Forfatter Emne: Så var der måler aflæsning  (Læst 1772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HbecH

• Jeg er ny!
  • *
Så var der måler aflæsning
« Dato: 11 Januar 2011, 09:23:13 am »
Hej

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted og smide dette enme, men prøver.

Jeg har en fill server kørene, lige PT køre den windows 2008 server, men overvejer WHS.

Men den bruger 90w idle og 100-110w load, det er simpelthen for meget vi bruger alt for meget størm nu skal der spares og skæres ned.

Mobo : Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
CPU : AMD Phenom II X3 705e 2,5Ghz
Køling : Arctiv Cooling Freezer XTREME
RAM : 4 x Crosair CM2X1025-6400 800Mhz DDR2
HDD : WD 250Gb SATA II + 3 x Seagate SATA II 5400RPM
PSU : Chill inventiv 550w (en ældre sag)

Nogle der kan komme med forslag til hvordan jeg kan lave besparelser på strømmen?

Har selv overvejet :

Skifte til Atom system, men hvilken er hurtig nok? har RAID til 3 disk? og hvor meget vil jeg spare ? hvad bruger et atom system?

Skifte til NAS, Qnap TS-410 eller Synology DS411j men hvilken en er bedst? er de hurtige nok? hvad bruger de af strøm? er man for fast låst.

Kan i hjælpe

Ugelvig

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Så var der måler aflæsning
« Svar #1 Dato: 11 Januar 2011, 20:01:14 pm »
Tjaa... Hvor skal jeg starte?  ;)

Som skrevet i en anden tråd er AMD IKKE den mest strømbesparende CPU ej heller, den der giver mindst varme fra sig, derfor større behov for køling.

Jeg ville hoppe på en Intel Atom N475 chip med tilhørende bundkort. Er der mangel på SATA pladser, ville jeg smide et indstikskort med RAID og 4, 6 eller 8 tilslutninger (så skulle der være rigeligt). Derudover kunne man jo på sigt gå efter WD GreenPower diske eller Seagate LP diske, der jo begge er kendetegnet ved lavt strømforbrug. Derudover ville et bundkort, der giver mulighed for OC, være at anbefale. Med det kan du jo prøve "how low can You go" med spændingen inden systemet bliver ustabilt  ;) Så i stedet for at OC ind i himlen, med stort strømforbrug tilfølge, kunne man gå den anden vej.

En fordel med WHS i stedet for en alm. server udgave er jo mængden af programmer/applications der kører i baggrunden. WHS er jo nerfed ned til et minimum, hvor alm. server version jo har et hav af forskellige "ting" kørende i baggrunden.
/Ugelvig

Mange døde extern HD's og NAS's, har gjort at livet er kommet til WHS!

HbecH

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 14 Januar 2011, 09:14:51 am »
OK,

Har kigget på en med Atom D510. Men har læst flere steder at CPUen ikke bruger meget strøm men chipset tilgengæld gør.

Nogle der har en ide om hvad sådan en Atom maskine ville bruge?

Pyrotek

• Junior medlem
  • **
« Svar #3 Dato: 24 Juli 2011, 16:16:03 pm »
Hvis du stadig gør i at sænke forbruget på din server så skift din PSU til noget der er mere effektivt.
Seasonic som er 80 plus Bronze er et godt bud. Og så lille så mulig højst 350 watt.
Min Server:
CPU: Intel Core i3 4130T 2.9 GHz
Bundkort: Intel Desktop Board DQ87PG
RAM: 8 Gb. Crucial DDR 3 1600.
OS disk. Intel 730 SSD 240 Gb.
Back-up Disk. Seagate LP. 2 Tb.
Video folder 2* Seagate Desktop HDD.15  4 Tb. Mirror.
Foto, Musik o.a. folder 2* WD Green 1 Tb. Mirror.