Forfatter Emne: Hardware ???????  (Læst 3809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
Hardware ???????
« Dato: 13 Juni 2011, 09:54:45 am »
Hej alle sammen

jeg har lige noget som jeg vil spørger jer om ville dette blive en god server ? " Home Server 2011 "

CPU : AMD Phenom II X4 840
Ram : Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin
Bundkort : Gigabyte GA-870A-UD3
System HD : Seagate Barracuda® 7200.12 500GB SATA 6Gb/s X 1
Data HD : Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" SATA 6Gb/s,   X 5  = 10 TB men skal kører i Raid 5

serveren skal kunne streme 1080p, lave backup, måske kører en CSS server, optage tv og nogle små programmer ved siden af.. der er ca 5 pc som skal være tilsluttede den

mange tak for hjælpen
« Senest Redigeret: 13 Juni 2011, 09:57:36 am af Dkskynet »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
Sv: Hardware ???????
« Svar #1 Dato: 13 Juni 2011, 12:45:16 pm »
Hvis du skal kører spil server på den, synes jeg du skal overveje noget virtuelt. Eller/og måske lige smide lidt flere ram i den, så den kommer op på 8GB.

Er hardwaren noget du har liggende? eller noget du skal ud og investere i? Jeg tror mange herinde er vist intel fan ?? :o

/Jakob

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 13 Juni 2011, 17:54:32 pm »
det skal købes... men jeg har ikke helt vildt mange penge så derfor bliver det AMD ellers havde jeg også selv taget intel

ja måske skal jeg smide 8 GB ram i den

men tror i/du at de harddiske jeg har valgt kan kører Raid 5 uden at de hopper ud af Raid?
« Senest Redigeret: 13 Juni 2011, 17:56:46 pm af Dkskynet »

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #3 Dato: 13 Juni 2011, 20:14:22 pm »
Ja det kan hurtigt blive dyrt hvis man ikke lige holder øje med pengepungen.. :)

Det med harddiske og raid må vi lige vente på at en af hardcore server folkene kan svare på

/Jakob

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 14 Juni 2011, 11:33:21 am »
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke på nogen måde er Intel fan, men blot forholder mig til de aktuelle produkter, og her mener jeg Intel er foran i øjeblikket.

I forhold til dit valg af hardware er det første jeg bemærker at der er noget grafikkort på listen, ej heller på det bundkort du har valgt. Dernæst er den CPU du har valgt en strømsluger, med en TDP på 125w og mig bekendt forholdsvist højt idle forbrug.

Når det kommer til prisen kan du få en Intel i3-2100 til ca. samme pris. På papiret ser den måske noget langsommere ud, men i praksis vil den være den valgte AMD CPU overlegen i det fleste funktioner. Som jeg ser det vil AMD CPU´en kun have en fordel ved applikationer det understøtter 4 kerner, og kan bruge dem optimalt.

Min anbefaling ville klart være at finde et H67 bundkort og en Intel i3-2100 CPU.

I forhold til RAID5 har jeg efterhånden erfaret at det ikke altid er lykken. Problematikken er at software RAID løsninger (ALLE onboard RAID controllere er "software" løsninger) har en skidt perfomance, og især ved skrivning til et RAID5 med consumer diske kan det være en forfærdelig oplevelse. Skal man primært læse fra diskene i RAID er det ikke så stort et problem, men hvis man f.eks. streamer en film til en klient, og begyndere at skrive fra en anden klient oplever man tit at al ting går i stå.

Min anbefaling i forhold til RAID er faktisk kun at benytte det til evt. RAID 1, eller købe en rigtig RAID controller med egen ram og CPU.

I forhold til valget af diske kan de sagtens køre i RAID, uden at hoppe ud, men de har ikke nogen RAID "funktioner" dvs. perfomance vil i nogle situationer være nedsat.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #5 Dato: 14 Juni 2011, 13:26:36 pm »
Rigtig mange tak for svaret :-D

så tror du at med en i3 at den vil kunne klare det som jeg ønsker ? " serveren skal kunne streme 1080p, lave backup, måske kører en CSS server, optage tv og nogle små programmer ved siden af.. der er ca 5 pc som skal være tilsluttede den  "

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 14 Juni 2011, 13:51:13 pm »
jeg har nu valgt at købe:

ASUS P8H67-I B3, Socket-1155
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500
Seagate Barracuda® 7200.12 500GB ( System disk )
Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" ( 4x Data )
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Rigtig mange tak for det gode svar tak til jer alle (2) sammen :-D

Jakob

• Administrator
  • WHS fanatiker
« Svar #7 Dato: 14 Juni 2011, 18:15:15 pm »
Ved sgu ikke lige hvor meget jeg hjalp med. Det er jo lidt svært at slå Biostars svar (forklaringer), det virker jo som om han ved lidt om det ;)

Citér
serveren skal kunne streme 1080p, lave backup, måske kører en CSS server, optage tv og nogle små programmer ved siden af..
Jeg glæder mig til at høre om du kan få det hele til at spille sammen :)

/Jakob

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #8 Dato: 14 Juni 2011, 18:49:23 pm »
jeg skal nok lige skrive lidt info om hvordan det kører :-D

Gydesen

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #9 Dato: 14 Juni 2011, 22:08:21 pm »
Hej

Jeg tror du vil blive rigtig glad for valget af I3

Jeg har I3 med h55, samme ram og lillebroderen til dine diske, den kører som mediaserver til hele huset mens den er mediacenter i stuen. Jeg har haft problemer med alt muligt, undtagen cpu'en :)

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #10 Dato: 15 Juni 2011, 07:55:32 am »
Jeg har en gammel E5400 CPU og 4GB RAM i min HP, den smider da HD film til min PS3 via PS3 Server samtid med, at den laver backup, deler filer og meget andet til de andre klienter i netværket. Og til tider har jeg da også Boinc med Seti@Home (folding) kørende i baggrunden, men så er den også maks belastet  ::)

En I3 vil være alt rigeligt i en WHS server. Jeg ville tænke på strømforbruget før mere ydelse.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #11 Dato: 15 Juni 2011, 21:15:36 pm »
Hejsa

jeg valgt at købe en i5 og ikke en i3 men tror at jeg bliver glad for den alligevel :-D

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #12 Dato: 06 Oktober 2011, 12:28:04 pm »
Hej ....

Er stadig ikke kommet videre med mit nye set op med ville det har være en ok opgradering fra whs 1 til whs 2 http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649590  eller skal man tag det store spring og tag en af disse ??? http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10297&mfr=&filter=PRICE.1000-2500. til 1699 kr ?? der skal jeg vist også ha en ny strømforsyning. har kabinet

når min nuværende whs 1 tager backop af en pc kan jeg ikke konnecte til den via min wdtvlive !!!  så det er vist på tide nu,

/chrek