Forfatter Emne: StableBit DrivePool  (Læst 2230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
StableBit DrivePool
« Dato: 13 Juni 2011, 20:59:55 pm »
Hej alle sammen

jeg tænker lige over om " StableBit DrivePool " er det samme som Raid 5 ?
mener hvis de nu kører som " duplicated folders " ???

fordi hvis det er det samme så kan det jo være lidt lige meget at kører Raid 5

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: StableBit DrivePool
« Svar #1 Dato: 14 Juni 2011, 11:50:52 am »
Der er ret stor forskel på de to "teknologier"!

Stablebit produktet fungere på filniveau, og fungere ved at kombinere flere harddiske til et stort drev. Under overfladen sørge softwaren for at duplikere filer som ligger i mapper hvor denne funktion er slået til. Denne funktion er lig "Drive Extender" funktionen i WHS v1. Den helt store fordel ved denne tilgang, modsat RAID, er at diske kan styres dynamisk. Dvs. diske i forskellige størrelser kan tilføjes og fjernes uden det store besvær. Den anden helt store fordel er at data duplikeres på filniveau, og falder serveren helt sammen kan du altid tilslutte disken til en anden PC og tilgå dataen.

RAID 5 er en helt anden, og langt mere kompliceret teknologi. Du kan evt. se hvordan RAID 5 virker via dette link http://en.wikipedia.org/wiki/RAID_5#RAID_5

I forhold til "hjemmeserver" brug er der i min optik to helt klare ulemper. Den første er at uden en rigtig controller er især write perfomance helt forfærdelig. Den næste, og største, er at data spredes (på block level) ud over diskene. Det betyder i praksis at går serveren ned kan du ikke bruge diskene til noget hver især, de skal tilsluttes en tilsvarende controller, og der skal bootes op på et eller andet der kan læse fra RAID controlleren. Derudover er RAID 5 også følsomt i forhold til forstyrrelser, som strømafbrydninger eller lignende.

Helt generelt vil jeg sige at hvis ikke man sætter sig ind i, og forstår, teknologien bag RAID5 skal man holde sig fra det. Ellers kan man i værste tilfælde ende op med dårlig perfomance og falsk tryghed.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Dkskynet

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 14 Juni 2011, 13:13:33 pm »
Så det som du siger er at jeg skal holde mig til Stablebit? da jeg ikke ved nok om Raid 5 ?

og som jeg har fået det så hvis en harddisk går i stykker så sker der ikke noget med ens data hvis man bruger StableBit DrivePool og mapperne er i " duplicated folders " rigtig forstået ?
« Senest Redigeret: 14 Juni 2011, 16:59:24 pm af Dkskynet »

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #3 Dato: 12 Oktober 2011, 14:38:39 pm »
Hvad skal man vælge StableBit eller Drive Bender ??? hvad er bedst det kan jeg ikke lige gennem skue !

/chrek