
  • *
Hardware Atom eller Core I3/I5
« Dato: 11 Maj 2011, 06:30:47 am »
Hej

Jeg har besluttet mig for at lave min første WHS server. Den skal have WHS 2011 på.
Af hardware kigger jeg både på Intel Atom D510 og Core i3/i5.

Hvad bør jeg vælge, når jeg går efter en strømbesparende maskine?
Hvilke diske skal jeg putte i?

Jeg har kigget på følgende to kabineter:

- Chenbro ES34169
- Fractal Design R2

Af harddiske regner jeg med at starte med 2x2tb

/Kim

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Hardware Atom eller Core I3/I5
« Svar #1 Dato: 11 Maj 2011, 09:57:36 am »
Hej Kim

Jeg deler lige svaret op i hardware og kabinet.

I forhold til hardware syntes jeg Atom er ude! AMD har lanceret deres "Brazos" platform som er både hurtigere og mere strømbesparende.

Når det er sagt vil min anbefaling til enhver tid være en Core-i3 Løsning. Selv med den mindste 2100T (35wTDP) får du en oplevelse i en helt anden klasse. Især hvis man ønsker at benytte "Media Sharing" funktionen hvor transcoding forgår på serveren er i3 den eneste rigtige løsning.

I forhold til kabinet går jeg ud fra at du mener Array R2? I forhold til Chenbro kabinettet er det væsentligt større, men det er også muligt at lave et langt mere støjsvagt system. Blæserne i Chenbro støjer mere end jeg syntes er acceptabelt.

Mit endelige råd er at tage beslutningen ud fra hvad den skal bruges til. Skal den primært benyttes til fildeling og backup ville jeg gå efter en AMD løsning, evt. HP´s MicroServer der har en fornuftig pris. Skal serveren benyttes til transcoding, eller andre opgaver hvor den skal udføre regnearbejdet ville jeg vælge in i3 løsning.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

darkdevil

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 13 Maj 2011, 17:58:07 pm »
Okay

Så har jeg kig på:

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4788493

Cpu:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4793507

Kabinet:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4206557

Ram ved jeg ikke om det bliver for lidt med 2gb eller jeg skal smide 4gb i eller 8gb. Hvad vurderer I?

Er der nogle bestemte diske jeg bør kigge på, som er ekstra strømbesparende?

/Kim

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 14 Maj 2011, 10:49:46 am »
Jeg har faktisk netop bygget en server med disse 3 komponenter  :)

4GB burde være rigeligt, men hvis ikke budgettet er super stramt ville jeg smide 2x4GB i.

Jeg ville gå efter Western Digital' s Greenpower hvis ikke du skal køre RAID. Har du planer om RAID vil jeg tage Seagate´s LP "Green" serie. De larmer en smule mere, men har umiddelbart ikke problemer med RAID.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower